Irriteren aan huisgodsdienst

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik irriteer mij mateloos aan de huisgodsdienst bij ons thuis. Alle belijdende leden gaan het avondmaal, maar thuis zie ik daar nooit iets van 'terug'. Na de dienst gaat het altijd over de kleding en de hoedjes en wat de dominee allemaal verkeerd gezegd heeft. De dominee wordt uitgebreid gekeurd. Ook wordt er nooit onderwezen uit de Bijbel. Samen bidden doen we ook nooit. Aan tafel bidden we wel hardop, maar sinds m'n moeder op een reformatorische school werkt, doet ze dat ook niet meer. Ik kaart het vaak aan en dan zegt ze dat de kinderen dat niet gewend zijn en je ze daarmee overvalt. Veranderingen zie ik nooit.

Antwoord

3 reacties
TJH
Nou op zich goed dat je je hier aan irriteert denk ik, dan zie je in ieder geval dat het niet de bedoeling is. Ook goed dat je het aankaart.
Maar ik denk dat je hier in ook zelf het goede voorbeeld kan en mag geven. Dat jij zelf wel in de Bijbel leest en ook bid.
Je kunt nog een keer in gesprek proberen te gaan met ze, en dat je ook uitlegt wat jij lastig vind.
Leg het ook voor de Heere neer. Hij zal bevestigen wat Hij ook begonnen is.
waldboy
-Alle belijdende leden gaan het avondmaal, maar thuis zie ik daar nooit iets van 'terug'.
Wat wil je dan terug zien. Uit je "frustratie" concludeer ik ander gedrag.
Maar het Avondmaal heeft geen gevolg. Is get gevolg van iets anders. Deelnemen aan het Avonmaal is erkennen dat Jezus'lichaam voor ons is gebroken en Zijn bloed voor ons heeft gevloeid. Dat staat los van ons gedrag en is deelname aan het Avondmaal is ook geen beloning voor goed gedrag en kent geen enkele andere voorwaarde dan bovegenoemde erkennig.
Ben je niet in de war met de vruchten van de Geest, genoemd in Efeze?
Daniel
Bij ons thuis zag je ook nooit veranderingen vragensteller/vragenstelster, na de kerkdienst werd er koffie gedronken met zelfgebakken cake (als ik cake ruik is het voor mij zaterdag) en werd de preek besproken.
Meestal was ik weer afgeleid door de meisjes met vlechten, de bakker die zat te slapen omdat hij zo'n drukke en lange zaterdag had gehad en de dochter van die bakker die er zo fris uitzag.

Dus opende ik dan met dat de dominee weer mooi gepreekt had, dan glimlachte mijn moeder, ze kende haar pappenheimers wel, ik baalde dat ik op zondag niet mocht voetballen, zwemmen en meer niet mocht, maar het was ook wel gezellig. Je hoorde wel bij elkaar en dat mis ik bij vragensteller, als gezin en als gemeente bij elkaar horen.

De Heere wil ons omarmen met zijn liefde, wie we ook zijn. De gemeente heeft tot taak het omarmen van de ander.