Gevoelige plek in mijn buik

Henk Jan Westeneng / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw en heb regelmatig last van een gevoelige plek in mijn buik. Het lijkt dan net of het helemaal beurs en blauw van binnen is als je erop drukt. Het zit net iets links van mijn navel. Het is niet continue zo, maar ik vind het wel heel raar. Als het zo gevoelig is voel ik ook een soort bobbel die ik kan verplaatsen. Wat zou dit kunnen zijn? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Het is moeilijk om zo op afstand vast te stellen wat precies het probleem is. Als ik het goed begrijp heeft u wisselend pijn in combinatie met een beweegbare bobbel naast de navel. Als ik het verhaal zo hoor lijken de klachten het beste te passen bij een buikhernia.

Ik zal proberen uit te leggen wat dit betekent: De buik heeft rondom spieren. Deze spieren zitten vast aan pezen. Omdat er verschillende spieren zijn die elkaar kruisen, zijn er ook verschillende pezen die elkaar kruisen. Tussen deze kruisende pezen zitten kleine openingen. Via zo’n opening kan een stukje darmvet of darm naar buiten uitstulpen. Dit kun je voelen als een zachte bobbel die je heen en weer kunt bewegen onder de huid en die soms verdwijnt (soms kun je hem zelf terug duwen).

Ik kan uiteraard niet met zekerheid zeggen of dit inderdaad het probleem is. Het lijkt me daarom verstandig dat u op korte termijn een afspraak bij uw huisarts maakt. Dit is ook belangrijk omdat er soms een stukje darm in zo’n opening bekneld kan raken. Dit doet verschrikkelijk veel pijn en vaak ben je dan ook misselijk of moet je overgeven. Als dit gebeurt moet u direct naar de dokter gaan.

Kortom, ik kan op afstand niet precies bepalen wat het is maar op basis van uw verhaal lijkt het me verstandig om op korte termijn een afspraak bij de huisarts te maken.

H. J. Westeneng

Lees meer artikelen over:

buikbultmedisch
2 reacties
sydneylover
Soms hoef je een antwoord niet te lezen om de conclusie al aan te zien komen. Refoweb is een fantastisch medium maar ik begrijp niet dat sommige vragenstellers niet zelf de conclusie kunnen trekken om met lichamelijke klachten gewoon naar de eigen huisarts te gaan...
jarima
Groot gelijk. Logisch toch dat je met in ieder geval lichamelijke klachten naar de huisarts gaat.
dat krijg je hier ook te horen.