(On)begrip voor de zondagsheiliging

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Als er iets over de zondag wordt gevraagd, lopen reacties uiteen. In de reformatorische kerken wordt geleerd dat de zondag geheiligd moet worden zoals vroeger de sabbat. Bij mijn ouders thuis worden de aardappelen op zaterdag geschild die op zondag gekookt worden. Alles wat niet nodig is om op zondag te doen, doen we op zaterdag zeggen mijn ouders, omdat we de zondag moeten heiligen. Hoe kan het dat er vanuit de kerken zo tegen de zondag wordt aangekeken?

Via deze link las ik over o.a. de zondag. Als een reformatorische dominee dit leest en hij onderzoekt dit in de Bijbel hoe kun je dan blijven zeggen dat wij nu de sabbat moeten heiligen en dat dat voor ons nu de zondag is? Dit is voor mij een serieuze vraag omdat ik merk dat er mensen zijn die niet kunnen begrijpen hoe een ander de zondag invult en sommige zaken als zonde beschouwen. Het lijkt me zinvol als daar over gesproken kan worden vanuit de hele Bijbel.

Vaak hoor ik one-liners zoals: er staat toch in de Tien Geboden dat we de sabbat moeten heiligen? Of: we zijn vrij van de wet. Er wordt zo langs elkaar heen gepraat met soms één of een paar teksten. Zou een reformatorische dominee hier zijn tijd in willen steken om een antwoord te geven op (mijn vraag) zoals hierboven staat? Om helder te krijgen hoe men daar in reformatorisch Nederland mee om gaat vanuit de Bijbel. Om zo begrip te krijgen voor hun mening (en uiteindelijk voor de mening van zoveel mensen die geloven dat de zondag i.p.v. de sabbat is inclusief de heiliging).

Antwoord

Op alle argumenten en aspecten in het betreffende artikel is in vragen en antwoorden al vele malen ingegaan door onze panelleden. We gaan dit alles niet nog een keer opnieuw doen. Zie bijvoorbeeld de tientallen vragen en antwoorden onder de tag 'zondag'.

Daarnaast nog de opmerking in hoeverre je iemand serieus moet nemen inzake de zondag/sabbat die de drieëenheid van God en de Godheid van Jezus ontkent en dus een dwaalleraar is. De boom wordt aan zijn vrucht gekend.