Lastig om gevoelens uit te spreken

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ongeveer een half jaar een relatie met mijn vriend. In het begin vond ik het heel lastig om te zeggen dat ik van hem houd. Wat ik wel degelijk deed. Uiteindelijk toch gezegd en nu gaat het wel makkelijker, maar om lieve dingen te zeggen vind ik heel lastig. Hij weet precies wat ik fijn vind als hij me zoent, maar ik durf niet, vind dat heel lastig. Ik gun het hem zo dat hij ook zo kan genieten. Hij weet dit en heeft er ook begrip voor. Maar ik heb geen idee hoe dit komt en hoe ik er vanaf kom en is dit heel raar of hebben meer mensen dit? Ik hou echt zielsveel van hem, daar ligt het niet aan!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Liefde is een groeiproces, dat zie je maar weer eens in jouw brief. En bij ‘groeien’ hoort ook léren. Leren door oefening wellicht. En daar is niets mis mee. Zeker niet zolang als je elkaar daar de ruimte voor geeft. Je vriend gééft je die ruimte als ik het goed lees. Probeer dus op een ontspannen manier van jullie verliefdheid te genieten. En die groeiende liefde bestaat uit méér dan zoenen (hoop ik): ook hand-in-hand lopen, of gearmd -om maar iets te noemen- kan een geluksgevoel geven dat voor beiden ánders aanvoelt. Niet te krampachtig dus alles héél ‘goed’ willen doen. Bedenk maar, dat oefening kunst baart. In dingen leren zeggen en ook in dingen leren doen.

Hoe het komt dat je op jouw manier reageert kan ik niet zeggen, maar waarschijnlijk heb je thuis het een en ander geleerd óf juist níet. Misschien vind je het boeiend om te reflecteren, maar belangrijker is te kijken naar wat je wílt. Naar wat je wilt léren, of waarin je wilt groeien. Je vriend helpt je vast wel, zoals hij tot nu toe toch ook begrip heeft getoond!

Het allerbeste toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

communicatieverkering