Eerlijke bank

Ds. J.D. Heikamp / 2 reacties

Vraag

Al langere tijd loop ik met het plan om van bank over te stappen omdat mijn huidige bank belegt in zaken die Gods schepping in mijn ogen kapotmaken. Op dit moment bankier ik bij ING, maar ik zou bij de ASN-bank een rekening willen openen. Volgens de website van de bank en de eerlijke geldwijzer staat deze bank goed aangeschreven. Is er iets op tegen om naar de ASN bank over te stappen?

Antwoord

Is er iets op tegen om naar de ASN bank over te stappen? Dat moet u zelf weten. Wanneer u denkt over te moeten stappen naar een andere bank heb je daarvoor de vrijheid.

Het is mij niet bekend waar banken allemaal in beleggen. Iemand zei eens tegen mij: “Ik ga van bank veranderen, want mijn huidige bank belegt in de wapenindustrie en kerncentrales. Dat is ethisch verwerpelijk voor een christen. Dus...” Mijn antwoord was: “Ik ben geen pacifist, maar voorstander van een modern en krachtig leger.”

Probeer met mij een beetje eerlijk en nuchter te zijn en geen spijkers zoeken op laag water. Tenzij het voor u een principiële, theologische en dogmatische zaak is, dan moet u gewoon uw geweten volgen. Of uw centjes thuis bewaren in een oude sok.

Met hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Tags in dit artikel:

bankenrentmeesterschap
2 reacties
mortlach
Er zijn op internet sites te vinden waar dit soort dingen wordt toegelicht, hier bijvoorbeeld: http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

ASN lijkt er goed af te komen, net zo als Triodos, dus misschien kun je daar je licht eens opsteken. De vraag is verder wel wat bijzonder, want waarom zou een panellid van Refoweb meer weten over de interne werking van een bank dan de vraagsteller zelf kan vinden via internet?

Verder valt er wel wat door te denken op het behoorlijk nonchalante antwoord van het panellid. Een sterk, modern leger, ja, maar als ik zou weten dat mede met mijn geld de productie van landmijnen - gruwelijke wapens, ontworpen om te verminken, niet om te doden, met tal van burgerslachtoffers, zelfs nog tientallen jaren na het conflict waar ze werden ingezet - zou worden gefinancierd, dan zou ik daar toch moeite mee hebben.
katlheen
Doorgaans is er een vertekend beeld met betrekking tot eventuele beleggingen van banken in de wapenindustrie. Voor zover ik weet zijn alle Nederlandse banken daar duidelijk in: geen beleggingen in de wapenindustrie als er landmijnen/clustermunitie etc bij betrokken is. Wapenindustrie is een breed begrip, het dienstwapen van de agent op straat valt daar ook onder.

Daarnaast moet je het duurzame verhaal met een korrel zout nemen. Wat is duurzaam? Daarnaast komt er commentaar van de "eerlijke geldwijzer" op bijvoorbeeld de transparantie over beleggingen. Banken zijn niet verplicht om openheid te geven over waar ze allemaal geld in beleggen. Dat wil niet zeggen dat het dan ook direct dubieuze zaken betreft.

Maar goed, vraagsteller kan natuurlijk ook een eigen bank oprichten, volledig naar de waarden en normen van een bepaalde christelijke stroming. Dan zit je altijd goed:-)