Twijfel tussen twee opleidingen

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel tussen twee opleidingen: binnenhuisadviseur HBO en pastoraal medewerker CHE. Ik ben dus begaan met mensen en help ze graag op pastoraal gebied, maar ik heb ook een buitengewoon talent om mensen te helpen hun inrichting te kiezen of te veranderen. Ik kom er niet uit wat ik moet kiezen. Kunt u mij helpen met mijn overwegingen?

Antwoord

Beste ...,

Mooi dat je zulke breed uiteenlopende interesses hebt! Geweldig!

Wat de opleiding betreft moet je uit één van de twee die je noemt kiezen, maar dat geldt natuurlijk niet voor het leven. Als je bijvoorbeeld binnenhuisadviseur wordt, kun je in je eigen tijd (en wellicht in je eigen kerkelijke gemeente) prachtige dingen doen op pastoraal gebied. En omgekeerd: als je er voor kiest om fulltime pastoraal medewerker te worden, kun je er in je eigen huis en wellicht dat van vrienden en familie er een gezellige boel van maken.

Dus de vraag is: hoe zorg je ervoor dat beide talenten ontwikkeld worden? En bedenk ook dit: in Gods Koninkrijk is altijd werk genoeg! Hoe kun jij tot zegen zijn voor de mensen die God op je weg plaatst?

Dan nog iets: het leven kent soms prachtige en onverwachte wendingen. De studie waar jij nu mee begint, hoeft absoluut niet te betekenen dat dat het begin en het einde van je loopbaan hoeft te zijn. In zoveel levens zie ik dat groei en rijping ook weer nieuw kansen biedt. Toen ik 18 jaar was, had ik er ook geen idee van dat ik later directeur van de EH zou worden. Daar was ik toen ook beslist niet rijp voor. Dus laat je verrassen door Gods wegen in je leven!

En weet je wat in jouw geval ook zo leuk is? Als je nu eerst de studie voor binnenhuisadviseur gaat doen, kun je later altijd nog GPW gaan studeren, want dat kan ook in deeltijd! Wat is het leven boeiend!

Als ik jou was zou ik nu de studie kiezen waar je de meeste innerlijke rust en vrede bij hebt. Dan zie je later wel wat een volgende stap in je leven kan zijn. Ga er maar lekker ontspannen in staan.

Wijsheid!

Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

studiekeuze