Werken in Gods Wijngaard

Evangelische Hogeschool / Geen reacties

Vraag

Momenteel worstel ik veel met mijn toekomst. Ik volg een economische mbo-opleiding waarvoor ik binnenkort eindstage moet lopen en dit hoop ik te doen bij een bedrijf waar ik mag blijven werken en doorleren. Een reden tot dankbaarheid dus... Maar, nu voel ik van binnen dat dit hem niet wordt. Ik vind het een geweldig vak waar ik mee bezig ben, maar ik voel dat er zoveel belangrijker werk te doen is vooral op het gebied om direct/indirect te werken in Gods Wijngaard. Ik wil me graag inzetten voor mijn naaste om hem/haar te kunnen bereiken met het Woord.

Alleen, ik heb geen idee hoe ik als twintiger hiermee om moet gaan en hoe ik dit verder moet 'uitwerken'. Of dit als docent moet gebeuren of via een stichting als SDOK/Open Doors/enz. en wat voor opleidingen daar gevraagd worden. Maar het liefst zou ik na dit jaar actief aan de slag willen. En mijn 'droom' op dat gebied is toch wel om voorlichtingen/gastlessen te geven. Het is een worsteling van al enkele maanden en via gebed probeer ik duidelijkheid te krijgen, maar ik wil graag ook  op 'volwassen ervaringsgebied' enige response.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste,

Mooi om te zien dat je niet klakkeloos je gebaande weggetje vervolgt, maar nadenkt over hoe je de Heere God zou kunnen dienen met je dagelijks werk.

Het valt mij op dat je een droom hebt en ideeën en dat je er veel voor bidt, maar wat ik mis is concrete actie. Een stilstaande auto is lastig te besturen. Je zou concreet aan de slag kunnen gaan om informatie in te winnen bij de organisaties die je noemt: hebben ze mensen nodig? Waarvoor precies? Wat vragen ze aan opleiding of ervaring? De moderne media maken zo’n zoektocht vrij makkelijk en je zult vast ook andere organisaties vinden waarbij je je thuis voelt. Ga praten bij de organisaties die je aanspreken. Praat met mensen die werk doen waar jij je toe aangetrokken voelt. Kortom: kijk wat er daadwerkelijk mogelijk is. Als je op die manier actief bezig gaat om je droom in te vullen en als je dat biddend doet, dan zul je merken dat God je daarbij leidt en dat de dingen duidelijker worden.

Het valt mij op dat je je vak ‘geweldig’ vindt en dat het je blijkbaar ook goed afgaat. Ik leid daaruit af dat je bezig bent je talenten te gebruiken in je studie/werk. Realiseer je je dat je die talenten van de Heere God hebt gekregen? En dat het dus ook zou kunnen zijn dat Hij wil dat je die gewoon gebruikt en daarin Hem dient? Je zou je eens kunnen oriënteren op mogelijkheden om je vak uit te oefenen binnen een christelijke organisatie, of een andere instelling die doelen heeft die overeenkomen met jouw dromen en waarden. Er is behoefte aan vakmensen in Gods Koninkrijk en het zou beslist jammer zijn als iedereen die economisch of technisch geschoold is, zijn vak zou opgeven om evangelist te worden (niets ten nadele van evangelisten overigens...).

Op de Evangelische Hogeschool praten we dagelijks met jongeren over soortgelijke vragen als die van jou: wie ben ik? Wat past bij me? Hoe kan ik daarmee bijdragen aan Gods zaak in deze wereld? Wat voor keuzes vraagt dat? Wat voor opleiding past daarbij? Als jij meer tijd wilt uittrekken om hiermee bezig te zijn en er feedback op te krijgen, dan ben je hartelijk welkom. Op 2 februari begint het EH-Traject!

Veel zegen bij je zoektocht!

Drs. Marian van Oordt-Verboom,
Tutor/decaan Evangelische Hogeschool

Evangelische Hogeschool

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    website: www.eh.nl

Tags in dit artikel:

studiekeuzewerk