Cranio Sacral-therapie

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik advies willen over Cranio Sacral-therapie en of dit bijbels verantwoord is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bij de Cranio Sacral therapie wordt verondersteld dat er een relatie zou zijn tussen de ritmische bewegingen van de hersenen (normaal 10-14 keer per minuut) en iemands gezondheidstoestand. Door afwijkingen in dit ritme -veroorzaakt door schedelnaden die niet goed op elkaar aansluiten en daardoor deze bewegingen van de hersenen belemmeren- te registreren zou een diagnose kunnen worden gesteld. Dit kan van alles en nog wat zijn: hoofdpijn, kaakpijn, chronische vermoeidheid, oogziekten, ADHD,  allerlei zenuwziekten etc. Te veel om op te noemen. Door de schedel zacht te masseren zouden deze pijnen en problemen opgelost kunnen worden. Deze therapie wordt onder andere toegepast door sommige osteopaten, fysiotherapeuten, masseurs en chiropraktikers. Grote promotor van deze therapie is het Upledger Institute in Florida.

Je vraagt of deze therapie bijbels verantwoord is en ik neem aan dat je daarmee bedoelt of deze therapie occult is. Voor zover ik kan overzien is dat niet het geval; uiteraard is het wel mogelijk dat de therapeut occult belast is. Belangrijker is de vraag of de claims van de Cranio Sacral-therapie wetenschappelijk gefundeerd kunnen worden. Dit blijkt niet het geval te zijn: er kan geen relatie gelegd worden tussen de beweging van hersenen en gezondheidsproblemen. Mijn mening is dat deze therapie in de categorie kwakzalverij valt. Therapeuten die dit uitoefenen kunnen soms meerdere therapieën aanbieden. Zelf zal je moeten nagaan of de therapeut in kwestie zich inlaat met occulte praktijken.

José de Jongh, huisarts

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskunde