Vrouw wel/geen broek dragen

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Over mijn vraag is al veel geschreven, maar ik vind geen duidelijk antwoord. Wat is nou de reden dat een vrouw geen broek dragen mag? Ik weet dat het niet mag. Mijn geweten spreekt wanneer ik dit wel doe! Zou u mij een antwoord kunnen geven uit de bijbel?

Antwoord

Mijn mening hierover: je behoeft geen kwaad geweten te hebben als je als meisje een lange broek draagt. Als je weet dat het niet mag, is je dit verboden op grond van kleding- en gedragsregels die in de kring, waarin je opgroeit, gangbaar zijn. En dan is het niet onbelangrijk daar rekening mee te houden. We moeten altijd oppassen door houding, gedrag en ook door onze kleding anderen te ergeren en wereldgelijkvormigheid te mijden.

Maar op grond van de Bijbel is het dragen van een lange broek niet te veroordelen. De tekst uit Deut. 22:5, die hiervoor altijd wordt gebruikt, wordt niet goed geïnterpreteerd (zie ook de kanttek. SV). Het gaat in deze tekst trouwens over de kleding van de man: hij mag geen kleed van de vrouw dragen. Het omgekeerde staat er niet!

We hebben ons altijd gepast te kleden, en ervoor te waken dat onze kleding niet uitdagend en verleidelijk is. Om hierover meer te lezen is aan te bevelen het boek van dr. R. Seldenrijk (ambtsdrager in de Ger. Gem.): "Man en vrouw in de traditie der eeuwen", ethische overwegingen bij de aspecten van levensstijl. (Uitgave Groen, 1999). Hij komt, op grond van een duidelijke exegese van Deuteronomin 22 tot de conclusie dat de Bijbel het dragen van een broek door vrouwen niet verbiedt (blz. ..193-199). Dus om een duidelijk antwoord op de gestelde vraag: lees dit gedeelte uit dit boek.

Ds W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

rok-broek