Bevindelijke boeken (2)

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Ik las een vraag om bevindelijke boeken en daar werden als antwoord wat boeken genoemd om te lezen en die heb ik zelf ook. Maar toch, elk van die boeken heeft een achtergrond waarin de schrijver opgegroeid is, geestelijk dus. Zou het ook niet raadzaam zijn om boeken te lezen over de geloofsleer, daar er m.i. weinig kennis is -vooral onder de jongeren- over zaken als roeping, bekering, wedergeboorte, rechtvaardigmaking, heiligmaking enz.? En daar aan verbonden het zelfonderzoek en dan toegespitst op vraag 23 van de Heidelberger. Wat ik dan maar noem, de bate van het geloof en de schade van het ongeloof. Dus: wat baat het je nu, nu je dat alles gelooft? Ik wil deze vraag stellen aan ds. J. Westerink.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Toen ik je vraag las dacht ik op een gegeven moment: spreekt hier iemand uit eigen ervaring? Dat zou mooi zijn. Mijn antwoord is namelijk heel kort: Men zal het ene doen en het andere niet nalaten.

Om te beginnen: het lezen van de schrijvers die wij kennen als vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie, is van grote waarde. Er valt heel wat uit hun boeken te leren van het werk van de Heilige Geest in hart en leven van een zondaar. Het is mooi als iemand van die lectuur de smaak te pakken krijgt. Er schittert veel “oud goud” in hun boeken.

Daarnaast zijn er, zeker voor jongeren, ook boeken die inleiden in de geloofsleer. Temidden van veel verwarring is het van groot belang onderwijs te ontvangen in de gezonde leer van de Godzaligheid., de leer die in het doopformulier wordt aangeduid als de “voorzeide leer”, waarin ouders hun kind hebben te onderwijzen.

Er zijn vandaag heel wat boeken en boekjes, die bij dat onderwijs kunnen helpen. Ik denk aan -om een paar schrijvers en titels te noemen- R. van Kooten: “Aan Zijn voeten”, H. Korving: “Kennis in viervoud”, en boeken van schrijvers als J. van Amstel en C. G. Vreugdenhil. Bij Christelijke Boekhandels is vast wel iets te vinden voor iemand die zich in deze stof wil verdiepen om daardoor onderwijs te ontvangen en gezegend te worden.

Een oude Latijnse spreuk zegt: Tolle lege, dat is: Neem en lees.

Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

boeken