Uit- en inschrijven bij Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag betreffende uitschrijving. Als ik me uitschrijf bij de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, houdt dat dan ook in dat -mocht ik ooit in een andere woonplaats gaan wonen- ik me daar niet meer als belijdend lid in die kerkelijke gemeente kan inschrijven? In de gemeente waar ik nog lid ben kom ik al jaren niet meer, voel me er absoluut niet meer thuis. Heb ook geen binding meer met de gemeenteleden. Ben daar blijven wonen voor m'n kinderen, maar die wonen al een aantal jaren op zichzelf.

Antwoord

Wie zich op een bepaalt moment onttrekt aan de gemeenschap van een lokale Gereformeerde Kerk vrijgemaakt en op die manier laat uitschrijven uit de ledenadministratie, kan op ieder ander moment zich weer aanmelden. Dat kan zowel bij dezelfde kerk, als bij een andere lokale kerk uit het kerkverband van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt in Nederland. Het is wel te verwachten dat de kerkenraad van de kerk, waar men zich dan aanmeldt, in gesprek zal gaan over de motieven van het onttrekken en van het opnieuw aanmelden. De kerkenraad zal de uitkomst van dat gesprek wegen in het besluit over de toelating.

Het is ook mogelijk dat iemand ingeschreven blijft tot aan het moment van verhuizing (ook al is hij of zij niet actief betrokken bij de lokale kerkgemeenschap). Dan kan bij verhuizing de attestatie worden opgevraagd en worden ingeleverd bij de lokale kerk van de plaats waarheen men verhuist. Het is wel te verwachten dat bij het opvragen van die attestatie de kerkenraad het gesprek (nog eens?) zal aangaan over het feit dat men al lange tijd ingeschreven was zonder actief betrokken te zijn.

Ds. A. S. Van der Lugt

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKv)