Grote problemen met predikant

Ds. C. Oorschot / 1 reactie

Vraag

Als je grote problemen hebt met je predikant en betreffende predikant heeft gezegd dat je niet naar de kerkenraad moet gaan met je geheimen, vanwege de roddel. Waar kun je dan naartoe gaan?

Antwoord

Nou. ik weet natuurlijk niet in welke kerk/gemeente dit plaatsvindt, maar daar is nogal wat mis. Niet alleen heeft het betreffende gemeentelid grote moeilijkheden met de voorganger, maar tussen de predikant en zijn kerkenraad is ook van alles mis, gezien diens vrees voor roddel. Het lijkt me hier ook onmogelijk om de Bijbelse weg die de Heere Jezus ons wijst in Matth. 18 vs. 15 e.v. in die gemeente te bewandelen, want zowel de betreffende broeder (de voorganger) is niet op zijn handelwijze aanspreekbaar en enkele broeders (uit de kerkenraad) er in kennen wordt waarschijnlijk door de voorganger ook niet geaccepteerd.

Wat dan te doen? Naar mijn mening rest dan nog het moderamen (voorzitter of scriba) van de ring of classis te benaderen en het zo aan de meerdere vergadering der kerk voor te leggen, met het verzoek deze kwestie ter hand te willen nemen.

Het voornaamste zou ik vergeten en dat is je hart in deze voor de Heere uit te storten met de bede: Zie of bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige Weg (Ps. 139).

Ds. C. Oorschot

Lees meer artikelen over:

predikant
1 reactie
ThvH
Als het een gemeente uit een afgescheiden kerkverband betreft: gemeenteleden kunnen niet rechtstreeks in beroep bij een meerdere vergadering, maar moeten dan toch eerst naar de eigen kerkenraad. Mijn advies (heb iets dergelijks meegemaakt): stel je bezwaren op schrift en stuur dit aan de scriba met het verzoek om de zaak op de kerkenraad te bespreken. Je kunt dit ook persoonlijk op de kerkenraadsvergadering doen na je aangemeld te hebben als bezoeker. Je volgt dan de Bijbelse weg.

Je zou ook eerst contact kunnen leggen met de scriba over de betreffende zaak, zonder er uitvoerig in te gaan. Je kunt dan wel peilen of het zin zal hebben betreffende zaak op de kerkenraad te brengen. Verwacht geen dankbaarheid als je een beerput opentrekt, maar je zult er zeker Gods zegen in ervaren als je eerlijk bent en de verantwoordelijkheid daar neerlegt waar ze hoort.

Kom je er met de kerkenraad niet uit, dan heb je het recht om naar een meerdere vergadering (classis) te gaan. Neem dan contact op met de scriba van de classis.