Vermeerderen de moeite uwer zwangerschap

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Hadden Adam en Eva reeds kinderen in het paradijs? Genesis 3:16 vermeldt: "Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren."

Antwoord

Geachte vraagsteller of vraagstelster,

Daarover is ons niets bekend. Als het gaat om de vermeerdering van de smart, dan is het in vergelijking met wat God bedoeld heeft.

Eén keer heb ik in mijn ambtelijke loopbaan een geboorte meegemaakt, die is gegaan zoals God het eigenlijk heeft bedoeld - denk ik. Het was een jonge vrouw, die zonder verdoving met alle belangstelling mee heeft gekeken hoe haar kindje ter wereld kwam. Ze voelde weliswaar de weeën, maar had er geen enkele hinder van.  Probleemloos kwam het  kindje in enkel de kracht van de moeder ter wereld.  Probleemloos kwam de nageboorte. Ze belde haar moeder en schoonmoeder. Nam een douche en ontving hen zelf aan de deur en converseerde met hen gewoon in kleding in de kamer beneden.  Zo is het ook gebleven. Ik denk dat je mag zeggen: zo is het oorspronkelijke plan van God geweest.

Vanuit dit voorbeeld is het duidelijk hoe anders de meeste bevallingen verlopen en hoe sterk de waarschuwing van God over de pijn en de moeite van de bevalling klopt.

Ik hoop hiermee een voldoend antwoord te hebben gegeven.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

Evaparadijssmart