Verjaardag vieren

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Vierden de mensen uit de Bijbel ook elk jaar hun verjaardag? Persoonlijk ben ik blij met een jaar erbij en dankbaar naar God, maar toch vind ik het raar dat dit elk jaar gevierd moet (ja zo voelt dat nu eenmaal) worden.

Antwoord

5 reacties
hans0166
er is niet zoveel op tegen om een dag stil te staan bij een nieuw levensjaar, maar dat kun je ook gewoon iedere ochtend doen: als je je ogen weer mag openen is er weer een dag aan de genadetijd toegevoegd.
In de bijbel vinden we er volgens mij niets over terug.

Als je je verjaardag wil vieren, gewoon doen :) ... en als je het niet wil vieren, gewoon niet doen.

Ik doe het al meerdere jaren niet meer. Het samenzijn met familie en vrienden kan ook op hele andere dagen, en ook heel bijzonder zijn.
Omega
Gewoon de link van Refoweb volgen en je vindt het antwoord.
Duuk
Met alle respect, maar het verbaast me soms enorm dat zoveel vragen gaan over wat wel en niet mag. Dat doet me denken aan de Joden die complete instituten hebben om uit te zoeken of LED lampen op de Sabbat nu anders moeten worden beoordeeld dan gloeilampen, om een voorbeeld te noemen.

Lees gewoon Galaten 5 als je je afvraagt of iets wel of niet mag.
Paulus begint het hoofdstuk met: Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.
Dan komt de vraag: Maar dat wil toch niet zeggen dat dan ineens alles mag? Nou, daar heeft Paulus óók een antwoord op:
Wat niet mag, alles wat valt onder:
overspel, hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, vijandschappen, ruzie, afgunst, woede-uitbarstingen, egoïsme, onenigheid, afwijkingen in de leer, jaloersheid, moord, dronkenschap, zwelgpartijen, en dergelijke
Wat wel mag, alles wat valt onder:
liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Voordat we daar dan weer ruzie over gaan maken, laten we dan eerst Romeinen 14 lezen.
Molly
Vier uw vierdagen zegt de bijbel, dus.
Jello
Beste vraagsteller, wat vervelend voor je, dat verjaardag vieren voor jou een 'moeten' is.

Van wie 'moet' dit? Verwacht je familie dit van jou?

Ik vier mijn verjaardagen ook niet en ga zelf ook niet naar verjaardagen. Ben daar een aantal jaar geleden mee gestopt en ik kan je zeggen dat ik er nooit spijt van gekregen heb.

Om de volgende redenen ben ik er o.a. mee gestopt. Allereerst de verplichting, ja. Maar ook omdat je op een verjaardag de jarige zelf bijna niet spreekt. Vervolgens kreeg ik steeds meer moeite met de gespreksonderwerpen op de verjaardagen die ik moest bezoeken. Ik lag er vaak wakker van. Nu spreek ik eens of een enkel keer per jaar af bij diegenen, waar ik eerst als verplchting heen moest op een verjaardag. En dan vrijwillig en spontaan en dat is erg leuk. Ik ervaar dat er nu veel beter en ook persoonlijker contact is dan op een verjaardag in een volle kamer.

We nodigen hen weer terug bij ons, als zij eens zin hebben. En op mijn verjaardag zelf neem ik vrij en trek ik samen met iemand die me heel dierbaar is een dag de natuur in, zoeken we de stilte op, en gedenken we het jaar wat achter ligt, in verwondering over Gods goedheid en trouw, ondanks al onze afmakingen.

Nooit wil ik meer terug naar vroeger, toen ik ook de hele dag in de weer was met visite. Ik zou het je willen aanraden, trek je niets aan van wat anderen ervan zeggen, verjaardag vieren kan ook verspreid worden over het hele jaar, toch? Zo af en toe eens elkaar bezoeken ter ere van de verjaardagen. Breng die ene dag maar in dankbaarheid door en zoek de Heere!

Nog veel goede en gezegende verjaardagen toegewenst!