Masturberen en fantaseren

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb op verschillende sites gelezen dat masturberen zondig is (als je daarbij fantaseert, maar ik kan alleen maar vinden in de Tien Geboden (in het tiende gebod) dat je niet iemands’ vrouw mag begeren. Maar wat nu als die vrouw nog niet getrouwd is?

Antwoord

Masturberen is een naar en besmet woord. Zelfbevrediging ook. Maar ondertussen: hoe kanaliseer je je seksuele verlangens?  Je hebt ze. Ze zijn er. En je vindt dat ook wel prettig, als ik me niet vergis.

Wat allesbepalend is, is dat je je lichaam ziet als niet van jezelf. Jouw leven komt de Heere toe! Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. God haat onreinheid. Dat klinkt misschien hard, maar Gods Woord spreekt een duidelijke taal, als het daarover gaat.

Het zou het mooiste zijn als je in oprechte liefde en trouw  je verlangen zou kunnen projecteren op haar die God je schenkt! (Ik veronderstel even dat je een man bent...) Maar daar ligt een probleem. Je hebt haar niet. Je bent niet getrouwd. En misschien begeer je ook helemaal geen vrouw “uit Gods hand”!?

Je wilt je seksuele fantasie projecteren op een ongetrouwde vrouw. In gedachten “doe je het” met haar. Gericht op jezelf. Hoe begrijpelijk ook, het is geen goede oplossing.

Je zoekt een bijbelse legitimatie en meent die te vinden in het feit dat de Bijbel zich nergens uitspreekt over zelfbevrediging. (De passage over de zonde van Onan heeft inderdaad met zelfbevrediging totaal niets van doen.) Maar de bijbel spreekt zich wel uit over een heilig en op God gericht leven. Paulus schrijft aan de gemeente te Korinthe: Alles wat je doet, doe het tot eer van God. Alleen al denkend aan dit Woord heb je geen bijbelse legitimatie voor je seksuele projecties.

Bid God om iemand aan je zijde, met wie je het leven mag leven tot eer van Zijn Naam. Ook het seksuele leven! Begerenswaardig!

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging