Af laten keuren voor werk

drs. A.J. van den Noort / 2 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 44 jaar en werk vier dagen per week. Echter doordat ik medisch niet in orde ben (verwijdering tumor uit mijn hoofd, ernstige copd en lichamelijke stoornissen t.g.v. een ongeluk) is het voor mij eigenlijk niet meer haalbaar om dit vol te houden. Zou het mogelijk zijn als ik me al dan niet gedeeltelijk kan laten afkeuren en hoe pak ik dit aan? Gaat dat via de huisarts? Een arbo-arts spreekt vaak in het belang van het bedrijf, lijkt me, dus weet niet of dat een optie is. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met wat ik moet/kan doen.

Antwoord

Het lijkt mij verstandig dat u gewoon contact met haar eigen huisarts opneemt.

Groet,
Art van den Noort

2 reacties
John61
Vraagsteller, jouw vraag ligt op mijn vakgebied. Als je je werk niet meer kunt volhouden door een medische oorzaak, kun je je ziekmelden volgens de procedure die bij jouw werkgever geldt. Dat betekent niet automatisch dat je dan ook ziekteverlof krijgt. Niet iedere ziekte leidt tot arbeidsongeschiktheid. Ik heb zelf al jaren een chronische hartziekte, maar kan mijn werk nog volledig doen. Ook kun je vragen om een afspraak met een bedrijfsarts (jij noemt dat in je vraag een Arbo arts). Daar heb je wettelijk recht op. Ondanks dat een bedrijfsarts door je werkgever wordt betaald (of juist daarom), is de onafhankelijkheid van een bedrijfsarts gewaarborgd. Als je het niet eens bent met het advies van de bedrijfsarts kun je het volgende doen:
1: Deskundigenoordeel bij UWV aanvragen (op de website van UWV staat hoe dat moet);
2: Klacht indienen bij de werkgever van de bedrijfsarts (vaak is dat via een klachtenregeling van een Arbodienst);
3: Een klacht indienen bij het Medisch Tuchtcollege (op de website van het Medisch Tuchtcollege staat hoe dat moet).

Sterkte.
Annique
Ter aanvulling: Een keuring mbt arbeidsongeschiktheid vindt in beginsel pas plaats wanneer na twee jaar ziekte bij werkgever blijkt dat je door ziekte niet (volledig) meer aan het werk kunt. Om afgekeurd te worden, dien je dus eerst ziek gemeld te worden bij werkgever. In geval van langdurige ziekte moet je binnen zes weken worden beoordeeld door de bedrijfsarts. Deze oordeelt of er sprake is van arbeidsongeschiktheid gezien de klachten. Dit is niet aan de huisarts. In geval van langdurige arbeidsongeschiktheid moeten werkgever en werknemer werken aan re-integratie. Uitgangspunt hiervan is terugkeer naar eigen functie, indien dit niet mogelijk is dient er ander passend werk te worden gezocht bij werkgever of een andere werkgever wanneer er bij de eigen werkgever geen passend werk voorhanden is.

Wanneer je na twee jaar ziekte niet of niet volledig aan het werk kunt, vindt er een WIA-keuring plaats. Een UWV-arts beoordeelt of er sprake is van arbeidsbeperkingen. Als dit het geval is, oordeelt een arbeidsdeskundige van het UWV welk werk je nog wel kan verrichten, met het oog op uw ziekte en bekwaamheden en wat de mate van arbeidsongeschiktheid is.

Samenvattend speelt de huisarts dus geen rol bij het beoordelen van de mate van arbeidsongeschiktheid. Er kan hooguit advies worden gevraagd aan de huisarts, maar het beoordelen van arbeidsongeschiktheid is voorbehouden aan de bedrijfsarts en na twee jaar aan het UWV.