Half evangelie verkondigd?

Ds. W. C. Meeuse / 27 reacties

Vraag

Het valt mij op dat er in het Nieuwe Testament veel wordt gesproken over zaken als een nieuw leven (goede werken), Koninkrijk van God, geestelijke vrijheid en het werk van de Heilige Geest. Wat mij ook opvalt is dat deze onderwerpen slechts sporadisch in de prediking aan bod komen (PKN GB, sommige predikanten behandelen ze gelukkig wel, maar lang niet alle). De prediking gaat (gelukkig) wel vaak over het werk van Christus met betrekking tot de vergeving van zonden en het hiernamaals.

Als die andere onderwerpen slechts sporadisch aan bod komen, dan wordt er toch slechts een half evangelie verkondigd? Waarom komen die andere onderwerpen zo weinig aan bod? We hebben hier nog een leven waarin we, vol toewijding aan God, ons kunnen inzetten in het Koninkrijk van God met goede werken, die God heeft voorbereid!

Antwoord

Of de genoemde onderwerpen onvoldoende aandacht krijgen in de prediking, kan ik niet beoordelen. Om evenwicht te verkrijgen in de prediking is het van belang dat er leerdiensten zijn, waarin de Heidelbergse Catechismus wordt behandeld. Dat voorkomt eenzijdigheid en is beslist noodzakelijk tot toerusting in de gemeente. Als de genoemde onderwerpen minder aan bod komen, betekent dat nog niet dat er een "half evangelie" verkondigd wordt. Bestaat dit trouwens wel? Gelukkig ben je blij met de verkondiging van het werk van Christus. En ik kan me niet voorstellen dat dan het nieuwe leven (de heiliging) en het Koninkrijk van God niet aan de orde komen. Denk slechts aan de gelijkenissen van Jezus die erover gaan.

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

preek
27 reacties
Duuk
Beste Huibertus, als je niet goed hebt begrepen wat ik heb geschreven, moet je niet direct allerlei laster over mij uitgieten. Maar ook voor die zonde is er vergeving.
Omega
@Duuk Ik weet niet welke kerk je precies bedoelt, maar in de reformatorische kerken draait het in de prediking over het algemeen om de eer van God. Dat in de eerste plaats. Maar het grote wonder is dat de eer van God en de bekering van een mens (vergeving van zonden) twee kanten zijn van dezelfde medaille (en dat wordt wel eens vergeten in de preek). Het 'gaan' naar de hemel (met welke voorstelling daarvan ook) is m.i. vooral een uitspraak die veel voorkomt bij randkerkelijken of in de linkerflank van de PKN. Ik herken dat daarom niet zo. Daarnaast zijn bij Jezus Zelf de vergeving van zonden en de eer van Zijn Vader ook altijd onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Als we in dat voetspoor blijven kunnen we niet dwalen.

Overigens dank voor deze boeiende discussie en gedachtenwisseling.
huibertus
Beste Duuk
Deze reis was u wel bijzonder snel met uw reactie.
Als u van mening bent, dat ik niet goed heb begrepen van wat u hebt
geschreven,had ik wel een andere reactie verwacht, zo iets van beste
Huibertus die reactie van jouw klopt voor geen meter deze dingen heb ik
nooit zo naar voren gebracht,maar niet direct betichten van kwaad aardige
laster "zie van Dale" Ik ben echt van mening dat de argumenten die ik
gebruikte toch summier tegen komt in uw vele reactie s
als ik werkelijk uw argumenten hebt verdraaid ,mag u mij terecht wijzen
en niet gelijk zware wapens inzetten.Met veel zaken ben ik het met u eens,
maar niet alles en dat is ook mijn goed recht
Duuk
@huibertus, ik ga er verder niet op in, maar raak vooral niet gefrustreerd als je vraag niet wordt beantwoord.

Om je een plezier te doen: Psalm 19.8 spreekt over de Torah die de ziel, of het leven, doet terugkeren tot God.
Weet dat de vertaling 'wet' eigenlijk geen recht doet aan Torah. Torah betekent veel meer 'onderwijzing'. Het gaat er in Psalm 19 niet om een onbekeerd persoon (in het OT was er overigens niet eens sprake van bekeringen zoals die vandaag de dag worden geleerd, maar dat terzijde), maar om een Israëliet die weer tot God terugkeert doordat hij zich laat onderwijzen door Gods Woord.
Dat is nu nog zo. Als we door omstandigheden wat verder bij God zijn afgedwaald, door drukte of wat dan ook, en we gaan weer bijbellezen en bidden, dan zal God dat zegenen en ons de vreugde van Zijn nabijheid weer geven.
Ps. 19.8 heeft dus niets te maken met wat er gezegd wordt dat we door de wet veroordeeld worden en daardoor Christus als verlosser weer nodig hebben.
Jeremiah
@Duuk

"(in het OT was er overigens niet eens sprake van bekeringen zoals die vandaag de dag worden geleerd, maar dat terzijde)"

Kan je hier wat dieper op ingaan?
Duuk
Dat kan, maar ik schreef: Maar dat terzijde. Ik wil daarmee deze geweldige discussie niet verpesten ;)
Duuk
*Verwijderd door moderator. Laten we het bij het onderwerp houden.*