Hulp zoeken zonder je ouders

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Is het mogelijk om hulp te zoeken bij bijvoorbeeld De Vluchtheuvel zonder dat je ouders hier vanaf weten?

Antwoord

Je hebt een vraag gesteld die heel eerlijk is en waaruit blijkt dat je niet zomaar iets zonder medeweten van je ouders wilt doen. Dat is goed, want de Bijbel houdt ons voor dat we onze ouders moeten eren. Nu is dat niet altijd gemakkelijk en vandaar natuurlijk je vraag. Ik zal proberen een eerlijk antwoord te geven, waar je wat aan hebt. Alleen is dat niet zo gemakkelijk. Ik weet niet hoe oud (of jong) je bent, ik weet de omstandigheden bij je thuis niet, ik weet niet of je een meisje of een jongen bent, enzovoorts. Ik moet dus een heel algemeen antwoord geven. Ik weet ook niet wat de Vluchtheuvel is, omdat er in ons land verschillende instellingen met die naam zijn. Maar ik denk dat ik weet welke Vluchtheuvel je bedoelt. Ik neem dus aan dat het de instelling is die gebaseerd is op echt bijbelse principes.

Laat ik dan antwoord geven: ja, het is mogelijk hulp te zoeken, ook bij een christelijke instelling voor hulpverlening, zonder dat de ouders ervan weten. Dat geldt niet alleen voor instellingen, maar ook voor bijvoorbeeld een dokter, een dominee of de politie. Stel dat een jongen of meisje thuis ernstig mishandeld wordt (wat helaas voorkomt), of seksueel misbruikt wordt (incest, wat helaas ook voorkomt). Zo’n meisje of jongen moet dan hulp kunnen zoeken zonder dat de ouders het weten. Zo’n instelling, dokter of dominee zal het ambtsgeheim niet verbreken en wat je vertelt is daar veilig. Blijkt het dat de instelling vind dat de ouders er wel van moeten weten, dan zullen ze dat niet doen zonder dat de persoon ervan weet en dat zelf goed vindt. Dat gaat altijd in goed overleg.

Stel dat een jongen bijvoorbeeld met een kwade kop van huis wegloopt en bij zo’n instelling terecht komt, dan zullen ze hem helpen, maar ook zeggen: “Joh, wat je ons verteld hebt is bij ons veilig, maar we vinden dat je ouders ervan moeten weten; ze zijn misschien ongerust, omdat je bij ons zit (of iets dergelijks), in ieder geval moet er met hen gepraat worden, anders komen we er niet uit; wat vind je ervan dat we contact met hen zoeken?” Als de jongen zegt dat hij dat echt niet wil, dan kan de instelling er wel op blijven aandringen, maar ze zullen het niet doen zolang de jongen zelf geen toestemming geeft en dat kan ook niet anders. Anders zou een meisje of jongen nooit naar een instelling durven stappen en gaat de mishandeling of het misbruik door.

Hoe zit het dan met het gebod van het eren van de ouders? Kinderen moeten hun ouders wel gehoorzaam zijn, maar Paulus schrijft in Efeze 6:1 “in de Heere”, dat wil zeggen: “zolang de ogen van de Heere er ook kunnen gaan en de Heere dat goed kan vinden”. En de Heere vindt het uiteraard niet goed dat een meisje misbruikt wordt, Hij wil dat het meisje (als ze dat kan) “nee” zegt tegen degene die haar wil misbruiken en de vader (of oom of broer) tot inkeer en bekering komt. Daarom zegt Paulus ook een paar verzen verder, “Gij vaders (en de moeders natuurlijk ook), verwekt uw kinderen niet tot toorn, maar voedt hen op in de lering en vermaning van de Heere”.

Ik ken je niet, maar ik ga ervan uit dat je echt hulp nodig hebt. Als jij contact zoekt met de Vluchtheuvel en je grote moeite aan hen voorlegt, zul je een luisterend oor vinden en men zal proberen je te helpen. Hoe ze dat doen hangt natuurlijk helemaal van de omstandigheden af. En als ze vinden dat je ouders van het probleem moeten afweten zullen ze dat niet tegen je ouders zeggen, maar tegen jou. En jij bent degene die daar ja of nee tegen zegt.

Is het misschien ook mogelijk eerst contact te zoeken met een andere vertrouwenspersoon, bijvoorbeeld met een echte christen in de gemeente waartoe je behoort, van wie je weet dat hij of zij kan zwijgen? Of met een leraar op school als je daar nog opzit (misschien heeft je school een decaan)? Of met een dominee? Soms praat dat makkelijker en kun je misschien sneller hulp ontvangen. Misschien verwijzen zij je zelf wel naar De Vluchtheuvel of een andere instantie.

Het is overigens verdrietig dat zulke instellingen nodig zijn. Dat er veel zondige situaties zijn waar de Heere Jezus echt boos over zou zijn durf ik best te zeggen. Ik hoop dat dat in jouw omstandigheden niet zo is. En als je de Heere Jezus liefhebt weet je dat we allemaal zondaren zijn: je ouders, maar jij ook. Zeg dat maar tegen de Heere. Voordat je contact zoekt met een instelling of met wie dan ook, zul je waarschijnlijk bidden of de Heere het wil zegenen en of de dingen weer goed mogen worden. Dat laatste hoop ik van harte voor je: dat je (als je echt hulp nodig hebt) je geholpen wordt en dan zo dat je er blij mee bent en er de hand van de Heere in kunt zien. Sterkte en Gods hulp en kracht toegewenst.

Lees meer artikelen over:

hulpverlening