Twijfels na jaar verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu bijna een jaar verkering met een meisje. Maar ik vraag me af of ik haar nog wel leuk vind. Ik hou van haar en vind haar lief, maar ik heb het gevoel dat het steeds meer een broer/zus verhouding wordt. Hetgeen wat de relatie speciaal moet maken, ontbreekt de laatste tijd. Ook mijn zin in zoenen neemt af. Ik vraag me af waardoor dat komt.

Ook mis ik in haar dat ze weinig tegengas geeft. Ze vind alles goed, leuk en mooi wat ik zeg en is het altijd met mij eens. Ik weet daardoor niet goed wat ik aan haar heb. Het kan toch niet zijn dat je het altijd 100 procent met elkaar eens bent? Ik vraag me daarom ook af of ik niet over haar heen loop. Ik hoop dat onze relatie (van mijn kant) weer beter wordt, maar weet niet precies hoe ik dat kan doen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als het goed is, is de periode van verkering-hebben de tijd waarin je elkaar beter leert kennen. Om toe te groeien naar een leven-samen. Óf niet. Als je nu tot de ontdekking komt dat de ‘klik’ er niet is, praat daar dan eens met elkaar over. Wellicht is zij het hierin nu net precies níet met je eens. En mocht het onverhoopt bij haar toch ook een uitdovend vlammetje blijken te zijn, dan heb je je antwoord al binnen.

Je vraagt je af of ‘je niet over haar heen loopt’. Nou, dat kun je zelf beoordelen door je af te vragen hóé je met haar omgaat. Wil jij altijd gelijk hebben? Bepaal jij hoe de dingen gebeuren, welke weg jullie gaan, wat je gaat doen, hoe je zaken organiseert? Kun jij lúisteren? Naar haar. Kun jij je inleven in een ander? Inleven in háár? Of wel: ben jij een dominant type? Misschien zeg je zelf van niet, vraag dan eens aan haar én aan anderen in je omgeving hoe zij naar jou kijken!

Huiswerk dus, voor jou. Hopelijk wordt dáárdoor je relatie óf weer beter. Óf beëindigd. En ook dan weet je waar je aan toe bent. Vanzélf verandert er namelijk helemaal niets!

Ik wens je sterkte met de reflectie op jezelf. Bedenk maar dat het heel goed is om -naast de ander- juist ook jezelf te (leren) kennen.

Ik wens je alle goeds toe,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfels