Wandelen op de derde weg

Ds. J.D. Heikamp / 125 reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. Zelf hoor ik bij de HHK, maar doordeweeks kerk ik ook wel eens ergens anders. Meerdere malen hoor ik bij de Ger. Gem. (in Ned.) dat er buiten de twee wegen nog een weg is, zo lijkt het tenminste. Namelijk, voor de mensen die er tussenin zitten. Die de armen nog niet om Christus heen kunnen krijgen, maar wel alle kenmerken bezitten van wedergeboorte en waar dit enkel nog toegepast moet worden. Dat de vergeving der zonden niet direct een weldaad is, maar waar de schuld nog bedekt ligt. Ik begrijp dit niet zo goed. Dit hoor ik niet binnen onze gemeenten. Daar wordt hier juist voor gewaarschuwd. Wat wordt met die ‘derde weg’ bedoeld? Een predikant mag toch geen rust geven voordat een mens door de Heere is overgezet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Onlangs was ik op bezoek bij een hoogbejaarde Staphorster moeder en vroeg haar naar de welstand voor de eeuwigheid. Ze zei: ik wandel op de derde weg. Ik vroeg: wat bedoelt u daarmee?

Ze antwoordde: Ik voel me op de brede weg niet thuis en op de smalle weg wandelen Gods kinderen en daar behoor ik niet bij. Voor mij is de derde weg dus: ik ben van kindsheid opgegroeid met Gods Woord en heb getracht ernaar te leven en ga nu meer dan 75 jaar naar de kerk. Ik doe dat met plezier. Vooral in de tijd van de mond en klauwzeer ziekte zochten we het alleen bij de Heere. Met de polio epidemie gingen we vaak als gezin op de knieën om de Heere te bidden of hij ons en onze kinderen zou willen sparen. Tijdens de ziekte van mijn man voelde ik mij ondersteund door de Heere. Hij sprak eens tot mijn hart: Ik ben uw Man, de Heere der Heirscharen. Dat was mijn vertroosting en tot bemoediging. Ik bid veel om bekeerd te mogen worden, want ik kan met al deze weldaden niet God gaan ontmoeten, want ik ken de Persoon van de Heere Jezus niet. Ofschoon mijn hart soms brandend van verlangen is om dat te mogen leren kennen in mijn hart. Ik heb veel teksten en verzen met kracht in gedachten gehad en dat deed mij goed. Het verloren gaan onder Gods recht is mij bevindelijk vreemd en heb ik nooit Gods lieve recht omhelst om het eens te zijn met het verloren te moeten gaan. Ik ken geen dodelijkst tijdsgewricht en daarom geen vergeving en het bloed van Christus is niet toegepast aan mijn ziel. Ze zei verder: ik lees graag preken van Van der Groe en daar is nog nooit iemand mee verloren gegaan. Hij spreekt zo liefelijk over het aannemen van Christus als Borg en Hij Zijn arm slaat om de ziel van een verloren zondaar. Want er is geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn.

Dat bedoel ik nu te wandelen op de derde weg. Het is de weg van mijn tranen, geloven en kenmerken van wedergeboorte, buiten de geloofsgemeenschap met Christus. Helaas is de derde weg een weg die voor mij uitloopt in de hel als het blijft zoals het er nu voorsta. Wie een andere weg leert dan de dood in Adam en het leven in Christus die dwaalt ten zeerste. Zeker moet geleerd worden hoe de Heere dat werkt door Zijn lieve Geest in het hart van een verloren zondaar. Dan worden alle gronden buiten God en Christus afgesneden en krijgt God alle eer! Ik hoop zo dat de Heere het mij, uit vrije genade om Christus wil, nog komt te schenken, voordat het eeuwigheid voor mij wordt.

Met dit heldere en eenvoudige getuigenis van deze moeder ligt veel stof tot overdenking. Laten we het hier maar bij houden om niet terecht te komen in dogmatische en theologische strikken.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    website: http://dsheikamp.refoweb.nl

125 reacties
Benthe
Amen jaleco!
Een dingetje, je zegt als zondaar aan het avondmaal te komen. Ja zo zie je jezelf, maar God ziet je aan in Zijn Zoon..en dan ziet Hij geen zondaar, maar een Volmaakte... Hij heeft je gewassen gereinigd en geheiligd....niet te bevatten! En in openbaring een vers zes staat....en Die ons gemaakt heeft tot Koningen en priesters voor God en Zijn Vader!
onbegrijpelijk he?
Jaleco
@ Benthe
Dank voor deze bemoediging. Inderdaad onbegrijpelijk.
Samanthi
@ Jeremiah Fleurand

Ik noem het NT omdat daar de Heere al geopenbaard is en niet de schaduwdienst er nog is,
Nu de Tollenaar in de tempel, je schrijf misschien... het staat er niet, zo wordt er iets ingevuld wat er in de derdewegleer past, die farizeeër die had wel veel te vertellen, die pas mi veel beter op die derde weg.

De stokbewaarder??? 's morgens had hij niets en 's nachts werd hij gedoopt, geen lange weg van ik heb toch dit al en dat moet nog gebeuren, nee... geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden. zo eenvoudig is het.
huibertus
sydeylover
U reageert met een woest hart op een pastoraal antwoord van ds Heikamp.
Dan bent u bij het refo web er door heen geglipt,want de regel is dat de
vraag be antwoorder niet wordt aan gevallen, en zeker niet met een
woedend hart
mluther
@huibertus Wat een flauwe aantijging zeg. Syndeylover zegt dat het antwoord hem woedend maakt. Als je het antwoord leest blijkt hieruit juist een enorme liefde. Liefde betekend niet dat je altijd maar zwijgt of niet scherp reageert. Soms moet ergens tegen gepropageerd worden. Refoweb begint de regelomschrijving hiermee: "Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt " Ik denk zeker dat de reactie van Sydneylover iets toevoegt. Uiteraard kunnen en mogen daar de mening over verschillen.
huibertus
mluther
Heb het even na gekeken
"mits de reactie niet in strijd is met het antwoord van de deskundige"
Als u van mening bent ,dat antwoord, en reactie parallel lopen is dat
uw visie.En anders moet de webmaster het maar vertellen
fleurand
@Samanthi.
Het is inderdaad beter om het woord misschien weg te laten. De tollenaar heeft geweten dat er verlossing bestond door de offeranden die werden geofferd. Hij heeft geweten dat er een weg van verlossing voor hem was die hij zou kunnen aannemen. Desondanks bleef hij smeken of God hem genadig wilde zijn.
Denk daarnaast aan de discipelen. Ze waren Jezus' volgelingen. Ze hebben drie jaar in Zijn nabijheid verkeerd, toch hebben ze tot Christus' sterven toe gedacht dat Hij een aards koninkrijk zou oprichten. Hij was in die zin een Verborgen Persoon voor hen. Pas na lange tijd beseften ze dat Hij de brenger van een hemels koninkrijk was.
Dit geldt ook voor de Emmaüsgangers. Het verlangen naar Jezus brandde in hun hart, maar pas toen Jezus hun ogen opende kenden zij Hem.
Al met al lijkt het mij duidelijk dat Jezus wel degelijk een verborgen Persoon kan zijn.
Samanthi
Verborgen voor de discipelen? Gij zijt de Christus. en tot Wie zullen we anders heen gaan, Gij hebt de woorden van het eeuwige leven.
Over de tollenaar staat niets beschreven wat hij wist of denk of wat dan ook en het is een gelijkenis, als het allemaal belangrijk was had de Heere dat er wel bij verteld.
fleurand
@Sydneylover
Je woede is begrijpelijk. Je gunt iedereen de zaligheid en zeker de mensen die je lief en dierbaar zijn.
Als je dan ziet dat je moeder het niet aan kan nemen is dat moeilijk. Het is goed mogelijk dat de leer die je moeder altijd gehoord heeft haar belemmert.
Je zegt het zelf al: haar zaligheid is niet van onze gebeden enz. afhankelijk. Geloof maar vast dat Jezus zich ook aan haar zal bekendmaken, ook al zal zij in deze toestand blijven. Wie oprecht verlangt naar gerechtigheid van Jezus zal het ontvangen.Het kan lang duren maar Jezus komt nooit te laat voor de Zijnen! Simeon heeft zijn hele leven moeten wachten op Jezus, maar toen brak voor hem als stokoude man die dag aan.
Misschien heb je de afgelopen dagen de geschiedenis wel horen lezen, het is echter zo'n mooi Bijbelgedeelte dat ik het er toch nog bij zet.
''En ziet, er was een mens te Jeruzalem, wiens naam was Simeon; en deze mens was rechtvaardig en godvrezende; verwachtende de vertroosting Israels, en de Heilige Geest was op hem.
En hem was een Goddelijke openbaring gedaan door den Heiligen Geest, dat hij den dood niet zien zoude, eer hij den Christus des Heeren zou zien.
En hij kwam door den Geest in den tempel. En als de ouders het Kindeken Jezus inbrachten, om naar de gewoonte der wet met Hem te doen;
Zo nam hij Hetzelve in zijn armen, en loofde God, en zeide:
Nu laat Gij, Heere! Uw dienstknecht gaan in vrede naar Uw woord;
Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien.''
fleurand
@Samanthi
Petrus heeft inderdaad die belijdenis gedaan. Maar toen Jezus Zijn intocht deed in Jeruzalem moest Hij toch nog uitleggen waarvoor Zijn lijden en sterven diende. Dat begrepen ze niet. Zie Johannes 14, Christus zegt: ''Uw hart worde niet ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kome Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben.En waar Ik heenga, weet gij, en den weg weet gij.Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten?
Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Indien gijlieden Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu kent gij Hem, en hebt Hem gezien.
Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons den Vader, en het is ons genoeg.
Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader? Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot ulieden spreek, spreek Ik van Mijzelven niet, maar de Vader, Die in Mij blijft, Dezelve doet de werken.
Gelooft Mij, dat Ik in den Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelve.
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.''
Hieruit blijkt wel dat in ieder geval Thomas er weinig van begrepen heeft.
Jeremiah
@Samanthi

Jezus was zeker verborgen voor de discipelen. Ook nog na 3jaar onderwijs. De Discipelen begrepen er niets van. Joh 16:18: "Wij weten niet, wat Hij zegt." Joh 14:5: "Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij den weg weten?"

Bij Gods kinderen zit het zo vaak vast op de kennis van Christus. Dat is toch in de praktijk zo? De verborgen Middelaar. Altijd maar smeken en bedelen om iets van Zijn heerlijkheid te aanschouwen. Joh 14:1: "gijlieden gelooft in God" en dan pas "gelooft ook in Mij." Joh 17:3: "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God KOMMA en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt."
Jaleco
Jezus was geen verborgen Persoon voor de discipelen. Hij wandelde 3 jaar met hen. Zie eens de belijdenis van Nathanaël in Johannes 1. De kern van het geloof is: geloven in Jezus als Zoon van God. Niet: geloven dat ik bekeerd ben, of: geloven dat Jezus voor mij gestorven is. Dit hebben de discipelen beleden, zie de belijdenis van Nathanaël, Petrus en de opmerking van Petrus in Johannes 6: tot wie zullen we anders heengaan? Maar dat betekent niet dat ze alles begrepen (wat betreft het koninkrijk dat Hij gaat oprichten, Zijn lijden en sterven, etc). En wat de Emmaüsgangers betreft, lees dat eens goed na. Jezus bestrafte hen dat zij zo in het donker liepen, omdat zij de Schriften niet kenden/geloofden! (25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben!
26 Moest de Christus niet deze dingen lijden, en [alzo] in Zijn heerlijkheid ingaan?). Pas nadat Jezus de Schriften voor hen uitgelegd had, werden hun ogen geopend dat zij Hem (her)kenden.
En lopen wij vaak ook niet in het donker omdat wij de Schriften niet geloven? Ja, als wij niet geloven dat Jezus ook voor ons gekomen is, dan lopen wij in het donker en is het verborgen. En dan is er vaak ook geen heiligmaking.
We moeten niet denken dat we moeten (!!) bedelen en smeken om een béétje, néé, in de Heere is een uitnemende volhoud. En ons ongeloof, onze twijfel zorgt ervoor dat het soms verborgen is, en dat het donker is. En dat we niet tot Hem gaan. En verder moeten wij ook nog veel leren. Is er voor ons ook niet veel duister rondom de eindtijd, de oprichting van het Koninkrijk van David, het duizendjarig rijk, de bekering van de Joden, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Laten we de Schriften onderzoeken en tot Hem gaan in wie een uitnemende volheid is, die Hij wil geven ("Open uwen mond..."). Laten we dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade.... niet ziende op onszelf, maar op de Overste Leidsman en Voleinder des geloofs.
Jaleco
Een leven van gevoel is gevaarlijk, maar een leven van geloof is zeker en veilig. Het gevaar van het gevoel blijkt uit het voordeel dat de satan behaalde toen hij Adam en zijn hele nageslacht te grondde richtte. Hadden onze eerste voorouders geleefd in het vaste geloof aan Gods belofte en de bedreiging in het verbond der werken, dan hadden ze nooit van de verkeerde boom gegeten. Maar zij wandelden door het gezicht en het gevoel: de vrucht was mooi voor het oog en aangenaam voor de smaak (Erskine).
Samanthi
@Jaleco
Dank je wel voor je toelichting.
@Jeremiah en Fleurand, jullie verwarren, nog niet alles begrijpen en Christus niet kennen omdat Hij verborgen zou zijn.
Ik heb jullie voorbeelden uit het NT toegelicht, zien jullie dat er geen weg is van; ik moet nog dit of dat meemaken?
Als iemand niet altijd zicht op de Heiland hebt, is het eigen schuld, want men kijkt teveel naar beneden.

Wat is de reden om deze derde weg maar te blijven promoten? kan je dan blijven wie je bent hoef je dan niet te bukken en buigen voor Deze lieve Zaligmaker?
fleurand
@Samanthi
Ik betoog dat men op de smalle weg niet altijd meteen Christus kent. kBen het niet eens met de alternatieve uitleg van de genoemde Bijbelgedeelten.
De derde weg is vaak blijven hangen in zondebesef en dat wil ik niet promoten. Integendeel. Maar het kan wel ervaren worden door een ware gelovige! En het kan nog heel leerzaam zijn ook. De genade die daarna ontvangen wordt zorgt dan voor een immens grote verwondering en blijdschap. Hoe groter de schuld, hoe groter het wonder van de vergeving en hoe groter de dankbaarheid. Zie de gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht.
fleurand
@Jaleco
Waarom zou je naar Jezus gaan? Is daar niet een groot besef/gevoel van zonde voor nodig?
fleurand
Correctie: het hoeft niet eens een groot besef te zijn, maar een besef van zonde is zeker wel nodig, anders heb je geen behoefte aan Jezus
sydneylover
@mluther, @fleurand: dank voor jullie reacties/aanvullingen!

@huibertus: mijn reactie was er niet een uit een opwelling. Ik ben blij dat de redactie dat heeft begrepen!
Onze eigen predikant preekt altijd uit de volheid van het Woord en biedt het evangelie heel ruim aan. Zijn motivatie: 'Als ik het als predikant niet doe, wie moet het dan wel doen?'
Dát is wat ik vooral op het antwoord tegen heb: dat predikanten als het ware instemmend meegaan in een weg van twijfelmoedigheid (lees begrip voor 'de derde weg' tonen), en daarmee hun eigen twijfel etaleren. Het resultaat is dat hun toehoorders daardoor nog meer in verwarring komen.

Als ik bij een ANWB bord kom en ik twijfel tussen links- en rechtsaf, dan heb ik niets aan een bord dat bij wijze van spreken zou aangeven: 'tja, moelijk, ingewikkeld, links is lastig en rechts is complex. Denk nog maar even na voordat je kiest'.
Dan verwacht je een duidelijke boodschap!!
Samanthi
Alternatieve uitleg omdat het alleen aangeeft wat erin de Bijbel staat? Ik kan en wil er niets anders van maken want het staat er niet, ik hoor maar steeds je kent Christus nog niet, maar je bent wel op de goede weg, nogmaals ik zie het in de Bijbel niet terug.
Ik ga nu stoppen ik wil jullie toeroepen Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is, roep Hem aan terwijl Hij nabij is! En niet misschien ben ik wel op de weg, maar ik ken Hem nog niet, je zult Hem hier op aarde nooit ten volle kennen omdat je zonden er tussen zitten, waag het niet op een misschientje, belijdt nu je zonden aan de Heere En Hij zal je geenszins wegsturen.
Omega
De discussie over een 'verborgen' Jezus wordt nog eens extra lastig als je vooraf niet goed uitlegt wat er mee bedoeld wordt. Zeker als daarbij ook nog eens de term "niet geopenbaarde" wordt gebruikt. De oudvaders maken (op een enkele uitzondering na) met dit soort terminologie korte metten.

Van een verborgen Jezus kan geen sprake zijn. Hij openbaart Zich immers in Zijn Woord en wij allen hebben hetzelfde Woord. Waar het om gaat is een "kennen" van Christus in Zijn volheid. @Jaleco legt dat heel mooi uit. Wanneer ken je Christus? Allereerst is dat pas na ontvangen genade. Dat (leren) kennen gebeurt in de weg van de heiligmaking (Hebr. 12:14), waar je steeds meer leert zien op Hem en je steeds steeds meer van Zijn offer, Zijn heerlijkheid en Zijn genade gaat ontdekken. Ds. Simons heeft dat weleens vergeleken met het uitpakken van cadeautjes van de Heilige Geest. Bevinding, heet dat met een mooi woord. Logisch, ons beperkte menselijk verstand (ook al is het verlicht door de Heilige Geest) kan dat niet allemaal ineens bevatten.

Maar al Zijn weldaden zijn in de levendmaking/wedergeboorte allemaal al de onze, zo ook dus het eeuwige leven. Je ziet dat bij de discipelen. Op één na allemaal wedergeboren mensen. Ze geloofden allemaal in Hem als de Messias, de Zoon van God (Matt. 16:16), maar het daadwerkelijk kennen van Hem gebeurde in de weg van het leven met Hem: geleidelijk en met name pas na Zijn opstanding. De een begrijpt dat geestelijk ook sneller dan de ander. Dat heeft ook met studie, verstand, geestelijke rijpheid (of luiheid) enz. te maken.

De orde van het heil is eerst levendmaking (wedergeboorte, geloof, bekering) en daarna heiligmaking. Door de heiligmaking vóór de levendmaking te plaatsen, wat in sommige bevindelijke kringen gebeurt, krijg je geestelijke misbaksels. Zoals bij deze mevrouw uit het antwoord van de dominee. Ze haspelt alles door elkaar.

Dus levendmaking/wedergeboorte kan alleen maar gepaard gaan met een geopenbaarde Christus. Heel opmerkelijk is dat in bepaalde kringen ellendekennis en levendmaking (bekering) wel bij elkaar wordt gehouden, maar Christuskennis er van wordt losgekoppeld. Dat is niets anders dan een overblijfsel van de Roomse en Arminiaanse traditie: goed je best doen (om voldoende zondekennis te krijgen). Juist waar je het niet zou verwachten is het springlevend. Levensgevaarlijk!

Het ervaren van die geopenbaarde Christus is dus wat anders dan het bezit (en al Zijn weldaden) van Hem. Zo ook met één van de belangrijkste weldaden: vergeving van zonden. In de levendmaking hebben we dat direct, hoewel we dat niet altijd ook onmiddellijk 'voelen'/bevindelijk beseffen.