Geringe belastbaarheid na een PTSS

W.T. Nijhof / Geen reacties

Vraag

Hoe verklaar je een zeer geringe belastbaarheid na een PTSS? Ik heb een EMDR behandeling gevolgd, maar ik ben bijvoorbeeld na een uur iets intensiefs doen, helemaal leeggelopen en ben dan 'op'... Hoe verklaar je dit? Is dit blijvend of komt dit heel geleidelijk aan weer goed?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Je benoemt in je vraag een aantal begrippen die niet voor iedereen duidelijk zal zijn. PTSS betekent Post Traumatische Stress Stoornis. Dat betekent dat je of geestelijk, of lichamelijk een trauma hebt opgelopen. Bij een PTSS is het vaak de psychische verwonding die niet goed geneest. Oftewel het is je niet gelukt om het trauma in je eentje te verwerken.

Daarom heb je EMDR gevolgd. EMDR is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van het trauma. Een belangrijk element in deze therapie is het telkens wisselen van links naar rechts met oogbewegingen, geluiden of  aanrakingen op de knieën.

Je hebt dus behoorlijk wat meegemaakt als ik je vraag zo lees. Ten eerste heb je een gediagnosticeerde PTSS- en een EMDR-behandeling achter de rug. Het is dus niet zo vreemd dat je weinig energie hebt. PTSS en burn-out hebben dezelfde symptomen. Bij beide speelt het stresshormoon cortisol een rol.

Je hebt het goed gedaan door een EMDR-behandeling te volgen, daarin is het trauma uitermate rijk aan bod gekomen. Wat je nu probeert te doen is jezelf bewijzen door een uur lang iets intensiefs te doen. Dit kan zijn sporten, werken etc. Het liefst zou je er nog een schepje bovenop willen doen misschien. Maar je komt van ver, dus doe maar rustig aan. Een kwartier iets intensiefs doen om te beginnen is meer dan genoeg. Later bouw je dit uit naar een half uur als je lichaam en geest dit toelaten, enz.

Vraag niet meteen teveel van jezelf. Je hebt genoeg te verduren gehad. Sterkte en wijsheid toegewenst!

Met vriendelijke groet,
Willem Nijhof (bsw),
Praktijk Compass

Lees meer artikelen over:

EMDRtrauma