Verliefd op mijn dominee

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Ik ben verliefd op mijn dominee. Maar ik begin depressief te worden, omdat ik weet dat het niks kan worden. Hij is 40, heeft een vrouw en kinderen. De hele dag denk ik aan hem en ik kijk wel twaalf uur per dag naar een foto van hem, de enige die ik kan vinden. Ik weet niet wat ik moet doen, kunnen jullie alsjeblieft helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Verliefd op de dominee... ja, dat kan gebeuren. Maar als hij getrouwd is, een gezin heeft en het dús toch niets kan worden is er maar één weg: zet de verliefdheid uit je hoofd. Depressief gaan zitten worden is niet de manier, want dat lost niets op. Gewoon beséffen dat een relatie er niet in zit en dáárom de rationele keuze maken om de verliefdheid geen kans (meer) te geven. Je mag er best verdrietig over zijn, want ongetwijfeld is je dominee een geweldige man. Maar helaas voor jou... hij ís niet jóuw man. Zal jouw man ook niet worden! Luister maar goed naar zijn preken en de catechisatielessen, want je kunt vast en zeker veel van hem léren!

Sterkte,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid
8 reacties
CrA
Gooi die foto eens in de prullenbak
Lupa
Foto in de prullenbak gooien? Ja, dat kan... maar gaat niet helpen want je ziet je predikant dan toch nog elke zondag. Mijn advies zou zijn: vertel het hem! Dat maakt het wat minder zwaar... nu worstel je met allerlei depressieve gevoelens en je kunt verstandelijk misschien wel vinden dat je er een punt achter moet zetten.. je gevoel zegt iets anders. Ik denk dat een gesprek(je) het hele probleem weer terugbrengt naar de juiste proporties. Misschien kunnen jullie er dan samen ook nog wel een beetje om lachen.
balksplinter
Het hem vertellen, wat levert dat op? Een hele hoop spanning en de vragensteller en een last van de predikant. Beter maar niet doen dus.
Jaleco
Ik denk dat het laatste wat je moet doen, is het de dominee vertellen. Je geeft alleen maar woorden (en dus voedsel) aan je gevoelens. En de dominee zit met een extra probleem.
Inderdaad - weggooien dus die foto en je richten op andere dingen.
lin1991
Nou vertellen zal ik inderdaad maar niet doen. Wat levert dat op? Zeker als iemand getrouwd is moet je dat niet vertellen aan diegene. Want met welk doel zal je dat doen? Als iemand vrijgezel is kun je dat vertellen in de hoop dat die ander jou ook leuk vind. Maar zet deze beste man uit je hoofd. Hier kun en mag je niks mee. Deze man is getrouwd en heeft kinderen. Dus stop, stop, stop!
Lupa
Wat maken jullie het onnodig zwaar! Hoezo een extra last voor de predikant? Kom op zeg, die man is 40 jaar en de vragenstelster is gezien haar eigen woorden een stuk jonger. Wie is er niet verliefd geweest op zijn leraar? Die dominee zit helemaal niet met een extra probleem. Hij kan dit prima aan, want hij staat met beide benen op de grond en heeft zelf een gezin. Ik vind het een typisch refo trekje om verliefdheden zo te problematiseren. Natuurlijk is het spannend voor de vragenstelster om een gesprekje met de predikant te hebben. Maar het is ook gewoon open en eerlijk. En dan is het hele probleem gelijk weg. De predikant krijgt wat meer inzicht op hoe hij ook overkomt, en hij kan er met zijn vrouw vast wel om glimlachen.
VrouwkeZondernaam
@ Lupa
Over verliefdheden hoef je niet zwaar te doen, mee eens.
Ik denk dat het inderdaad wel verstandig is als deze dame haar cirkel doorbreekt. Maar niet door dit met haar dominee te gaan delen.
Hij is ook maar een mens en jij en ik weten helemaal niet hoe stevig staat.
@vraagsteller
Bid om verandering / verbetering,
foto weg,
deel je probleem met anderen (keer op keer, zoek een maatje in je probleem), richt je op andere dingen die je leuk vind en je voldoening geven.
Heel veel Sterkte.
Mona
Tenzij je niet jonger bent dan ongeveer 12, adviseer ik je gewoon je verstand te gebruiken.
12 uur per dag kijken naar een foto...
Je zou er vierkante ogen van krijgen ;-)