Sollicitatie geweigerd vanwege zondagswerk

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Ik wil mijn vraag graag stellen aan iemand van de RMU. Ik heb een opleiding gevolgd voor werk in de detailhandel. Ben ook aan het solliciteren, maar loop  er tegenaan dat, zodra ik zeg niet op zondag te willen werken, ik prompt niet aan het profiel voldoe. Mag men mij op grond van het niet willen werken op zondag weigeren? Moet ik het niet willen werken op zondag in mijn eerste gesprek al naar voren brengen? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Je hebt een opleiding gevolgd om te kunnen werken in de detailhandel. Je wilt graag aan de slag. In de sollicitatiegesprekken geef je in het eerste gesprek eerlijk en duidelijk weer dat je niet op zondag wilt werken in verband met je geloof. Je ervaart dat je daardoor wordt afgewezen. Het afwijzingscriteria wat je dan hoort is dat je niet voldoet aan het profiel. Er wordt niet aangegeven dat je wordt afgewezen op het feit dat je zondags niet wilt werken.

In de arbeidstijdenwet wordt aangegeven dat je niet op zondag hoeft te werken, tenzij dit nodig is voor de aard van het werk. Denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg, politie, brandweer. In de detailhandel, waar steeds meer werk op zondag voorkomt, is het niet zo dat de aard van de arbeid het werken op zondag noodzakelijk maakt. Een werkgever in de detailhandel mag dan ook een sollicitant niet afwijzen, omdat deze niet wil werken op de zondag in verband met zijn geloof. Dit is in strijd met de Gelijkebehandelingswetgeving.

Het lastige in deze situaties is meestal dat de werkgever niet concreet aangeeft dat je wordt afwezen omdat je niet op zondag wilt werken, want ze weten dat dit niet mag. Word je echt afgewezen op grond van het niet willen werken op zondag, neem dan contact met ons op.

Wat is nu wijsheid. Wel in het eerste sollicitatiegesprek vertellen dat je niet op zondag wilt werken of in een later gesprek? Je zult moeten aangeven dat je niet wilt werken op zondag. In het eerste gesprek kan de werkgever er makkelijker mee wegkomen dat je niet past in het gestelde profiel. Geef je het aan als je bijvoorbeeld de te ondertekenen arbeidsovereenkomst ontvangt en de werkgever trekt dan de arbeidsovereenkomst in, dan is het veel duidelijker dat je afwijzing te maken heeft met het niet willen werken op zondag. Je kunt dan gemakkelijker stappen ondernemen om aan te geven dat de werkgever discrimineert op grond van geloof.

Eigenlijk wil je niet zo laat aangeven dat je op zondag niet wilt werken. Je wilt daar gelijk eerlijk en transparant over zijn, maar de praktijk maakt dit  helaas soms weerbarstiger. Ik raad je dan ook aan om in een volgend sollicitatiegesprek dit niet gelijk aan de orde te stellen. Let er wel op dat je het benoemt voordat je feitelijk aan het werk gaat en dat je geen arbeidsovereenkomst tekent waarin het werken op zondag is opgenomen (en je door te ondertekenen hiermee instemt).

Met vriendelijke groet,

Jannie van der Mark
Juridisch medewerker
Individuele belangenbehartiging RMU

Lees meer artikelen over:

juridischwerkloosheid