Ouders tegen sporten op zondag

Ds. R. W. van Mourik / 170 reacties

Vraag

Als getrouwd echtpaar hebben wij uiteraard onze eigen mening gevormd en ons eigen ritme ontwikkeld in de tijd dat we verkering hadden en ook nu we een aantal jaar getrouwd zijn. Daarin verschilt onze mening op sommige vlakken met die van onze ouders. Bijvoorbeeld wat betreft het inrichten van de zondag als rustdag. Wij zijn, na veel daarover na te denken en de Bijbel daarop na te slaan, tot de conclusie gekomen dat de zondag niet een dag is van 'dit mag niet en dat moet wel', maar omgekeerd: 'dit mag je wel en dat hoeft niet.' In dit kader denken wij dat het niet de bedoeling is om grenzen op te zoeken van welke activiteiten je nog net wel en net niet meer kunt doen op zondag. En afgaande op wat Paulus schrijft, willen wij wat wij wél doen, met volle overtuiging doen en wat we niet doen, ook met volle overtuiging van ons geweten.

Wij denken dat het 'okee' is om op zondag een keer te sporten. Onze ouders zijn het daar niet mee eens en vinden dat wij daarmee bewust de zondag ontheiligen en zonde doen. Wij zien dat niet zo, maar dit begint een wig te drijven tussen ons en onze ouders. Wij vragen niet om een antwoord of sporten wel of niet kan op zondag, maar we zouden graag willen horen of wij dan 'om de vrede te bewaren' toch maar naar onze ouders moeten luisteren of dat het gewoon zo is dat onze ouders ons hierin los moeten laten en wij, ondanks dat zij er niet blij mee zijn, toch doen wat wij denken dat goed is?

Antwoord

Ja, het is altijd een lastig probleem als getrouwde kinderen andere wegen gaan dan hun ouders. Je moet elkaar loslaten, maar ouders zien soms dingen die ze niet mee kunnen maken. Dat geldt in jullie geval de invulling van de zondag. Afgezien van het feit dat ik de ouders goed kan begrijpen dat ze er moeite mee hebben, gaat het jullie niet om de vraag of sporten nu wel of niet kan op zondag, maar om de vraag hoe je er in wederzijds respect mee omgaat.

Natuurlijk kunnen jullie ouders niet eisen dat jullie niet meer op zondag sporten. Jullie zijn nu zelfstandig en bepalen zelf de invulling van jullie leven. Dat vraagt begrip van de kant van jullie ouders, maar ook begrip van jullie kant voor de moeite die jullie ouders hebben met de invulling van de zondag zoals jullie dat nu doen door van tijd tot tijd te gaan sporten. Het geeft hen veel verdriet en ze zien een ontwikkeling in jullie leven waar ze zorgen over hebben. Toon begrip en respect daarvoor.

Ik hoop dat jullie ouders van hun kant ook de kracht en het geloof ontvangen om dit alles in Gods hand te leggen. Als zij vinden dat dit niet kan, moeten ze dat niet van jullie eisen om te breken met deze invulling van de zondag, maar in het gebed het bij de Heere neerleggen. Dan wil de Heere leren om in openheid en eerlijkheid met elkaar om te gaan, maar ook om de band, ondanks verschil van mening, vast te houden. Laat dat van beide kanten geleerd en gepraktiseerd mogen worden.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

ouders erenzondag
170 reacties
aaapje
Volgens mij heeft de vragensteller helemaal, helemaal niets aan deze ellelange discussie waar jullie niet uit gaan komen.
Lecram
@Omega,

Ik vind het een hele eer dat jij mij jonggelovige noemt ;)

Ik zal je zeggen: ik ben 45 jaar, al ruim 21 jaar getrouwd met de liefste vrouw ter wereld en heb vier lieve kinderen in de leeftijd van 11 tot 18 jaar. Tot geloof gekomen o.a. door prediking in de Gereformeerde Gemeente. Ik heb 24 jaar geleden mijn hart aan Jezus mogen geven en vergeving van zonden ontvangen. Ben diaken geweest in de GG en ouderling in mijn huidige kerk.
In mijn leven heb ik heel veel meegemaakt, grote hoogtes, maar ook zware beproevingen, dat de satan mij met enorme vuisten sloeg. Maar God heeft mij altijd vastgehouden en mij dieper en dieper ingeleid in het Woord van God. Ik heb alles wat jij zegt ook eerder gedacht, maar heb steeds meer de enorme rijkdom van Gods Woord gezien. Steeds minder van mezelf, maar alles in Christus. Ik heb, zoals ik schreef, een lieve vrouw en lieve kinderen, maar de liefde die God mij heeft gegeven is zo enorm veel groter en ik mag dagelijks leven uit Zijn kracht en liefde. God geeft mij dat ik daarnaast mensen mag helpen die verslaafd zijn en anderen mensen plaats Hij op mijn pad die ik tot Jezus mag leiden.
Hij zegent mij dagelijks met vele zegeningen. Ik heb een eigen bedrijf en weet niet of en hoeveel inkomen ik volgende maand heb, maar ik leef uit Gods handen en Hij verwent mij dag aan dag.

Heb je nu een beetje een beeld van me? ;)
Lecram
@DeDwaler,

Ik kan een heel eind meekomen in je verhaal, maar je maakt een vergissing als je dit zegt:

" "Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."
"Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn."
"Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen."

Dat is wet! Jezus geeft mensen wet. Jezus spiegelt ons in het Evangelie voor wat we menselijkerwijs moeten doen om bij God te kunnen komen en dat is de wet tot in perfectie uitvoeren van a tot z. Het is uiteindelijk Jezus bedoeling dat we ons gaan afvragen of we wel in staat zijn om te doen wat Hij van ons vraagt."

De vergissing die je hier begaat is dat je zegt dat dit wet is. Dat is pertinent NIET zo. Wat Jezus hier van ons vraagt is LIEFDE. Zondigen tegen de wet is vervelend en kan je doen beven omdat je straf verwacht, maar zondigen tegen de LIEFDE doet het hart verbreken. Kijk maar naar Petrus, toen hij Jezus had verloochend. Hij huilde bitter staat er in Lukas 22. Kijk maar eens wat Jezus doet als Hij Petrus weer ontmoet. Geeft Jezus hem een pak slaag? Maakt Hij hem verwijten? Nee, Jezus vraagt of Petrus Hem liefheeft. ZO is Jezus.

In Lukas 16:16 staat: De Wet en de Profeten zijn er tot Johannes. Vanaf die tijd wordt het Koninkrijk van God verkondigd, en ieder doet het geweld aan.

De nieuwtestamentische boodschap is niet meer de wet, maar het Koninkrijk van God. En Jezus heeft ons geleerd wat dat is. Dat is een volgen van Jezus uit liefde. Want wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. Alleen dat laatste al zou ons hart moet verbreken en ons in de armen van Jezus moeten brengen.
Jeremiah
@Lecram

Mooi om te lezen. Mag ik vragen waarom u weg bent gegaan uit de gg?
DeDwaler
@Lecram,

Dat is zeker wel wet. Het is het in praktijk brengen van:

"Meester, wat is het grote gebod in de wet?
Jezus zei tegen hem: U zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand.
Dit is het eerste en het grote gebod.
En het tweede, hieraan gelijk, is: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Aan deze twee geboden hangt heel de Wet, en de Profeten."

Zo is de gelijkenis van de barmhartige samaritaan het in praktijk tot in perfectie uitvoeren van het tweede gebod. U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Mijn punt is de reden waarom Jezus tegen een zondaar zegt "uw geloof heeft u behouden" en tegen rechtvaardigen (in eigen ogen) hoe ze de wet dienen toe te passen, wanneer ze het eeuwig leven willen beërven. Dus wie het van de wet verwacht, die zal de wet tot in perfectie moeten uitvoeren.

Jezus vraagt niet om ons best te doen of om Hem zo goed mogelijk proberen na te volgen. Nee, Hij eist perfectie, zoals Hijzelf perfect is.
Kortom, dat is voor mensen onmogelijk en dat is wat Jezus ermee wil zeggen. Daarom hebben we redding en een Redder nodig, omdat Jezus heeft gedaan wat wij niet kunnen.

Als we door ons best te doen en liefdevol proberen te zijn voor onze naasten en daardoor denken dat we onszelf verloochenen en Hem volgen, dan strooien we elkaar zand in de ogen. Een zondig mens kan zichzelf nooit verloochenen. We overtreden constant het eerste gebod en daarom moet de Heere Jezus Zich jouw Heere maken en Zich op de eerste plaats in je hart zetten. Dat kun je niet zelf.

Dat is wat Jezus ons probeert te leren, dat we zondaar zijn, maar niemand is zondaar (iemand die inziet dat alleen de genade van God hem nog kan redden) in eigen ogen, omdat we onszelf afmeten aan elkaar, in plaats van aan God. God laat in het Evangelie de hypocrisie van de mens zien, die denkt dat hij zijn eigen heil kan bewerken of beetpakken. Maar een mens kan zichzelf niet redden en ook niet gered verklaren door met Bijbelteksten te goochelen. Het is Gods werk en tot Hem moeten we ons bekeren.

En ja, een christen heeft in die zin niets meer met de wet te maken, maar met de wet van de liefde en die vervult elke wet. Dus ik heb niets met de wet, maar alles met genade en Gods liefde.
"Doen wij dan door het geloof de wet teniet? Volstrekt niet, maar wij bevestigen de wet." (Romeinen 3:31).
Lecram
@DeDwaler, lees aub mij voorgaande reacties, daar heb ik e.e.a. uitgebreid toegelicht.
Lecram
@Jeremiah,
Je mag dat zeker vragen, maar ik weet niet of het verstandig is dat hier te beantwoorden. God werkt ook in die kerk en iedereen moet voor Gods aangezicht een keuze maken. Ik ben pas weggegaan uit de GG nadat ik verhuisd was. Tot onze verhuizing ben ik in de GG gebleven om een licht willen zijn. Maar dat is voor iedereen weer anders.
Toets alles wat je hoort aan Gods Woord in plaats van het toetsen van Gods Woord aan wat je hoort. Snap je?
huibertus
Lecram
Uw wilde graag een onderbouwing op het citaat van mijn laatste reactie
Dat aller eerst uw agatatie tegen alles wat met een heilige wet heeft te maken
Wat is er mis mee de Here uw God lief te hebben ,niet stelen niet dood slaan
niet de echt te verbreken niet begeren wat van een ander is allemaal geboden
tot heil van de mens. maar er is wat tussen gekomen en dat is de val van de mens en daar door kan een mens niet meer aan die heilige wet voldoen en
daar door ontstaat de zonde waar de eeuwige straf op staat nu is de 2de
Adam gekomen die ons wil verlossen van de straf van de wet, alleen voor hen
die Hem in het geloof willen aan nemen zij die Hem negeren en niet willen
aan nemen blijft de straf op het niet voldoen aan die Heilige wet gewoon
bestaan ,en dat moet gepredikt worden ook in kerk of gemeente,en daar begint uw agatatie op een toon die niet zachtmoedig en liefelijk is vele
predikanten hebben het gedaan en zeker de geschriften
misschien moet zich eens af vragen ben ik het Heere daar om ben ik tot het
citaat ge komen Want niet die zich zelf aanbeveelt maar die door de Heere
wordt aan bevolen die is beproeft lukas 10 vs 18
huibertus
Lecram
sorry door de snelle reactie van reageren een foutje het citaat wat ik
bedoelde is 2 korinthe vs 18 en niet lukas 10 beproefd is met een d en niet met een t voor de rest zult u er wel uitkomen
Lecram
Beste Huibertus,

Ik denk dat je mijn reacties niet (goed) hebt gelezen. Je schrijft in ieder geval allemaal zaken op die ik niet zo heb gezegd. Lees ze eerst nog eens goed, probeer het te begrijpen. Als je het niet begrijpt, vraag dan eerst wat ik bedoel zonder mij dingen in de mond te leggen.

Tip: gebruik korte zinnen en leestekens. Dat leest wat fijner. Bedankt!
Vogel55
@ aapje en veel anderen: dit voegt inderdaad niets toe aan de vraag van de vraagstellers. Aan hen wil ik meegeven: Vreest God en houdt Zijn geboden, want dat betaamt alle mensen. En het grote gebod wat Jezus ons Zelf heeft geleerd:
En Jezus zei tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38. Dit is het eerste en het grote gebod.
39. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Dan is het duidelijk dat als we God willen dienen en Hem eren en liefhebben, we op Zijn dag niet willen/kunnen sporten, daar zijn 6 andere dagen voor.
Oók uit liefde en respect voor je ouders zou je sporten op zondag kunnen laten.
Wat voegt het toe, juist op Gods dag te gaan sporten?
Gaat koning sport boven Koning Jezus?
Jaleco
Bedankt voor alle reacties.
@ Lecram

Even een (open) vraag aan jou. Ik raak een beetje in verwarring. Ik hoop niet dat ik het gemist heb tussen alle reacties :-).
Welke geboden bedoelt Jezus in Johannes 14 en 15?
15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
(..)
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.
Jaleco
Persoonlijk weet ik dat mijn zonden van verleden, heden en toekomst vergeven zijn. Maar als ik in zonden val: mijn ouders de huid vol scheld, lieg of roddel, dan trekt de Heere Zich terug. Tot ik mijn zonden beleden heb. Als ik mijn zonden maar half belijd, wacht Hij net zolang tot ik het helemaal belijd. En soms weet ik niet wat er mis is, maar dan vraag ik om de Heilige Geest en Hij laat het me dan zien. En die zonde is zonde tegen de liefde, maar ook tegen de Tien Geboden.
Of zit ik nu dogmatisch verkeerd?
Lecram
@Jaleco:
We zijn kinderen geworden van de hemelse Vader. Een vader-kind relatie is anders dan een wetgever-onderdaan relatie.
Omdat God volmaakt is, is Zijn vaderschap ook volmaakt en zo is Zijn liefde. Dat is Gods kant. En omdat Hij ons kent, weet Hij volmaakt dat ons vlees zwak is. God gaat in opperste wijsheid met ons om. Zijn grote doel is om ons tot volmaaktheid in de liefde te brengen. Liefde tot God en liefde tot de naaste. Nu lijkt dat een onmogelijke opgave en een reden om wanhopig te worden, maar dat hoeft niet. En waarom niet? Omdat God ons Zijn Geest heeft gegeven toen wij in geloof Jezus aannamen. En met Zijn Geest gaf Hij ook de allesovertreffende grootheid van Zijn kracht aan ons die geloven.
Dat leer je niet in één dag kennen, maar dat hoeft niet. Als je God dankt, lofprijst, aanbid, je zonden belijdt, en bidt voor je noden én als je Gods Woord biddend onderzoekt én als je de goede werken doet dan zal je groeien in je geloof. Dan ga je steeds meer leren om je vertrouwen op God alleen te stellen. Dan ga je ook leren om 'gebruik' te maken van Gods Geest en kracht die in je aanwezig zijn.

Een kind dat geboren wordt kan nog niet lopen. Als het begint te lopen zal het vaak vallen. Als het naar school gaat kan het soms onzeker worden als het al die nieuwe ervaringen moet verwerken. En zo gaat we naar de volwassenheid, waarin we, naast kennis, ook meer ervaring gaan krijgen. En kennis gecombineerd met ervaring is wijsheid.

Zo is het in het geloof niet anders. Maar God laat je niet los. Echter, as je losbandig, slordig of in zonde leeft, moet je dat met duisternis bekopen. Ook als je hoogmoedig word of denkt het zelf te kunnen. Dan ga je onderuit. Maar er is altijd een weg terug in belijdenis van schuld. Net als de verloren zoon. Zijn vader verweet hem niets en vierde feest omdat wat verloren was weer gered was. Maar de zoon moest wel het besluit nemen om weer naar zijn vader te gaan.

De duivel zal steeds weer willen dat je valt. Hij weet precies wat je zwakheden zijn. Daarom moeten we ons tegen hem wapenen. Dat doen we door bewust te zijn, iedere dag weer, van de verleidingen die op de loer liggen. Hij infecteert onze gedachten. Dat ga je steeds meer onderscheiden. En dan ben je steeds beter in staat om de juiste wapens ter hand te nemen.

Hoe herken je wat van de satan is en wat niet? Toets het aan Gods Woord. Je voelt snel aan wat de liefdesrelatie met God in de weg staat. Dat zorgt voor verwijdering. Dat is dus van de satan. De beproeving die wij ontvangen, is dan ook een reden tot vreugde, omdat de beproeving tot volharding leidt en de volharding tot volmaaktheid.

Dit is wat ik je van harte wens (Ef. 1:17,18):
... opdat de God van onze Heere Jezus Christus, de Vader van de heerlijkheid, u de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem, namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen ...
DeDwaler
@Lecram 02-12-2015 / 13:34

Jammer dat je denkt dat ik dat niet uitgebreid heb gedaan... Ik probeerde iets nader te beargumenteren, omdat ik uit je antwoord voelde dat je me misschien verkeerd had begrepen of eerder dat ik in mijn betoog niet helemaal duidelijk was geweest, en 3 minuten nadat ik heb gepost kom je met zo'n reactie. Je had me net zo goed een klap in m'n gezicht kunnen geven. Maar goed.

@Vogel55

Om op de vraag terug te komen.

Als iemand de zondag compleet wil inrichten voor de Heere, dan heeft niemand het recht om hem of haar daarop te veroordelen. Maar hetzelfde geldt ook voor iemand die dat niet doet en alle dagen gelijk acht. Dat is mijns inziens de strekking van Romeinen 14. Veroordeel elkaar niet.

Het is volgens mij ook wezenlijk iets anders dan aanstoot geven, dat is iemand veroordelen, die zich niet vrij voelt, door jouw vrijheid te misbruiken om de ander te kwetsen.

Zelf heb ik niet iets speciaals met de zondag, want voor mij is iedere dag van de week voor de Heere in alles wat ik doe, maar ik heb te respecteren wanneer een ander de zondag als rustdag bij uitstek ziet. Ik heb wel grote problemen, wanneer iets wordt opgedrongen en ik erom wordt veroordeeld, helemaal als het om menselijke regeltjes gaat of tradities, waarvan ik door de Heere nu juist ben vrijgemaakt.

Men probeert ook altijd uit hoeveel rek er in al die regeltjes zit, voordat men er wat van zegt. Een broek mag niet, maar mag een broekrok wel? Of mag je een broek onder de rok aan, zodat je de broek niet ziet? Mag telefoneren op zondag? Ook als het geen noodgeval is?

Ik kan me voorstellen dat het wezenlijke vragen zijn, wanneer je met al die regeltjes bent opgevoed en opgegroeid, maar als iemand die van buiten de gereformeerde gezindte afkomstig is en door Jezus is gered en de Bijbel leest, kan ik niet anders dan constateren dat men in vele zaken het spoor volledig bijster is.

Het is echt eerst noodzakelijk dat men leringen en geboden van mensen en tradities overboord zet en gewoon weer de Bijbel leest om te zien wat er staat en wat er gedaan moet worden. (Kolossenzen 2:16-23).
Geboden van mensen hebben altijd een glijdende schaal. Ze veranderen naarmate de tijd en tijdgeest verstrijkt en dan heb ik het niet over Bijbelse normen. Neem de telefoon. Eerst is bellen op zondag uit den boze, vervolgens alleen in noodgevallen, vervolgens is het eigenlijk niet zo heel erg, en ten slotte kijkt niemand er meer van op. Regelgeving omtrent telefoneren op zondag --> Lering van mensen --> overboord zetten.

Ik weet dat het vechten tegen de bierkaai is, want mensen zijn wettische wezens en willen precies horen hoe ze binnen de lijntjes moeten kleuren, maar zo werkt het in het ware geloof niet!

Mensen zijn dol op regeltjes, want daar kun je de grenzen van opzoeken.
Eigenlijk weten mensen zich geen raad met uit genade en geloof leven. Want van vrijheid, denken ze, daar komen alleen maar overtredingen van. Alsof ze geen Heere hebben Die tuchtigt, bestraft, vermaand, of juist aanspoort en bemoedigd en Zijn kinderen overspoelt met Zijn liefde, omdat Hij van ze houdt. Tenzij we dat niet kennen, dan is het logisch. (Hebreeën 12).
Jeremiah
@dedwaler

Openbaring 1:10 "En ik was in den geest op den dag des Heeren"

Wat is volgens u de dag des Heeren?
Lecram
Beste DeDwaler,

Mijn oprechte excuses als je ervaart dat ik je een klap in je gezicht geeft, dat is zeker niet mijn bedoeling.

Vooraleerst moeten we begrijpen dat Jezus niet in eerste instantie is gekomen voor alle mensen, maar in eerste instantie tot alleen de Joden. Daar sprak Hij ook tegen. Zo moeten we dan ook de Evangeliën lezen. Het is namelijk zo dat de Tora er alleen was voor de Joden, niet voor de niet-Joden of de heidenen. De eerste christengemeente was helemaal geen christengemeente, maar een gemeente van Messias belijdende Joden. De eerste christenen ontstonden pas later.

Jezus heeft de Tora vervuld, wat ook was geprofeteerd in het OT. Maar dat deed Hij niet voor ons, de heidenen, maar voor de Joden. De Tora geldt ook nog steeds voor de Joden en niet voor de heidenen, ook niet als zij tot geloof zijn gekomen. Wij mogen wel delen in het verworven heil als we geloven. Maar voor Israël heeft God een aparte plaats.
De stelling dat de 10 geboden dus ook voor de kerk gelden, is niet waar. Die zijn onderdeel van de Tora, die dus alleen voor de Joden is. Voor ons gelden de Noachidische wetten en de aanvulling daarop zoals staat in Handelingen 15:20.
Lecram
@Jeremiah:

Hier staat de uitleg wat de dag des Heren uit Openbaring betekent:

http://www.zoeklicht.nl/artikelen/de+dag+des+heren_1491
Lecram
@DeDwaler:
Ter aanvulling: ik doelde in mijn antwoord alleen op de geboden die vanuit het oude testament gegeven waren. Het liefdegebod is natuurlijk de samenvatting van alle geboden.
Omega
@Lecram Dank voor je uitleg en je persoonlijke notie. Jouw verhaal is de mijne, zij het dat mijn weg teruggeleid is naar de reformatorische kerken. Overigens heb ik ook daar buiten veel broeders en zusters. Naar mate ik ouder word en de ontwikkelingen zie in christelijk Nederland, neemt mijn liefde en respect voor de gereformeerde gezindte alleen maar toe. Juist daar proef ik vaker de bedelaarsgestalte waar Luther het bij zijn sterven over had en een doorleefde afhankelijkheid van Gods genade.

Als ambtsdrager zou je overigens wel moeten weten dat de vervangingstheologie in onze kerken geen enkel issue is. ;-)

Ik laat het even hierbij. Nogmaals dank.