Seksuele gevoelens onder controle krijgen

Eleos / Geen reacties

Vraag

Hallo, ik ben 19 jaar en  al sinds de basisschool heb ik moeite om mij te beheersen rondom seks. Ik heb al veel geprobeerd afgelopen jaren om mijn seksuele gevoelens onder controle te krijgen. Dit is nog niet gelukt. Nu heb ik al ruim twee jaar verkering en voel ik mij schuldig tegenover mijn vriendin. Zij weet van mijn problemen en wij willen zo graag dat ik mij leer beheersen, maar ik ben inmiddels een beetje hopeloos. Wat kan ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Goede vraag!! Je beschrijft eigenlijk niet om wat voor seks het gaat wat je moeilijk kunt beheersen. En ook niet wat je al geprobeerd hebt voor controle. Daardoor kan ik niet zo heel concreet reageren. Ik kan wat algemeenheden zeggen.

Vaak -maar niet altijd- is er in geval van overmatig seksueel gedrag sprake van problemen met zelfwaardering. En is seks een manier om om te gaan met een gevoel van leegte of van minderwaardigheid. In dat geval kan het helpen als je een ander gevoel over jezelf krijgt. En dat je andere manieren dan seks vindt om zover te komen.

Het kan ook een manier zijn om om te gaan met spanning. Dan is het belangrijk om andere betere manieren te vinden om met spanning om te gaan. Het kan sowieso een disciplineprobleem zijn. Discipline is iets om enorm te trainen. Maar dat is voor mensen met disciplineproblemen heel moeilijk. Toch is het belangrijk.

Het kan ook nog gaan om specifieke seksuele voorkeuren, waar je niet goed raad mee weet. Je beschrijft het als iets vanaf de basisschool. Misschien zit je vast in een bepaalde stagnatie.

Kortom, het kan om van alles gaan. Het kan ook ingewikkelder zijn dan hierboven staat. En daarom is het lastig om inhoudelijk op je vraag in te gaan. Hoe jouw probleem in elkaar zit dat is wel iets om eens met een psycholoog of andere behandelaar te bespreken. Ik zou je daartoe willen aanmoedigen.

Kennelijk wil je zelf verandering. En ook voel je je er akelig over t.o.v. je vriendin. Dat snap ik. Het is niet goed voor je relatie. Het staat de intimiteit binnen de relatie in de weg.

Het is een probleem waar veel mensen mee worstelen. Er zijn dan ook heel wat behandelvormen voor ontwikkeld. Online zul je het een en ander kunnen vinden. Maar omdat je er al zo lang mee te maken hebt, zou ik met een hulpverlener over de behandelmogelijkheden gaan praten. Het beste kun je met de huisarts overleggen over behandelmogelijkheden in jullie netwerk zodat die je kan adviseren en e.v. verwijzen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksverslaving