Weinig openbare schuldbelijdenis

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat openbare schuldbelijdenis in onze kerken bijna niet meer voorkomt?

Antwoord

Schuldbelijdenis is geen zaak van openbaar vermaak. Waar dat om redenen zoals in onderstaande urls niet nodig is, heeft het ook geen enkel bijbels of pastoraal nut. Daarnaast: als (openbare) schuldbelijdenis geen zaak van het hart is, dan dient het alleen als een vorm van terechtstelling. Anders wordt het als de persoon zelf verzoekt om schuldbelijdenis (in het openbaar) te mogen doen.

Zie de tag 'schuldbelijdenis' voor diverse relevante antwoorden.