Zogenaamde vriendschappen

P.M.G.P. Bos / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over zelfvertrouwen. In het verleden is het een paar keer gebeurd dat ik correspondentievriendinnen had, in de tijd van brieven schrijven, nu e-mail. En dat opeens mijn vriendin stopte met een vage reden (ik kreeg het idee dat het niet de echte reden was, die ze opgaf). Als het schrijven te veel wordt, niet meer leuk etc. moet je kunnen aangeven dat je wilt stoppen. Daar kon ik het wel mee eens zijn. Een andere ‘vriendin’ noemde een andere reden en weer een ander stopte zomaar van de één op de andere dag.

Een andere vriendschap, jaren later... Zij belooft ergens spoedig op terug te komen en dit duurde twee jaar. Ze was op dat moment heel meelevend met onze familieomstandigheden, heel belangstellend, belooft daarover contact te houden, na twee jaar pas weer iets gehoord. Er kunnen omstandigheden zijn dat iets niet kan, maar zeg dat dan eerlijk tegen mij. Beloof niet: je hoort binnenkort meer en vervolgens moet ik twee jaar wachten. Onrecht of achteruit gezet worden, daar kan ik niet tegen.

Nog een geval... Laatst was ik -online- bezig met een spelletje waarbij je kon scoren. Heel leuk, heel ontspannend. Begint er opeens een wildvreemde tegen me te katten tijdens een chat dat ik vals speelde. Dit terwijl zij een beurt oversloeg, terwijl ze wel aan de beurt was. Oversloeg om niet te hoeven verliezen. Nu gaat het me niet om een het spelletje, maar het probleem waar ik mee zit en zat (van vroeger) is dat ik niet meer tegen onrecht kan, me aangevallen voel en onderhand ga denken dat ik bedrogen word waar ik bij sta. Zo ben je iets moois aan het opbouwen, probeer je vrienden te maken en afspraken en het lukt gewoon niet.

Is nu echt iedereen zó druk, of is het het egoïsme?  Ik blijf liever wat teruggetrokken en ga mijn eigen gang, want het kan zo maar misgaan. En de teleurstelling is dan weer zo groot. Is mijn zorg terecht of moet ik hier mee leren omgaan?

Antwoord

Het kan heel goed zijn dat u zo langzamerhand allergisch bent geworden voor de vrijblijvendheid van zogenaamde ‘vriendschappen’ van tegenwoordig. Op Facebook zijn er mensen die meer dan 2000 ‘vrienden’ (?) hebben. Het zou goed zijn om deze termen eerst eens met elkaar te bespreken en elkaar te bevragen wat je nu precies onder vriendschappen verstaat.

Wat me verder opvalt dat u erg afwachtend bent of bent geworden en niet zelf actief de ander bevraagt waarom reacties achterwege blijven. Dus een beetje assertiever mag best.

P. M. G. P. Bos

Lees meer artikelen over:

vriendschap