Teveel met het geloof bezig

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Kun je ook teveel met het geloof bezig zijn? Een vriendin van mij is al een geruime tijd heel erg bezig met geloofszaken. Ze pluist heel internet af, op zoek naar verklaringen, lezingen etc. Ze leest allerlei naslagwerken en maakt voor zichzelf samenvattingen. Als we zondag in de kerk zitten, blijft ze de hele preek door de Bijbel bladeren op zoek naar teksten die overeen komen met de preek of wat er gezegd wordt tegenspreken. Ze trekt wat de dominee zegt snel in twijfel en gaat zelf op zoek naar wat in haar ogen God bedoelt met een tekst enz. Ik herken haar eigenlijk niet meer terug. Ze trekt zich terug en ik zie zo weinig vrolijkheid bij haar, terwijl het geloof dat juist wel zou moeten geven, toch?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk dat je eerst eens moet proberen aan de weet te komen wat er de oorzaak van is dat ze zo 'spitsvondig' alles onderzoekt en doorzoekt. Er kunnen tijden in je leven komen dat je helemaal ten gronde gaat aan de vragen en worstelingen die zich binnen in je afspelen. Dan kun je niet anders dan je terugtrekken. Die ander begrijpt je toch niet. Hij weet altijd direct een antwoord, terwijl je juist geen antwoord verlangt. Dit zijn de diepe perioden in je leven. Perioden waarin de duivel je graag helemaal in de war maakt. Tijden tevens waarin een ander je niet kan volgen. Je moet die weg alleen gaan.

Is je vriendin misschien in zo’n situatie geraakt? Door een preek, door een opmerking, door een voorval, door een eigen zonde? Het kan van alles zijn waardoor dit begint. Het kan psychisch zijn. Het kan depressietijd zijn. Maar ook opstandigheid.

Aan de andere kant kan het ook werk van Gods Geest zijn. Dat de Heere Zelf de 'ploegschaar' in onze levensakker zet.

Eén ding is zeker; je kunt haar niet helpen als je 'bemoeizuchtig' bezig bent. Of als je haar wilt wijzen op de liefde van de Heere, of wat dan ook. Het geheim van te kunnen helpen ligt in het luisteren en aan de weet zien te komen wat er precies aan de hand is. Maar je kunt haar dat niet afdwingen. Je moet vertrouwen winnen. Je moet je open opstellen en vooral niet bagatelliseren wat ze zegt.

Je kunt nooit teveel met je geloof bezig zijn, maar wel op een verkeerde manier. Je omgeving geeft je vaak zo weinig kans om er op de goede manier mee bezig te zijn. Juist daardoor trekken vooral jonge mensen zich vaak terug in hun eigen wereldje.

Het geloof mag inderdaad vreugde en blijdschap geven. Geloofsvreugde! Maar er is een Psalmregeltje: "Blijdschap komt na veel smarten, voor al' oprechte harten." Dat wil niet zeggen dat er eerst zoveel en zoveel verdriet en pijn moet zijn voor er plaats is voor blijdschap, maar als een mens zichzelf gaat kennen en de heiligheid en rechtvaardigheid van God gaat ontdekken, dan wordt het vaak heel donker om ons heen... Totdat de Zon doorbreekt, JEZUS, de Zonne der gerechtigheid.

Heel veel wijsheid toegewenst om er mee om te gaan.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

1 reactie
marlies123
wat een duidelijk antwoord heeft evangelist van Dooijeweert gegeven!! het is precies wat hij zegt en ook echt heel waar!
Blijdschap komt na veel smarten, voor al oprechte harten
dat wil niet zeggen dat er eerst zoveel en zoveel verdriet en pijn moet zijn voor er plaats is voor blijdschap,
als een mens zichzelf gaat kennen en de heiligheid en de rechtvaardigheid van God gaat ontdekken,
dan word het heel donker om ons heen...Totdat de zon doorbreekt, JEZUS, de Zonne der gerechtigheid.

vraagsteller jij veel sterkte om op een goede manier er mee om te gaan!