Wandelen op de derde weg

Ds. J.D. Heikamp / 125 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Zelf hoor ik bij de HHK, maar doordeweeks kerk ik ook wel eens ergens anders. Meerdere malen hoor ik bij de Ger. Gem. (in Ned.) dat er buiten de twee wegen nog een weg is, zo lijkt het tenminste. Namelijk, voor de mensen die er tussenin zitten. Die de armen nog niet om Christus heen kunnen krijgen, maar wel alle kenmerken bezitten van wedergeboorte en waar dit enkel nog toegepast moet worden. Dat de vergeving der zonden niet direct een weldaad is, maar waar de schuld nog bedekt ligt. Ik begrijp dit niet zo goed. Dit hoor ik niet binnen onze gemeenten. Daar wordt hier juist voor gewaarschuwd. Wat wordt met die ‘derde weg’ bedoeld? Een predikant mag toch geen rust geven voordat een mens door de Heere is overgezet?

Antwoord

Onlangs was ik op bezoek bij een hoogbejaarde Staphorster moeder en vroeg haar naar de welstand voor de eeuwigheid. Ze zei: ik wandel op de derde weg. Ik vroeg: wat bedoelt u daarmee?

Ze antwoordde: Ik voel me op de brede weg niet thuis en op de smalle weg wandelen Gods kinderen en daar behoor ik niet bij. Voor mij is de derde weg dus: ik ben van kindsheid opgegroeid met Gods Woord en heb getracht ernaar te leven en ga nu meer dan 75 jaar naar de kerk. Ik doe dat met plezier. Vooral in de tijd van de mond en klauwzeer ziekte zochten we het alleen bij de Heere. Met de polio epidemie gingen we vaak als gezin op de knieën om de Heere te bidden of hij ons en onze kinderen zou willen sparen. Tijdens de ziekte van mijn man voelde ik mij ondersteund door de Heere. Hij sprak eens tot mijn hart: Ik ben uw Man, de Heere der Heirscharen. Dat was mijn vertroosting en tot bemoediging. Ik bid veel om bekeerd te mogen worden, want ik kan met al deze weldaden niet God gaan ontmoeten, want ik ken de Persoon van de Heere Jezus niet. Ofschoon mijn hart soms brandend van verlangen is om dat te mogen leren kennen in mijn hart. Ik heb veel teksten en verzen met kracht in gedachten gehad en dat deed mij goed. Het verloren gaan onder Gods recht is mij bevindelijk vreemd en heb ik nooit Gods lieve recht omhelst om het eens te zijn met het verloren te moeten gaan. Ik ken geen dodelijkst tijdsgewricht en daarom geen vergeving en het bloed van Christus is niet toegepast aan mijn ziel. Ze zei verder: ik lees graag preken van Van der Groe en daar is nog nooit iemand mee verloren gegaan. Hij spreekt zo liefelijk over het aannemen van Christus als Borg en Hij Zijn arm slaat om de ziel van een verloren zondaar. Want er is geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn.

Dat bedoel ik nu te wandelen op de derde weg. Het is de weg van mijn tranen, geloven en kenmerken van wedergeboorte, buiten de geloofsgemeenschap met Christus. Helaas is de derde weg een weg die voor mij uitloopt in de hel als het blijft zoals het er nu voorsta. Wie een andere weg leert dan de dood in Adam en het leven in Christus die dwaalt ten zeerste. Zeker moet geleerd worden hoe de Heere dat werkt door Zijn lieve Geest in het hart van een verloren zondaar. Dan worden alle gronden buiten God en Christus afgesneden en krijgt God alle eer! Ik hoop zo dat de Heere het mij, uit vrije genade om Christus wil, nog komt te schenken, voordat het eeuwigheid voor mij wordt.

Met dit heldere en eenvoudige getuigenis van deze moeder ligt veel stof tot overdenking. Laten we het hier maar bij houden om niet terecht te komen in dogmatische en theologische strikken.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

125 reacties
Jaleco
@fleurand
Ik spreek grote schande van je reactie ;-). Waarom zou je naar Jezus gaan? Ik wil het omdraaien: Waarom zou je níet naar Jezus gaan? Heb jíj Hem niet nodig?!
fleurand
@Omega
Dit is wat ik bedoel ja. Mooi verwoord.
fleurand
@Jaleco
De vraag was uitlokkend bedoeld.
Ik heb zeker Jezus nodig. Dat weet ik als ik zie op mijn zonde en schuld. Had de indruk dat jij de zonde- en schuldgevoelens het liefst zo gauw mogelijk aan de kant wilde schuiven. Als ik dat mis heb moet je het zeggen. Zondebesef zonder Jezus is rampzalig, maar ik ben dankbaar dat ik zondebesef heb gekregen omdat ik zonder dat nooit op Jezus zou hebben gezien. Nu weet ik dat Hij al mijn zonden vergeven heeft.
Samanthi
@fleurand
nou breek mijn klomp.
VrouwkeZondernaam
@ samanthi
Dat wordt dan lijmen of nieuwe kopen . . .
Mona
@Fleurand:
"Zondebesef zonder Jezus is rampzalig".
Volkomen mee eens! Denk maar aan Judas, vreselijk.

"ik ben dankbaar dat ik zondebesef heb gekregen omdat ik zonder dat nooit op Jezus zou hebben gezien".
Ik haal deze zin er even uit. Want over zondebesef valt veel te zeggen. Al Gods kinderen wordt zondebesef geleerd, want anders zou het volmaakte offer van Christus niet nodig zijn geweest. Alleen de manier waarop én de mate waarin God dat Zijn kinderen leert is verschillend. Alleen dat duidelijk te maken kan al veel mensen helderheid geven. Ik heb er zelf ook zo lang mee geworsteld en in vast gezeten. Het ging niet zoals ik zelf dacht dat het moest gaan...
De mevrouw uit de vraag zit hier misschien ook wel mee, kan ik me zo voorstellen.
Laten we die mevrouw uit Staphorst maar in ons gebed bij de Heere brengen. We kennen haar niet, maar dat maakt voor God immers niets uit!

@ Omega,
fijne uitleg!
huibertus
Omega
Meest al kan ik u wel volgen,maar nu even niet ,de moeder waar het om gaat
is in uw ogen een geestelijk misbaksel en zij haspelt alles door elkaar,
zo schreef u dat zo net. Terecht heeft de webmaster deze alinia geschrapt
maar u schreef het wel. De laatste zin van deze moeder is :Ik hoop dat
De Heere het mij uit vrije genade wil,nog komt te schenken voor dat het
eeuwigheid voor mij wordt.Hier luister ik in ps.39 "en nu wat verwacht ik
o Heere mijn hoop is op U. Zo staan de ps vol met klachten van God':s
kinderen er was er een die zegt ,ach werd mijn ziel door U gered,allemaal
verbondskinderen die wisten van verzoening . de bok werd toch de woestijn
ingestuurd?Nu komen velen theologen vertellen dat zijn nog de bekommerden
uit het O.T die wisten niet beter .Wij zijn nu het N.T wij weten het nu.
Maar Jezus zegt ook in het N.T ,Zalig zijn zij die nu wenen,
Ik krijg de in druk dat alles achterhaalt is want als er een is met dorst
beginnen veel Christenen te blazen eigen schuld.Omega het is aan u gericht
Jeremiah
"geestelijk misbaksel"

Ik mag hopen dat er hier niemand is die dat niet van zichzelf vindt. Arm, straatarme, domme, mismaakte, zondige mensen die geestelijk helemaal niets voorstellen. Maar die rijk begeren te zijn in een volkomen Zaligmaker.
Jaleco
@fleurand
Wel goed blijven lezen hè ;-). Ik zeg zelfs dat ik de dood vind in mijn godsdienst. Bij mij werkt het overigens andersom: als ik zie op Jezus, zie ik mijn zonde en schuld.
Dat geredeneer (wat ik zelf ook heb gedaan) over zondekennis ja of nee en hoeveel, gaat nergens over. Vroom geklets. Als je echt zondekennis hebt, ren je zo hard je kan, schreeuwend naar Jezus toe. Geef me Jezus of ik sterf...

@ Omega - ook nog een bedankje van mijn kant. Ben altijd blij met je onderbouwde reacties :-)
Omega
@huibertus @Jeremiah Ho wacht even. Ik bedoel niet dat deze vrouw een geestelijk misbaksel is. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg: zo krijg je geestelijke misbaksels. Oftewel, een koekje van eigen gemaakt deeg. Aangeprate bevindingen, zo je wilt. Deze mevrouw haalt alles door elkaar wat ze wellicht ooit heeft gehoord, zonder dat hierin enige lijn te ontdekken valt. Ze heeft maar één ding nodig: Jezus Christus, als haar Redder en Zaligmaker. Maar ze gaat op zoek naar wat anders: ze wil eerst Gods lieve recht omhelzen. Wat ze dus doet is de heiligmaking voor de levendmaking plaatsen. Dat is tegen de heilsorde in.

Daar gaat het vaak fout in onze kringen: opgeklopte vroomheid in de hoop dat God ons dan uit genade zal aanzien. Maar de Heere wil geen mensen die zichzelf wat oppoetsen. Hij maakt vijanden zalig, geen vrienden. De witte klederen die wij krijgen komen volkomen bij Hem vandaan, door de verdiensten van Zijn Zoon. En hoe kom je nu aan die Zoon? Heel eenvoudig: door je knieën te buigen en je lamme hand uit te strekken. Jezelf zalig kijken naar/aan Jezus Christus.

Je kunt duizendmaal zeggen: "Ik hoop dat de Heere het mij uit vrije genade wil, nog komt te schenken voordat het eeuwigheid voor mij wordt" en het vervolgens nooit ontvangen. Of met een variant: "Och mocht het nog maar eens komen staan te gebeuren." Het klinkt zo vreselijk vroom en gelovig, maar het is niets anders dan de taal van het ongeloof. Christus zegt: Bekeert u en gelooft het evangelie. En dat is God houden voor Wie Hij is in Christus. In Zijn bedreigingen, maar ook in Zijn beloften. Doen wat Hij ons beveelt. "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, [namelijk] die in Zijn Naam geloven" (het 112 van de Bijbel). Met al die "jamaars" willen we maar één ding: uit handen van God blijven en Hem de schuld geven als Hij ons niet 'bekeert'.

Hij is gewillig, wij niet. Daar zit het probleem.

Ps. De Psalmen zijn geschreven door Gods kinderen, niet door bekommerden, ook al voelden ze zich soms bekommerd ;-)
Samanthi
Dank je wel Omega.
Jeremiah
@Omega duidelijk. Dank ook voor je (eerdere) uitleg.
Benthe
Ja omega.. Dat wilde ik ook zeggen... De psalmen zijn allemaal door kinderen van God geschreven en dus niet toe te passen op mensen die nog ,voor, hun bekering staan huibertus. Altijd opletten wie het zegt...tot wie het gezegd word en in welk verband. David was in grote moeite in psalm 39, maar gelukkig is zijn hoop nog altijd op God!
Weet je dat je de bijbel ook kunt laten zeggen...er is geen God?!
Dat staat in psalm 14 en 53..uiteraard staat ervoor....de dwaas zegt in zijn hart.....
huibertus
Omega .Uw reactie heb ik gelezen ,ik kan er geen spelt tussen krijgen,en zelfs
uw mede rerageerders prijzen u, daar heb ik geen moeite mee.dus alles zal
wel kloppen.Het zal dan wel alleen aan mij liggen,maar in al die theorieën
mis ik bij u en uw mede reageerders zacht moedigheid.Er ligt een drenkeling
in het water ,daar staan omstanders uit te vogelen wie daar de schuld van is,
de predikant of die ouderling ,tenslotte is het haar eigen schuld.Nu is vraag 1
hebt u deze zuster met klem op gedragen aan de troon van genade?vraag 2
ook aan de mede reageerders hoe komt u tot het oordeel dat deze zuster
geen kind van God? Als zij ligt in banden van de dood, is het de vrij macht
van Den Heere om haar te verlossen op Zijn tijd. Uw oordelen zijn selectief,
als de dichter van ps 116 zegt ik lig in banden van de dood ,is hij toch kind
van God.Als deze zuster het zelfde zegt wordt ze gerangschikt onder de dwazen.Een ding mag u van mij nog aan nemen,of u bent geboren in een
rozentuin, of in de woestijn :Blijdschap wordt uit droefheid geboren
Jeremiah
@Huibertus. Ik had het tegen Omega over zn uitleg mbt mijn punt van de verborgen persoon van Jezus tov zijn discipelen.

Deze vrouw is zeker wel een kind van God. Er zijn soms kinderen van God die Jezus niet aan durven te nemen, maar die wel recht op Jezus hebben. Maar er zijn ook mensen die Jezus op valse gronden toeeigenen. Iets van deze tijd? Zeker niet. Des Christens Groot Interest van William Guthrie is belangrijk voor mij. En ook voor deze vrouw denk ik Guthrie schrijft:

Omdat er zoveel mensen zijn, die onder de middelen leven en die zonder grond voorgeven, dat zij een bijzonder recht op Christus, evenals deel aan Zijn gunst en zaligheid hebben, gelijk duidelijk blijkt uit Matth. 7 : 22 en 23; 25 : 11 en 12; Luk. 13 : 24, en er velen zijn, die wel een goede grond hebben om zich Jezus toe te eigenen, maar niet bevestigd zijn in het vertrouwen op Zijn gunst, en in het duister blijven, zonder troost, twijfelende aan de waarheid en werkelijkheid van Godzaligheid in zichzelf en weinig sprekende tot aanprijzing van de godsvrucht..
DeDwaler
"Maar in het geval dat ons Evangelie nog bedekt is, dan is het bedekt in hen die verloren gaan.
Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind, opdat de verlichting met het Evangelie van de heerlijkheid van Christus, Die het beeld van God is, hen niet zou bestralen.
Want God, Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is ook Degene Die in onze harten geschenen heeft tot verlichting met de kennis van de heerlijkheid van God in het aangezicht van Jezus Christus." (2 Korinthe 4:3-4, 4:6)

"De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is." (Johannes 6:63, 6:65)

"Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.
Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden." (Johannes 3:3, 3:5-7)

Dat is het. We moeten opnieuw geboren worden. Twee regels uit de hymne 'Rock of Ages': "Nothing in my hand I bring, Simply to Thy cross I cling;". We kunnen zelf echter onze handen helemaal niet leegmaken of leeg aanbieden, of anders gezegd: we kunnen onszelf niet uit onszelf verloochenen en de Heere Jezus liefhebben boven alles, maar dat is wel Zijn eis (Lukas 14:26). Jezus geeft ons daarom het voorbeeld van de kostenberekening alvorens een toren te bouwen en van de koning die ten strijde trekt (Lukas 14:28-32).

Ben jij in staat om te doen wat Jezus van je vraagt? Daar komt het op neer... Kun jij de toren bouwen of niet? Kun jij optrekken tegen de koning die een groter leger heeft? Bouw jij je huis op het zand of op de rots? (Mattheüs 7:24-29) Bouw je op het zand van je eigen rechtvaardigheid of op de Heere Jezus. Ben jij de Farizeeër of de tollenaar? (Lukas 18:9-14)

Er waren in de tempel twee mensen: één blinde, door eigen gerechtigheid, en één ziende, dankzij God.
Ik dacht: ik ben de tollenaar, totdat de Heere mij liet zien dat ik die blinde Farizeeër was en alleen Zijn genade mij nog redding kon brengen.
3parels
Geestelijke misbaksels
Wat erg dat er mensen zijn die vinden dat we dat zijn! Want dat zijn we niet. Misbaksel, mismaakt... nee we zijn nog steeds een schepsel van God. Die ons zo liefheeft dat Hij Zijn Zoon zond. Misbaksels... We kunnen onszelf soms vergelijken met een groot beest, als God ons de zonde laat zien, maar misbaksels zijn we niet, want dan zouden we God onze Maker groot onrecht aandoen.

Zondekennis om tot Christus te komen?
Er is geen zondekennis nodig, maar liefde. Als er geen liefde is dan is het een dode godsdienst. Dan is er geen geloof. Als de Heere Jezus groot gemaakt wordt in de dienst en Hij aangeprezen wordt, als alles uit de kast gehaald wordt om Hem te laten schitteren, dan kan je toch niets anders zeggen: 'Ja Heere ik heb U lief?' Wat werd er van Petrus gevraagd? 'Wat heb je gedaan?' Nee: er werd om zijn hart gevraagd! En de zonde dat zal de Heere dan zelf wel gaan aanwijzen! Laten we daar toch eens vanaf blijven.
3parels
Het preken van zondekennis is zo uitgekauwd dat het ons niks meer doet. Hoe kan dat? Omdat God niet schittert. Als Hij wordt afgeschilderd als een boeman die met een stok klaar staat om ons de hel in te schoppen, dan trekt dat ons niet naar Hem toe maar dat maakt ons bang. Dat onze zonde zo groot is dat het bijna onmogelijk is om zalig te kunnen worden. En dat je dan Jezus nodig krijgt om van deze boze God weer een liefhebbende Vader te maken, want je kunt niet sterven zonder verzoening. Het zijn allemaal feiten, ja. Maar hebben we dan nog de moed om onze verlossing te zoeken bij zo'n God?
Hoe koud en kil is deze prediking? Het is liefdeloos. Ik mis het zo in veel preken. Soms ben ik bang dat dit de oorzaak is van alle onzekerheid. De liefde die mist. Dit moet je kennen en dat, het moet op zo'n manier. Een tekstje?? Zoek daar maar geen zekerheid in. God is een heilig en toornig God. Allemaal waar hoor, maar wel een halve waarheid.

Laten we Jezus zelf eens als voorbeeld nemen. Toen Thomas niet kon geloven dat Jezus was opgestaan, wilde hij zelf de tekenen zien en voelen. Wat deed Jezus? Bestrafte Hij Thomas? Nee, Thomas mocht zien en voelen. Zo dichtbij komt Jezus in ons ongeloof. Hij wil er alles aan doen om jou te laten geloven dat Hij is opgestaan ook voor jou. En ja... daar mag je zomaar simpel op vertrouwen. Een tekst die je raakt, ja... de Heilige Geest werkt... en om dat te geloven, daar is moed voor nodig want laat alles dan maar eens los, al die dogma's en al die uitgetekende wegen. En dat is de bottleneck... want het mag niet simpel, het moet ingewikkeld. Juist door de simpele gebaren van Jezus zelf, wordt Hij zo heerlijk en zo groot... wat heeft de Heilige Geest veel werk met vastgeroeste kerkmensen. Wat is onze verantwoording groot om onze kinderen niet de mitsen en de maren te leren, maar te leren wie Jezus wil zijn voor Hem. Want de beloften voor de kinderen van het verbond zijn zo ruim... wie op het erf van het verbond leeft en in Hem alles verwacht, gaat niet verloren.
karlo
@huibertus, je laatste bijdrage en je vragen daarin gesteld: van harte amen daarop!!
Benthe
Jammer huibertus... Ik heb nergens maar ook nergens deze mevrouw veroordeeld... En ja ik bid voor deze mensen...ook voor MN eigen familie die zo denken...ik weet niet of he MN eerdere reacties gelezen hebt? Als de Heere tot je spreekt ..uw Maker is uw Man . dan kon deze mevrouw wel eens rijker zijn dan ze weet... Ik kan haar hart niet ..maar hoop het wel voor haar! Jammer heel jammer dat door deze dwaalleer mensen levenslang in het donker hun weg moeten gaan...dit is zeker niet Gods bedoeling.
En zo kunnen we anderen ook moeilijk tot zegen zijn