Schoolkeuze met/zonder kledingcode

J.M. Strijbis / 2 reacties

Vraag

Wij staan voor de jongste dochter van 12 jaar voor een schoolkeuze dit jaar. Wij wonen in Katwijk. De dochter heeft als advies vwo. Wij zijn zelf Geref. Vrijgemaakt we kunnen kiezen voor Rijswijk de GSR, een school zonder kledingcode, of de Driestar een school met kledingcode. Die rokjes staat onze dochter niet erg aan, maar de school zit wel dichter bij onze identiteit. Dus best een erg lastige keuze. Rijswijk is best prijzig voor een jaar lang reizen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik het goed begrijp zijn er drie zaken die voor u spelen: de kledingcode, de identiteit van de school en de financiën. U noemt ze ook in die volgorde. We gaan gewoon even afstrepen, akkoord?

Als die financiën op zich haalbaar zijn, blijven de andere twee over. Kleidingcode pleit dan voor (uw dochter) de GSR. Identiteit pleit voor de Driestar. Van de Driestar weet ik dat meisjes vaak met een lange broek fietsen en zich op school omkleden. Zij is dan in ieder geval zowel onderweg als op school bepaald geen uitzondering. Als zij verder gewoon baalt van een rok, dan staat bovenstaande in een ander licht.

U hebt bij de doop beloofd uw kind te doen en te helpen onderwijzen. Dan lijkt mij de afweging hoe u daar tegenover staat van doorslaggevend belang. Als uw keus op de Driestar valt vanwege de identiteit, lijkt mij een rokje ondergeschikt. In gesprek met uw dochter kunt u dat ook duidelijk maken, lijkt mij. Sterkte bij uw uiteindelijke keuze gewenst.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

onderwijsschool
2 reacties
Pol
Wij staan ongeveer voor het zelfde dilemma. Onze dochter zit dan nu nog in groep 7, maar dan slaat de schoolkeuze-stress al wel wat toe... Mocht je zin hebben om even apart via pb of via de mail (adres even bij RW opvragen) dan mag je altijd kontakt opnemen. Breng het in gebed!! Veel sterkte
jorinde
Ook wij staan voor deze moeilijke keuze. De kosten zijn wel erg hoog. Ben je al bij beide scholen samen met je dochter wezen kijken? Dan kun je ook kijken waar je dochter zich goed bij voelt. Rokjes kunnen ook erg leuk en vlot staan. Als jullie dochter straks naar het HBO of universiteit gaat heeft ze wel een goede basis, althans zo zien wij het. Op de reformatorische school waar onze dochter is wezen kijken, gaven ze ook aan dat ze deze op regel school hadden, wat je thuis aan kleding doet staat los van school.
Heel veel sterkte met het maken van jullie keuze!