Kerk voor onkerkelijke jongen

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds kort verkering met een onkerkelijke jongen. Hij is niet zo opgevoed maar hij wil wel veel over het geloof en God weten. Nu is mijn vraag: Hij wil graag naar een kerk en hij woont in Rotterdam en ziet door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel kerken daar. Hij weet niet waar hij heen moet. Waar moet je op letten bij het zoeken naar een kerk? En waaraan kun je een goed/ware kerk herkennen?

Antwoord

Vanzelfsprekend ga ik niet in op de kwestie van verkering met een onkerkelijke jongen, al moet ik wel zeggen: bezint eer je begint. Want je ziet doorgaans dat later, als het tot een huwelijk komt, er van de godsdienst weinig overblijft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet blij ben dat de betreffende jongen graag naar een kerk wil gaan.

Maar nu de concrete vraag. Het zal waar zijn dat in Rotterdam veel kerken zijn. Waar je op moet letten? In ieder geval dat je kunt kerken onder een prediking waar "God op het hoogst verhoogd en de mens op het diepst vernederd wordt". Ik weet: dat is niet naar de mens maar wel levensnoodzakelijk. Wellicht kan de betreffende jongen eens gaan kerken in de Maranatha-wijkgemeente van Ds. Van der Sluijs (geinteresseerden in het adres en telefoonnummer kunnen mailen naar info@refoweb.nl, red.) in Rotterdam-Zuid, in de Gereformeerde Gemeente of Christelijk Gereformeerde Kerk.

Zie verder het zogenaamde schippersboekje van de Gereformeerde Bond, waarinmeer adressen en telefoonnummers staan. Ik weet natuurlijk niet waar precies in Rotterdam de betreffende jongen woont. In het algemeen gesproken, is die kerk goed waar geleefd wordt uit het beginsel van Efeze 4:1-16 (de eenheid van het geloof in waarheid); op grondwaarvan de Nederlandse Geloofsbelijdenis zijn artikelen 27-29 heeft gebaseerd waarin de kenmerken van een ware kerk beschreven staan.

Hartelijke groeten, Ds. H.J. Stoutjesdijk

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze