In verwachtig van ex-vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Mijn ex-vriend is gelovig. Onze relatie is helaas over, tot mijn grote verdriet en tevens ben ik ook nog eens in verwachtig van mijn ex-vriend. Mijn vraag is nu wat de Bijbel zegt over deze situatie? Mijn ex-vriend kijkt nu namelijk totaal niet naar het ongeboren kindje om en ik wil hem hierin graag beter begrijpen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De relatie is over. Dat heeft natuurlijk een geschiedenis. Waar je niets over schrijft. Misschien heeft het daarmee te maken, dat hij niet naar jou en jullie kindje omkijkt. Ik kan het niet beoordelen, maar jij kent hem en kunt vast wel inschatten waarom de relatie zo gaat en gegaan ís.

Dat jullie beiden vooruitgegrepen hebben op het huwelijk en dat daaruit nu een zwangerschap is ontstaan is iets wat je niet meer terug kunt draaien. Zoek zelf maar de Bijbelverhalen op waarin zulke situaties beschreven worden, dat hoef ik niet voor je te doen. Wat wil je echter bereiken met de wetenschap dat de Bijbel "een mening heeft"? Dat jouw en jullie situatie -zacht gezegd- niet gelukkig is, weet je zelf ook wel. Als je vriend niet terugkomt, kun je hem daartoe niet dwingen. Ook niet met bijbelse teksten of argumenten.

Kun je hem misschien wel wijzen op zijn verantwoordelijkheden als vader? Laat hem meeleven door berichten over zwangerschap en geboorte. Als mededelingen waar hij recht op heeft in de rol van aanstaand papa. Doe dat overigens zoveel als je mogelijk is zonder dat jij je eigen verlangens uitspreekt of uitspeelt.

Reken er maar op, dat je zonder hem voor het grootbrengen van jullie kindje staat. Ik hoop wel voor je dat je andere mensen om je heen hebt. Familie, of vriend(inn)en.

Heel veel sterkte toegewenst,
Gode bevolen
Marijke Rots

7 reacties
AHHK76
Wat erg voor jou! Waarschijnlijk heb je zoiets van: dit kan toch niet? Dat kan ik goed begrijpen! Hoe dit zo komt, weet ik ook niet. Dat zou je hem zelf moeten vragen! De Bijbelse lijn is, dat je met iemand getrouwd bent als je gemeenschap gehad hebt. Maar als er geen goede basis is om te trouwen...? Dan is hij in ieder geval wel de vader van jullie kind en er dus verantwoordelijk voor. Daar mag je hem op wijzen. Sterkte ermee!
Lalage
Wat moet jij geschrokken zijn! Heb je al contact met Siriz, de vroegere VBOK?
roel
Ik ken de situatie niet dus erg lastig om hier iets over te zeggen. Maar als het kindje van je ex is heeft hij een verantwoordelijkheid naar het kindje toe, dat is zijn christelijke taak!

Misschien doe je het al maar ik denk dat het wijs is dat je hem op de hoogte houdt van alles, dus wanneer je naar verloskundige gaat e.d. Maar stuur ook echofoto's naar hem toe.

Heel veel sterkte met alles. En inderdaad Siriz kan je ook verder helpen en steunen.
drj
Misschien ben ik te pessimistisch, maar deze onvriendelijke vriend gedraagt zich allesbehalve christelijk!

Lieve schat, voordat je probeert je ex voor je baby te interesseren, bedenk dan alsjeblieft of hij nare, agressieve of anderszins griezelige karaktereigenschappen heeft. In dat geval kan het soms een beter idee zijn hem overal buiten te houden, zodat je later niet aan een gemene ex vast zit omdat er een omgangsregeling bestaat. Je kunt altijd later nog contact opnemen en je kunt tot een paar jaar na de geboorte hem nog dwingen de vaderschap te laten vaststellen. Omgekeerd gaat niet. Als je eenmaal echofoto's naar hem gestuurd hebt, heeft hij volgens de nederlandse rechtspreek, de komende 18 jaar recht op omgang. Soms kan het namelijk een zegen in vermomming zijn als een 'vader' niet naar zijn kind omkijkt.

Het bovenstaande is ongetwijfeld niet iets waar je op dit moment aan wilt denken. Geen enkel meisje zou door moeten maken, wat jij op dit moment doormaakt. Ik gun geen enkele vrouw, dat de vader van haar kindje niet blij met de zwangerschap is. De mensen hier zullen voor je bidden.

Er is geen enken excuus vanuit de Bijbel dat deze schaamteloze jongeman niet naar jullie omkijkt. Hij is geen knip voor zijn neus waard als hij jou in deze situatie links laat liggen.
Je kunt gerust ook eens met zijn dominee gaan praten. Die heeft overigens geheimhoudingsplicht.

Heel veel sterkte en heel veel lieve zorgzame mensen om jou heen en een God die juist ook voor jou zorgt, wenst

drj
ik010
Ik (man) heb ook in een vergelijkbare situatie gezeten. Relatie was uit en toen bleek ze zwanger.
Bij het juridisch advies dat ik gekregen heb toen is nooit sprake geweest dat het sturen van egofoto's recht geeft op een omgangsregeling.
Nee er werd gezegd:
- eerst geboren worden
- vaderschap vaststellen door DNA
- dan rechten en plichten (geld betalen en omgangsregeling)

@ drj, we kennen de situatie niet dus zomaar zeggen: hij is geen knip voor zijn neus waard, is mij te kort door de bocht!!

Mij heb je daar erg mee gekwetst. Ik wilde trouwens wel mijn verantwoordelijkheid nemen! maar mocht/kon nooit mee
drj
@010
Ik heb ook niet jou persoonlijk bedoeld, noch alle mannen die met de beste bedoelingen er het beste van maken, die graag hun bijdrage leveren, hoewel ze zich de ideale situatie voor het krijgen van kinderen ook anders hadden voorgesteld.
Geen knip voor zijn neus waard geld wat mijn persoonlijke mening betreft voor diegenen die vooraan staan als het erom gaat sex met een meisje te hebben, maar die als een soort roadrunner zijn verdwenen als hun gezamelijke activiteiten een gevolg blijken te hebben gehad.
In haar nood wil een meisje haar exvriend misschien koste wat het kost toch daarbij betrekken, maar dat zal toch vooral toekomst hebben als die jongen qua karakter een beetje in orde is.

Na wat je over jezelf verteld kun je het er toch juist mee ens zijn, dat hij geen knip waard is als hij haar links laat liggen. Dat schijn jij duidelijk niet gedaan te hebben.
ik010
Ik denk dat er twee soorten betrokkenheden zijn.

1. betrokkenheid naar de aanstaande moeder
2. betrokkenheid naar het kindje dat gaat komen

Omdat er geen relatie meer is zal betrokkenheid naar de moeder lastig zijn voor de aanstaande vader. De relatie is niet voor niets uit en ik kan me voorstellen dat als hij het uitgemaakt heeft hij zijn ex niet meer in zijn leven wil. maar hier gaat de vraag ook niet over.

De betrokkenheid naar het kindje is nu nog wat lastig want het kindje is er nog niet.
Neemt niet weg dat er nu al wel nagedacht kan worden over een ouderschapsplan. Maar dan moet er wel medewerking zijn van beide kanten zijn. En uit de vraag maak ik op dat dat niet zo is.
Het advies van de deskundige is erg waardevol in mijn ogen. Hem op de hoogte houden maar er geen verwachtingen bij hebben (dan valt het ook niet tegen).

heel veel sterkte vragenstelster, maar ook voor de aanstaande vader en iedereen voor anderen die in een vergelijkbare situatie zitten.