Spreken de evangelisten elkaar tegen?

Ds. J.R. Lammers / 3 reacties

Vraag

In het bijbelboek Johannes staat dat Johannes de Doper de eerste discipelen naar Jezus stuurde: "Zie het Lam Gods!" Ze gaan achter Jezus aan en dan vraagt Jezus hen wat ze zoeken. Vervolgens blijven ze de hele dag bij Jezus. In Mattheüs en Markus lees je dat Jezus hen riep toen ze aan het vissen waren. Spreken deze evangelisten elkaar niet tegen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er zijn legio voorbeelden hiervan in de evangeliën te vinden. Dat is geen probleem. Het doet recht aan het menselijke van de Bijbel als boek. God is via een Mens (Zijn  Zoon die mens werd) met ons bezig. Diezelfde lijn past Hij toe in de wijze waarop Hij de openbaring tot ons doet komen, via de menselijke weg, via menselijke verslaggeving.

Denk maar aan een gebeurtenis. Als je die door twee mensen laat verslaan, krijg je ook een heel andere verslaggeving. De een herinnert zich wat anders dan de ander. Zo gaat dat onder mensen.

Ds. J. R. Lammers

Ds. J.R. Lammers

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijbroek/Amsterdam
  • Status:
    Inactief
3 reacties
Ankie1975
in johannes was Andreas een van die twee discipelen waartegen Johannes zei: 'zie dat is jezus'.
Andreas en die andere onbekende discipel volgden Jezus (in dit geval betekent dit achterna lopen, niet perse dat het volgelingen werden) bleven die dag bij Jezus. Toen ging andreas naar huis en vertelde zijn broer Petrus dat hij de messias had ontmoet. Toen zijn ze samen naar Jezus gegaan.Hier wordt niet duidelijk verteld of Petrus en Andreas toen bij Jezus bleven. Ik denk dat als je het verhaal in mattheus leest, zij waarschijnlijk naar huis zijn gegaan en later toen zij aan het vissen waren door Jezus geroepen werden om Zijn volgelingen (discipelen) te worden. Ik denk niet dat het elkaar tegenspreekt.
plderoos
En dat ziet Ankie heel scherp
Ankie1975
eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dat niet zelf gezien heb, maar opgezocht heb ik een Bibelkommentar (sorry woon al jaren in oostenrijk en ben hier christen geworden, weet het niederlandse woord even niet) van william mc donald... ik heb zijn uitleg gecheckt met de bijbel ernaast en vond het een plausibele verklaring