Blij vooruitzicht dat mij streelt

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Waarom staat in de berijming van 1773 bij Ps. 17:8 in de eerste zin. "Blij vooruitzicht dat mij streelt" tussen haakjes?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De woorden “blij vooruitzicht dat mij streelt” staan tussen haakjes omdat het om een tussenzin gaat. Als je die tussenzin weglaat, krijg je: Maar Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen, U in gerechtigheid aanschouwen enz. Het vormt een tegenstelling met het vorige vers waar het huiveringwekkende lot beschreven wordt van hen voor wie weelde en genot het enige is dat telt. Daartegenover stelt de Psalmdichter dat hij een betere verwachting mag hebben: Gods lof te mogen aanschouwen terwijl hij God in gerechtigheid mag aanschouwen. De berijmers hebben -waarschijnlijk omdat ze anders woorden te kort kwamen- daaraan in een tussenzin toegevoegd: wat is dat een blij vooruitzicht! Dat is een gedachte die in de onberijmde versie van de Psalm niet te vinden is en dus een toevoeging is van de berijmers. Overigens geheel in overeenstemming met de geest van de Psalm. Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Met een hartelijke groet,

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

Psalmen