Ouders tegen sporten op zondag

Ds. R. W. van Mourik / 170 reacties

Vraag

Als getrouwd echtpaar hebben wij uiteraard onze eigen mening gevormd en ons eigen ritme ontwikkeld in de tijd dat we verkering hadden en ook nu we een aantal jaar getrouwd zijn. Daarin verschilt onze mening op sommige vlakken met die van onze ouders. Bijvoorbeeld wat betreft het inrichten van de zondag als rustdag. Wij zijn, na veel daarover na te denken en de Bijbel daarop na te slaan, tot de conclusie gekomen dat de zondag niet een dag is van 'dit mag niet en dat moet wel', maar omgekeerd: 'dit mag je wel en dat hoeft niet.' In dit kader denken wij dat het niet de bedoeling is om grenzen op te zoeken van welke activiteiten je nog net wel en net niet meer kunt doen op zondag. En afgaande op wat Paulus schrijft, willen wij wat wij wél doen, met volle overtuiging doen en wat we niet doen, ook met volle overtuiging van ons geweten.

Wij denken dat het 'okee' is om op zondag een keer te sporten. Onze ouders zijn het daar niet mee eens en vinden dat wij daarmee bewust de zondag ontheiligen en zonde doen. Wij zien dat niet zo, maar dit begint een wig te drijven tussen ons en onze ouders. Wij vragen niet om een antwoord of sporten wel of niet kan op zondag, maar we zouden graag willen horen of wij dan 'om de vrede te bewaren' toch maar naar onze ouders moeten luisteren of dat het gewoon zo is dat onze ouders ons hierin los moeten laten en wij, ondanks dat zij er niet blij mee zijn, toch doen wat wij denken dat goed is?

Antwoord

Ja, het is altijd een lastig probleem als getrouwde kinderen andere wegen gaan dan hun ouders. Je moet elkaar loslaten, maar ouders zien soms dingen die ze niet mee kunnen maken. Dat geldt in jullie geval de invulling van de zondag. Afgezien van het feit dat ik de ouders goed kan begrijpen dat ze er moeite mee hebben, gaat het jullie niet om de vraag of sporten nu wel of niet kan op zondag, maar om de vraag hoe je er in wederzijds respect mee omgaat.

Natuurlijk kunnen jullie ouders niet eisen dat jullie niet meer op zondag sporten. Jullie zijn nu zelfstandig en bepalen zelf de invulling van jullie leven. Dat vraagt begrip van de kant van jullie ouders, maar ook begrip van jullie kant voor de moeite die jullie ouders hebben met de invulling van de zondag zoals jullie dat nu doen door van tijd tot tijd te gaan sporten. Het geeft hen veel verdriet en ze zien een ontwikkeling in jullie leven waar ze zorgen over hebben. Toon begrip en respect daarvoor.

Ik hoop dat jullie ouders van hun kant ook de kracht en het geloof ontvangen om dit alles in Gods hand te leggen. Als zij vinden dat dit niet kan, moeten ze dat niet van jullie eisen om te breken met deze invulling van de zondag, maar in het gebed het bij de Heere neerleggen. Dan wil de Heere leren om in openheid en eerlijkheid met elkaar om te gaan, maar ook om de band, ondanks verschil van mening, vast te houden. Laat dat van beide kanten geleerd en gepraktiseerd mogen worden.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

ouders erenzondag
170 reacties
Omega
@Sydneylover De Korinthebrief (in Romeinen staat iets soortgelijks) is geschreven aan de gemeente Gods, heiligen, dus mensen die in de ogen van Paulus al een levende relatie met Christus hebben. Als je de hoofdstukken 8, 9 en 10 leest (zeer aanbevolen, ook @mluther) dan zie je dat deze niet alleen in het teken staat van het offervlees -dat Paulus hier als voorbeeld gebruikt- maar met name om door je eigen gedragingen ergernissen bij broeders en zusters die zwakker in het geloof staan dan jij, te voorkomen. Met name in 1 Kor. 10: 31-33 wordt dat duidelijk.

Natuurlijk zijn er grenzen. Met name in gedragingen die je worden opgelegd door anderen en al helemaal tegen je geweten in (@mortlach @mluther). In de vraag gaat gaat het echter om een andere zaak. Een bepaald gedrag van jouzelf (sporten op zondag) wekt die ergernis op bij je ouders. Daar komt nog eens bij dat de zondag altijd in ons land (en zeker in de kerk) werd/wordt gezien als een rustdag, de dag des Heeren. Je weet dus al van jezelf hoe gevoelig dat ligt.

Als Paulus oproept om je broeders en zusters niet te ergeren met je gedrag, waarom zou je dat bij je vader en moeder dan wel doen? Is sporten gebonden aan de zondag of zou dat ook op een andere dag kunnen? Als mijn buurman zich ergert aan het piepen van mijn garagedeur, dan ga ik die deur toch gewoon een paar druppels kruipolie geven?

@mortlach Integenstelling tot sporten op zondag, is het eten van vlees an sich nooit een probleem geweest in de kerk ;-) Bovendien gaat de vergelijking niet op. De ouders vragen niet om te stoppen met sporten, maar om dat alleen op zondag na te laten. Als mijn buurman naast het tegengaan van de hinderlijke piep, vraagt om op woensdag het gras niet te maaien omdat zijn vrouw dan nachtdienst heeft, dan hou ik daar rekening mee. Nog niet eens als christen, maar als vriendelijke buurtgenoot.

@mluther In Rom. 14 staat nog wel iets meer. Dit bijvoorbeeld: "maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft." Of dit: "Zo dan laat ons najagen, hetgeen tot den vrede, en hetgeen tot de stichting onder elkander [dient]." Het gaat dus er niet alleen om dat iemand bij Christus vandaan wordt gehouden, maar ook om het voorkomen van ergerniswekkend gedrag. In dit geval is dat zo eenvoudig uit te voeren (ga doordeweeks sporten en zondags thuis op zolder fittnessoefeningen doen als je zonodig moet), dat ik niet begrijp dat hier een probleem van gemaakt moet worden.

@vrouw78 Vervangingsleer is voor mensen die geen echt leer kunnen betalen en achter iedere boom en struik een vervanginsspookje zien ;-)
vrouw78
@omega,
Hoe je het ook noemt of wat je er ook onder verstaat, feit blijft hetzelfde. Als het volgens jou niet door vervangingsleer komt, waardoor denk jij dat het komt wat ik in m'n vorige reactie vroeg?
Lecram
@vrouw78: misschien is het negatief gedacht van mij, maar het lijkt er soms op dat de kerk een macht wil uitoefenen op de kerkgangers. Ga maar na:
- Bijbelstudie in groepjes is verboden zonder kerkenraadslid
- De herziene statenvertaling is verboden, want stel je voor dat men zelf gaat ontdekken wat er staat.
- Men moet zich houden aan de door de kerk gestelde regels, zoals dragen van hoedjes, geen broeken voor vrouwen, geen TV, alleen gefilterd internet
- Er wordt sterk aangedrongen op het lezen van boeken van theologen uit eigen kring
- Andere uitleggingen worden afgedaan met de waarschuwing dat de uitlegger niet tot Gods Volk behoort
- Bekeringsgeschiedenissen worden sterk aanbevolen
- Discussie met bijbelse argumenten wordt bestempeld als opstand tegen het kerkelijk gezag en in bepaalde gevallen bestraft met de ban (vd Zwaag, Blaauwendraad)
- Het geweten wordt aangesproken als men andere zaken leert of daarnaar luistert dan de eigen leer.
- Bepaalde predikanten in eigen kerkverband worden verketterd (Vreugdenhil, Huisman, Van der Net enz)

Dit is voor bepaalde gereformeerde kerken wat gechargeerd. Maar in de kern komt het er wel op neer. Nu is dit geen nieuws, want Jezus heeft dit reeds voorspeld. En ook Paulus had hier mee te maken, bijv. in Galatië

Maar laten wij ons licht schijnen, zodat anderen het zien en de Vader verheerlijken
Lecram
En dit: de satan is er op uit om verwarring en verdeeldheid te zaaien. Wat ziet hij graag dat we niet uit genade leven, maar ons laten geselen door de wet! En wat maakt hij graag gebruik van ons geïndoctrineerde geweten, door twijfel en angst te zaaien!
Laat hem niet toe in je gedachten, maar als je Jezus hebt aangenomen, wandel in Hem!
Kol. 2: 6 Zoals u dan Christus Jezus, de Heere, hebt aangenomen, wandel in Hem, 7 geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging.

Rom. 8:15 Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader!
Omega
@vrouw78 De enige vervangingsleer die ik ken, is het vervangen van de leer van de reformatie door die vanuit evangelische kringen. Wat makkelijker, minder streng, wat vrolijker, minder regeltjes, meer wereldgelijkvormig, geen hele noten, minder eerbied, minder woordbediening, meer en vlotte liederen, minder orthodox, minder rokken, geen hoofdbedekking enzovoort. En vooral natuurlijk, je afzetten tegen alles wat riekt naar reformatorisch. Met een mooi woord: alvervanging. Een vervangingsleer die inmiddels z'n duizenden heeft verslagen. Daarin wordt gesteld dat reformatorische kerken hebben afgedaan en dat God evangelischen daarvoor in de plaats heeft gezet. Deze vervangingsleer is springlevend en wordt in bepaalde kringen dogmatisch streng toegepast. Voor een complete vervanging moeten ex-refo's zich ook ritueel laten onderdompelen (er mag niets meer boven water uitsteken) en hun oude geloof, inclusief zondagsrust, afzweren.
Lecram
@Omega: pas op met wat je zegt! Lees de Galaten brief maar eens, Paulus waarschuwt stevig tegen degenen die de gelovigen weer naar de wet terug willen brengen. Je veroordeelt evangelische kringen vanwege het feit dat zij vrij zijn van de wet, nota bene een bijbelse leer! En dan beweer jij dat ze dat doen om te profiteren van minder regels. Wat je zegt is klinkklare onzin. Je weet niet wat je zegt. Je verdraait alles wat te maken heeft met vervangingstheologie. De echte vervangingstheologie heeft de mens weer terug gebracht naar de wet, precies wat jij wilt en wat er in veel kerken gebeurt. Pas er voor op dat wat er in vers 4 staat jou niet ten deel valt.

Galaten 5:
1 Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.
2 Zie, ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn.
3 En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden.
4 U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen.
5 Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen.
Jeremiah
@Lecram

Oei. U maakt een grote fout. Paulus spreekt over Gods kinderen, die zijn vrij van de wet, want die hebben Christus -het Einde van de wet- leren kennen als hun schuldovernemende Borg. Die hebben door Gods Geest de enge poort en de smalle weg gevonden. Thomas Boston: De smalle weg is een weg van heilige gehoorzaamheid. Deze weg wordt begrensd door de wet, die stipt en zuiver is (Ps. 119:4) Hier is geen zondige vrijheid van handelen toegestaan. Elke verkeerde stap wordt door de wet veroordeeld. Ze onsluit de reiziger op de smalle weg aan alle kanten, en wel als het gaat over de ware inhoud van de gehoorzaamheid. Die wordt niet gemeten aan wat de mens verkiest, maar aan Gods gebod (Matth. 15:9)
Omega
@Lecram Humor is blijkbaar niet je sterkste eigenschap ;-)

Overigens verwar je wet met dogmatiek, dat in evangelische kringen minstens zo sterk geldt als in reformatorische kringen. En als je wilt weten waar de reformatorische kerken de wet hebben geplaatst, moet je de HC er maar even op na slaan: in het stuk van de dankbaarheid (Ps. 119:49 ber.).

En als je goed leest zegt Paulus in Galaten (net als in Romeinen 7) dat een christen is vrijgemaakt van de wet der zonde, oftewel iemand die in Christus is, leeft niet meer onder de heersende macht der zonde. Hij is daaraan gestorven. Vrijgemaakt zijn van de wet, betekent dus niets anders dan dat de vloek van de wet niet meer geldt voor een gelovige. De wet zelf is echter heilig en goed (Rom 7:12).

De Geest schrijft de wet in je hart. Een christen heeft God liefgekregen en dus ook Zijn wet. De Heilige Geest leert je respect voor Gods geboden. Hij zorgt ervoor dat je niet meer "naar het vlees" wandelt, naar je oude, zondige natuur. Hij leert je wandelen "naar de Geest" (Rom. 8:4). En wat betekent dat? Dat staat in datzelfde vers: "Opdat het recht (of: de gerechtigheid) van de wet vervuld zou worden in ons" (Rom. 8:4). "Moet" ik dan de wet doen? Ja en nee. Het belangrijkste is dat ik het zelf wil. Het is geen moeten meer, maar een innerlijk verlangen. En daarom blijft Paulus zeggen: "Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens" Rom 7:22. En: "Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed", Rom 7:12.

Samengevat: niet de wet heeft afgedaan, maar de wetmatigheid er van. Liefde sluit picht niet uit. Goede werken zijn geen bewijs van betaling, maar vruchten waaraan je de boom herkent.

Overigens bevestig je met je reactie dat wat ik eigenlijk had bedoeld als een stuk humor, kennelijk een grote kern van waarheid bevat ;-)
Lecram
@Omega: Sorry, maar je humor ontging me even. Dat las ik er niet in. Als je me zou kennen, zou je niet gezegd hebben dat ik geen humor heb ;)

Maar goed, even wat inhoudelijke punten (let wel, ik wil geen twistgesprek, maar laten we gewoon oprecht geïnteresseerd naar elkaar luisteren):
In Gal. 5 heeft Paulus het wel degelijk over de OT wetten, lees vers 3 maar eens: En nogmaals betuig ik aan ieder mens die zich laat besnijden, dat hij verplicht is de hele wet te onderhouden.
Het gaat hier om besnijden, maar net zo goed als je andere wetten, zoals de sabbatswet, wilt houden.
Hij heeft het hier dus niet over wetmatigheden.

Daarnaast noem je Romeinen 7. Je kunt vers 12 niet los zien van de context, lees ook eens wat daarvoor staat: 5 Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die geprikkeld worden door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood.
6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.

Als we geloven in Jezus, zijn we met Hem de dood ingegaan (onze oude mens) en ook met Hem in een nieuw leven. Dat legt Paulus ook nog eens uit in de eerste verzen van Rom. 7.

In Galaten 5 zegt Paulus over de wet van het nieuwe leven dit: 13 Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
14 Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Dat gebod heft Jezus ons zelf gegeven in Johannes 13:34 Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben.

Gelaten 5 vers 14 is de wet van het opstandingsleven van de gelovigen. In het vervolg legt Paulus uit wat dan het leven naar het vlees is en het leven naar de Geest, met haar vruchten.

En dan kom ik weer bij Handelingen 21, waar Paulus zegt dat de OT wetten dus niet meer gelden voor de heidenen die geloven. Gelukkig maar, anders zouden wij volgens Ex 31: 13 iedere gelovige moeten doden die zich niet aan de sabbatswet houdt ;)
Lecram
@Omega: BTW, ik ben niet lid van een Evangelische gemeente, maar ben lid van een reformatorische kerk en heb zelfs belijdenis gedaan in de GG :)
Lecram
@Jeremiah: ik maak geen fout, maar je snapt niet goed wat ik bedoel, of ik ben niet duidelijk genoeg (dan is dat mijn fout). Lees ook mijn voorgaande reacties eens. Dan zal je hopelijk concluderen dat ik "geen zondige vrijheid van handelen toesta".

De smalle weg wordt afgebakend door het gebod van Christus, "namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. " En NIET door de OT wetten.

En uiteraard geldt dat alleen voor degenen die geloven. Als je nog niet gelooft, geldt de oude wet. Maar dan zal je zeker verloren gaan, omdat je die oude wet nooit kan houden. De nieuwe wet wel, zolang je naar de Geest wandelt, Romeinen 8:
1 Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.
3 Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.
Lecram
@Jeremiah:
Als Thomas Boston de OT wetten bedoelt als je op de smalle weg bent, dan zit hij er helaas naast. Daarom lees ik liever de bijbel, dan boeken van oude schrijvers. Uit de eerste Hand is altijd beter :)
Jeremiah
Duidelijk. Uiteraard niet de OT wetten, die zijn muv de tien geboden niet meer geldig..
Lecram
@Jeremiah: De 10 geboden zijn ook onderdeel van de OT wetten. Dat wordt nogal eens anders uitgelegd, maar dat is onterecht. De reden dat dat anders wordt uitgelegd is omdat men bang is dat dat zou leiden tot een losbandig of een zondig leven. Maar daar kan geen sprake van zijn, omdat een losbandig/zondig leven een leven is naar het vlees, zoals in Romeinen 7 aan het eind wordt verteld.
Dus ook de 10 geboden gelden niet meer voor de gelovige heidenen als wet.
Lecram
Hier nog een interessant artikel over de wet/10 geboden:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/10Geboden-geldigheid.pdf

En dit artikel over het houden van de Sabbat en of de zondag daarvoor in plaats is gekomen.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwiXmf3PybPJAhUGOhoKHVHKBwwQFgggMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.verhoevenmarc.be%2F_sabbat.doc&usg=AFQjCNFPe7zwawfJrVk6h-fWWMtzciFedQ&sig2=HLsu7_eiHVh1mqSG4RiTGw&bvm=bv.108194040,d.d2s

Ik begrijp als dergelijke artikelen voor verwarring zorgen, zeker in (orthodox) gereformeerde kringen. Lees ze biddend en onderzoek zelf de Schriften. Laat je zeker niet leiden door theorieën die niet op de bijbel zijn gebaseerd of door inlegkunde zijn bedacht door mensen.
Gods zegen!
Omega
@Lecram Ik ga er vanuit dat je -net als ik- vindt dat het Woord zichzelf niet tegenspreekt. Paulus heeft het over de goedheid en heiligheid van de wet (vs. 12), na (!) de tekst over de vrijmaking. En als hij dan niet de wet zelf bedoelt (zie vs. 12, 16 en vs. 22), waar heeft hij het dan wel over? Wel heel eenvoudig: over de vloek van de wet (als we tenminste in Christus zijn). Wat is die vloek? Dat is het niet kunnen volbrengen van de wet. Omdat Christus die vloek heeft gedragen, hoeven wij dat niet meer te doen (vs. 4) om zo zalig te worden. Maar dat de wet zelf er nog steeds is, maakt Paulus volop duidelijk in het vervolg van het hoofdstuk (vanaf vs. 14). Daarin belijdt Paulus niet het goede te doen dat hij wil, maar het kwade dat hij niet wil. Hoe weet hij dat dit kwaad is? Door de wet Gods (vs. 22), waarin hij als wedergeboren mens een vermaak heeft. De HSV zegt: Hij verheugt zich in de wet van God.

Je ziet dus dat Paulus juist geen afstand neemt van de wet, maar deze prijst als heilig en goed. Daarom is de wet er nog steeds. Om te laten zien dat wij -ook na ontvangen genade- nog steeds zondaars zijn en Gods genade blijvend nodig hebben. Zonder die wet zouden we er ook maar op los kunnen leven (en er zijn er ook helaas genoeg die zo redeneren en praktiseren). Feesten en beesten met een christelijk sausje. Paulus maakt daar o.a. in Rom 6:12 korte metten mee.

Terug naar Gal. 5. Sta dan vast in de vrijheid, zegt Paulus. Over welke vrijheid spreekt hij? Paulus refereert hier aan Rom. 6:18: "En, vrijgemaakt van de zonde, bent u dienstbaar gemaakt aan de gerechtigheid." Die vrijmaking houdt in: geen juk van de slavernij van de zonde meer, maar een nieuwe dienstbaarheid (!).

Overigens heeft Paulus het in eerste instantie wel degelijk over de besnijdenis. Dit is niet zomaar een bedenksel ter plaatse. Hij refereert hier aan Handeling 15:1: "En enigen die uit Judea gekomen waren, leerden de broeders: Als u niet besneden wordt volgens het gebruik van Mozes, kunt u niet zalig worden." Dat het hier zeker niet om de wet als zodanig gaat maakt Paulus ook in andere brieven helder. B.v. 1 Kor. 7:19: "Besneden zijn is niets en onbesneden zijn is niets, maar het in acht nemen van de geboden van God." Ook hier blijkt helder dat de geboden niet hebben afgedaan.

Dat die vrijheid waar jij het over hebt, ook in de eerste christengemeenten verkeerd werd begrepen en misbruikt werd, wordt in de Judasbrief heel duidelijk. Judas is daarover vlijmscherp: Ze zijn rijp geworden voor het oordeel. Het luistert dus heel nauw. Niet om de hemel te verdienen, maar uit liefde.

Tot slot een persoonlijke vraag. Ik ga er vanuit dat jij een kind van God bent. Je bent gered door het offer van Christus. Dan wil je toch geen zonde meer doen? Hoe weet je nu wat zonde is als de wet heeft afgedaan, als er dus geen wet meer is? En waarom zou je vrijgemaakt zijn van de wet van de Allerhoogste en niet van de wetten van lagere overheden? Je houdt je toch ook aan de verkeersregels, om maar een voorbeeld te noemen?

Ik hoop het zo enigszins helder te hebben uitgelegd.
Jeremiah
@Omega

Eens.

Die nieuwe gehoordzaamheid. Waaraan? Precies aan de wet. Daarom is het een smalle weg.. De weg van de heiligmaking.
Lecram
@Omega,

Ik denk dat Romeinen 7 vaak verkeerd wordt uitgelegd. Romeinen 6 staat in het teken van het sterven met Christus en het opstaan met Hem in een nieuw leven.
Romeinen 7: 1-6 leert ons dat wij door het sterven met Christus los zijn geraakt van de wet (vs. 3) en met de opstanding in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter (vs. 6).

Verzen 7-26 vertellen ons wat functie van de wet was VOORDAT wij (onze oude mens) met Christus zijn gestorven. De wet klaagde ons aan, omdat wij die niet konden volbrengen. Dat brengt ons tot de inwendige strijd, omdat we zien dat de wet goed is, maar wij vleselijk zijn (vs. 14). Ons geweten klaagt ons aan, omdat we wel willen, maar niet kunnen (vs. 15). We dienen immers nog met ons vlees de wet van de zonde (vs. 26). Daarom raken we van slag.

Maar we moeten Romeinen 7 niet uit het verband van het gehele boek halen. Eigenlijk moet je de Romeinen brief in één keer uitlezen. Want in Romeinen 8 wordt het duidelijk dat wat er in Romeinen 7:14-26 staat NIET het normale leven van een kind van God is. Sterker nog: als je nog in het klees bent, kan je God niet behagen (8:8).
Vs. 1 "Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest." Als je dat naast 7:26 legt: "Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde." Dan zie je dat het dus geen normale situatie is van een kind van God, zoals dat in Romeinen 7 staat. Dit is de normale situatie: "2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. 3 Want wat voor de wet onmogelijk was, krachteloos als zij was door het vlees, dat heeft God gedaan: Hij heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees en dat omwille van de zonde, en de zonde veroordeeld in het vlees,
4 opdat de rechtvaardige eis van de wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest."
Lees Romeinen 8 ook maar eens verder, dan zie je dat als we door de Geest de daden van het lichaam doden, dan zullen we leven.

Ik lees in jouw reactie dat je vrijheid associeert met zonde doen. Maar daar is helemaal geen sprake van. Die vrijheid zorgt er juist voor dat je GEEN zonde meer doet! En zonde doen is inderdaad wandelen in het vlees. De liefde overheerst dan, liefde tot God en naar de naaste. En dat nieuwe leven geeft vrucht, zoals o.a. genoemd in Galaten 5 en ook in Matth. 25. Vrijheid is leven in dankbaarheid en goede werken omdat de liefde van God in je hart is uitgestort. Maar de zonde heeft geen vat meer op je. Zolang je naar de Geest wandelt.

Ik raad je aan de bijbelstudie van Jacques Brunt over de Romeinen brief te luisteren: http://jacquesbrunt.nl/preken
Lecram
@Jeremiah
De wet van de heiligmaking is nieuw voor me. Als je daarmee Joh. 13:34 bedoelt ga ik daarin mee. Maar het is zeker niet zo dat de wet, de 10 geboden, ons tot heiligmaking brengt. Het onderscheid ceremoniele en morele wetten is onbijbels en alleen bedoeld om een onbijbelse leer kloppend te maken.
Lecram
Ik raad ook aan om dat document over de sabbat te lezen. Het is een wat lastige URL, maar kopieer en plak die in je browser en je kunt hem lezen.
Het is dus zelfs zo dat de wet nooit voor ons heeft gegolden, die was alleen voor Israel.
Er staan ook antwoorden in als het gaat om de leefregels die gelden voor degenen die in de Geest leven.
Maar goed, lees het document maar.

Je kunt ook naar http://www.verhoevenmarc.be/ gaan en dan met Ctrl-F zoeken naar 'sabbat'