Christus geopenbaard tijdens avondmaalsbediening

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee N. den Ouden. In een artikel in Terdege d.d. 21 oktober 2015 sprak u over ds. C. A. Tukker. Mijn vraag gaat over de volgende zin: “Maar ik hoop dat je kent wat ik mee mocht maken: dat Christus aan mijn ziel is geopenbaard, tijdens een avondmaalsbediening in Kinderdijk.” Heel graag zou ik u willen vragen wat hiermee bedoeld wordt? Vind de ontmoeting met Christus niet plaats in het Woord en door het geloof, maar toch op een andere wijze?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik heb deze vraag meer gekregen naar aanleiding van het interview. Ds. Tukker was een man die grondig de Schrift verklaarde. Er zat daarbij een diepe bevindelijke ondertoon in zijn preken. Vanaf het begin heeft mij die combinatie geraakt.

Hij zou zeker niet ontkend hebben dat de ontmoeting met Christus plaats vindt in het (gepredikte) Woord en door het geloof. Tegelijk is ook waar dat het nooit zal zijn zonder het werk van de Heilige Geest.

Ik heb niet durven vragen hoe dat precies is gegaan bij die avondmaalsbediening in Kinderdijk. Maar het de bediening van het Heilig Avondmaal staat nooit los van de bediening van het Woord. Ik kan het me niet anders indenken, dan dat Woord en Geest en Sacrament op dat moment samen kwamen, en dat de Christus hem toen (meer dan te voren) bekend geworden is.

Zonder in doperse wateren terecht te komen, kunnen we toch zeker stellen dat het kennen van Jezus Christus toch niet buiten de beleving (bevinding) om gaat. De ervaring is niet de grond van het geloof, maar het gaat er ook niet buiten om. Dat kom ik in alle preken van Tukker tegen.

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

Lees ook de vervolgvraag: 'Wat is nu eigenlijk beleving?'

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bevinding