Ruimere prediking

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

Waarom is binnen de ‘Hervormde kerk’ de prediking ruimer dan binnen Ger. Gem? Ik ben opgegroeid binnen Gereformeerde Gemeente en heb een vriendin uit de PKN (gereformeerde Bond). Ik voel me prettig daar en ben het eens met de leer. Echter vind ik het een moeilijk punt dat bij die kerk de prediking ruimer is. Het lijkt erop dat je ‘sneller’ bekeerd bent, met het gevoel dat ‘het allemaal wel goed komt.’ Moet ik dit zien als geruststelling tegenover de mensen (oftewel: halve waarheid) of waarom doet een dominee dit? Binnen de Ger. Gem wordt er op gehamerd dat je er eigenlijk nooit vanuit mag gaan dat je er ‘bent’ (beetje gechargeerd). Ik worstel hier mee en zou graag een verklaring willen hebben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp je vraag goed , ik weet wat je wilt zeggen. Maar, wanneer is de preek ruim? Wie beoordeelt wat ruim is en wat niet? Wanneer is ze te ruim?  Wanneer is ze niet ruim genoeg?

Ik denk dat we te maken hebben met smaakverschillen en met leerverschillen. Ook je kerkelijke opvoeding speelt een grote rol in het beoordelen van de prediking. De Bijbel is zeer ruim in de nodiging om te komen tot de Heiland. Zeer wijd en onvoorwaardelijk.

De oproep tot bekering is heel duidelijk in Gods Woord. Het verschil dat jij opmerkt is meer een verschil in opzet van de preek dan van verschil in ruimte. In de Gereformeerde Gemeente hoor je vaak meer de nadruk vestigen op de leerstellige kant, dan op de appellerende kant van de tekst. Terwijl je in de PKN vaak veel meer de appellerende kant hoort benadrukken. Dan hoeft er verder inhoudelijk helemaal geen verschil te zijn, maar de klank, de sfeer van de prediking is dan wat liefelijker. Misschien wat mensvriendelijker. Daardoor ontstaat het gevoel  zoals jij schrijft: “Het lijkt erop dat je sneller bekeerd bent, met het gevoel dat het allemaal wel goed komt.” Het gevaar kan daardoor inderdaad ook ontstaan dat mensen zich gemakkelijker bij ‘Gods kinderen’ rekenen. Hierdoor mag je je niet laten misleiden om te gaan zeggen dat de halve waarheid gepredikt wordt.

Als je dingen ziet of hoort die anders zijn dan je gewoon bent in de Gereformeerde Gemeente; ga dan niet negatief denken maar ga Gods Woord onderzoeken. Denk aan de gemeente van Berea, die deden dat ook (Handelingen 17:11).

Lees ook hoe Jezus met mensen omging, wat Hij zei tegen zondaren, hoe liefdevol Hij mensen nodigde. Wat zegt Paulus in zijn brieven aan de gemeente? Wat een wonder dat we kunnen weten en ook moeten weten, een kind van God te zijn. Wat is het nodig om zekerheid te hebben. Het kan vandaag je laatste dag zijn. Bedenk dat Jezus’ liefste werk is om zondaren te zaligen. Daar kwam Hij voor!

Je schrijft: “Binnen de Ger. Gem. wordt er op gehamerd dat je er eigenlijk nooit vanuit mag gaan dat je er bent (beetje gechargeerd).” Ik denk dat je dit niet helemaal goed ziet en dat je uitdrukking wel erg kort door de bocht is en veel te generaliserend. Ik denk dat in niet één Gereformeerde Gemeente (Synodaal) gepreekt wordt dat je nooit rust kunt vinden voor je ziel. Er wordt wel vaak meer nadruk op de dogmatische kant gelegd en ook op het punt dat je niet te gemakkelijk moet denken dat je er bent. Zelf houd ik niet zo van deze uitdrukking. Wat is “er zijn”? Wie gelooft in Jezus, mag rusten in Hem, juist omdat hij of zij er zelf nooit komt. Als je in geloof mag rusten in Jezus’ volbrachte werk, dan word je nooit een ‘gesetteld’ mens, die gearriveerd is. Wel is er een groot verschil tussen ‘pelgrim’ zijn en “wanhopig er nooit komen.”

Misschien kan ik je met mijn antwoord ook een beetje helpen om milder te worden ten opzicht van een ander kerkverband. De kritische noten die gemaakt worden zijn vaak erg ongenuanceerd. Let liever goed op wat er gezegd wordt. Pas op dat je niet in allerlei strikken verward raakt, maar dat je open en eerlijk kijkt en luistert: in de Ger. Gem. en in de PKN!

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

nodigingpreek
2 reacties
Jeremiah
De Ger Gem is me lief maar heeft wel een verrechtsing ondergaan. Dat is niet te ontkennen. We zitten in een vacante gemeente en de laatste maanden hebben wij zeker 4 studenten die (toevallig of niet) allemaal een preek hielden die 75% ging over het recht Gods. Daar ligt een zeer grote nadruk op tegenwoordig. Belangrijk natuurlijk maar niet om daar zo'n groot gedeelte van de preek aan te wijden. Gelukkig was daar ds. van Gelder die 2x achter elkaar niets anders kon doen dan over de Heere Jezus spreken, over Zijn zondaarsliefde. En die tussen neus en lippen door ook nog even haarfijn duidelijk maakte dat 'bidden om bekering' niet Bijbels is. Helaas zijn dominees als wijlen JW Kersten, Honkoop, Huisman en tegenwoordig IJsselstein, GWS Mulder, vGelder, Tanis, Zondag, C. Harinck, Vreugdehil, Kattenberg zeer sterk in de minderheid. En ik hoef echt geen makkelijk evangelie, maar de Bijbelse waarheid in de juiste verhoudingen gepredikt.
Lecram
Ik vrees dat we in de gereformeerde kerken sowieso weinig horen van de zaken waar juist in de bijbel veel aandacht voor is, zoals de heiligmaking, de erfenis die ons te wachten staat, het leven met de Geest, beeld dragen van Christus enz. Lees gewoon zelf je bijbel en leg verbanden. Ik vind het zelf verrijkend om op www.herzienestatenvertaling.nl te lezen, waarbij je op die gekleurde bolletjes kan klikken voor verwijsteksten of uitleg.