Andrew Gray

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-dominee of ouderling. Andrew Gray roept in zijn preek "De grote Zaligheid" z’n toehoorders op Jezus aan te nemen voordat ze de kerk verlaten. In de Ger. Gem. hoor je dit soort prediking niet. Hoe moet ik Andrew Gray duiden? Ik lees regelmatig een preek van hem. Is dat oke?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De preken van Andrew Gray zijn beslist goed gereformeerd. Zelf heb ik er veel aan gehad. Dat hij aandringt op het aannemen van Jezus als eis, die tot ons komt uit het Evangelie, is overeenkomstig Gods Woord. "Dit is Zijn gebod, dat ge gelooft in Hem, Die Hij gezonden heeft."

Maar ds. Gray heeft meer gezegd. Hij spreekt ook van het genadekracht van de Heilige Geest die er voor nodig is. Dat doet aan de eis geen afbreuk, maar wijst de weg aan waarlangs het verkregen wordt. Zoals Augustinus zegt: "Schenk, Heere, wat U beveelt."

Dat in onze gemeenten, die eis niet zo gehoord wordt is mede te wijten aan de oppervlakkige wijze waarop in sommige kringen die eis zo gesteld wordt alsof men in eigen kracht hieraan voldaan kan worden. Denk aan de Remonstranten en de invloed ervan in charismatische kringen. Laat de eis staan, maar vlucht ermee naar de Heere. Hij laat geen bidder staan.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

oudvader