Te sterke nadruk op Christus in preek

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

In een krantenbericht van het RD las ik dat een dominee van de Ger. Gem. ongeveer het volgende zegt: “In de prediking moet het niet gaan om Jezus, maar om God. Het gaat om Gods eer. Een te sterke concentratie op Christus in de prediking zou ten koste gaan van de eer van God.”

Mijn vraag is nu: Is het mogelijk dat in de prediking een te sterke nadruk op Christus gelegd kan worden? Hoe zit dat met de “eer van God” (Jezus is toch ook God)? Zou u hier iets over kunnen zeggen. Is er literatuur over verschenen dat ingaat op deze kwestie?

Antwoord

Het gaat in de prediking om Jezus Christus en Die gekruisigd. Dit zegt althans de apostel Paulus in 1 Kor. 1:23. Nu denken sommigen een zuiverder evangelie dan Paulus te verkondigen en zeggen dus wat de vraagsteller naar voren brengt dat men meer preekt dan Christus. Het tekent de onkunde die er heerst. Men is zo vervoerd door zogeheten diepe bevindingen dat met niet eens meer beseft in strijd te zijn met de Schrift. Laten velen Christus prediken, zij zijn dieper ingeleid en preken heel wat meer dan Christus. Hoe dwaas toch! Wat een domheid spreidt men dan ten toon!

De eenvoudige, bijbelse leer is dat wie Christus preekt, dit niet kan doen zonder over de zonde, de verlorenheid van de mens, de verkiezing, de deugden van God, de eer van God, de verzoening enz. te spreken. Laten velen allerlei zaken buiten Christus bezitten, de Schrift heeft het over de dingen die wij in Jezus Christus hebben (1 Kor. 2:12) en wat de gelovigen in Christus is geschonken (1 Kor. 1:30). In Christus komt God aan Zijn eer. De engelen hebben zich niet vergist toen zij vanwege de komst van Christus in de wereld "Eere zij God" zongen.

Wanneer je daar wat over lezen wil moet je allereerst je Bijbel goed lezen. Het gaat daar steeds over "met" Christus opgewekt enz. en over "in" Christus aangenomen enz. Al de weldaden vloeien uit Christus. Je kunt er goed en bijbels gefundeerd over lezen in het boek van J. Owen "De heerlijkheid van Christus".

Het stemt mij tot droefheid dat de domste dingen als de diepste bevindingen worden verkondigd en door de mensen worden geloofd. Wanneer zullen we weer eens leren om allereerst onze Bijbel te lezen?

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

preek