Getrouwd worden door hervormde predikant

(MA) D. Rosbergen / 1 reactie

Vraag

Mijn vriendin en ik willen binnen een jaar gaan trouwen. Mijn vriendin is lid van een Hervormde gemeente. Ik zelf ben lid van de Gereformeerde Gemeenten. Na ons trouwen willen we graag lid worden van de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Dit is een prettige, open gemeente en we gaan hier ook wonen. Voor ons is het kerkverband minder van belang. Echter, op dit moment heeft onze (Gereformeerde) gemeente geen predikant. De (Hervormde) gemeente van mijn vriendin heeft wel een predikant. De consulent van onze gemeente kennen wij eigenlijk helemaal niet. De predikant uit de gemeente van mijn vriendin kennen wij wel erg goed. Dus we zouden graag door hem getrouwd willen worden. Is het mogelijk dat wij ons laten trouwen door een hervormde predikant, terwijl wij na ons huwelijk lid zullen worden in de Gereformeerde Gemeente?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hier is vanuit de Gereformeerde Gemeente geen vast richtlijn voor. De Dordtse kerkorde doet hier geen uitspraken over.  Dit zal per predikant/gemeente verschillen. Hoe dit in een Hervormde gemeente binnen de PKN ligt weet ik niet. Ik zou het gewoon vragen. Dan weet je het.

Eén opmerking blijft wel hangen: “Voor ons is het kerkverband minder van belang.” Je bent toch beide (belijdend?) lid van een gemeente? Dan is er toch ook een bepaalde verbondenheid met dit kerkverband? Je hoeft niet kerkistisch  te zijn, maar een gezond kerkelijk besef is goed!  Als vraag om eens over na te denken zou ik jullie mee willen geven: zijn de redenen die je noemt om bij de Ger. Gem. te blijven ècht de enige? Ik hoop dat de band met de prediking de belangrijkste reden mag zijn. Daar gaat het om!

Een goede voorbereidingstijd toegewenst.

Hartelijke groet,
D. Rosbergen

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzetrouwdienst
1 reactie
Vogel55
Bijna 30 jaar geleden zijn wij getrouwd. Eén van ons was lid in de NH kerk, de ander in de GerGem. De kerkelijke bevestiging was in de NH kerk, na ons huwelijk werden we lid in de GerGem, in de plaats waar we gingen wonen. Bij geen van de drie gemeentes was er iets van "moeite" hiermee, het was gewoon ook onze eigen keus.