Ligging van de Hersteld Hervormde Kerk (2)

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van Vlastuin. Hartelijk dank voor uw antwoord. Die is duidelijk. Zou ik er nog één aanvullende vraag over mogen stellen? De kracht van de hervormde prediking vond ik altijd (vind ik) de prediking van de Belofte, dat die centraal staat, dat is de enige hoop voor mij. Echter, ik kom uit een kerk waar andere aspecten werden ge-overaccentueerd. Bijvoorbeeld: noodzaak van de wedergeboorte, de uitverkiezing, het tijdgeloof, het zelfbedrog, wat het 'niet' is, en waar in ieder geval de belofte niet onvoorwaardelijk wordt aangeboden. Veel heb ik gehad aan het persoonlijk lezen van o.a. de Erskines. Maar mijn vraag is meer... klopt het dat de HHK nu steeds meer gaan lijken op de afgescheiden kerken, dus waar erg de overaccentuering ligt op de genoemde aspecten? Denk daarbij aan de richting van het Gekrookte Riet, die steeds meer invloed krijgt in de HHK. Of herkent u dit niet als gevaar?

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Ik probeer wat katholiek te denken. Dit betekent dat allerlei accenten uit de grote traditie van de kerk een legitieme plaats hebben en ik denk niet vanuit partijen of richtingen. Dat is dodelijk voor de kerk. Het is van groot belang dat het Woord voorop gaat en dat we dat niet als een dode letter bepreken. Daar zou ik bang voor zijn. Vanuit het levende Woord is er door de Geest ook een effect in ons hart. Het is tevens van groot belang dat dit wordt benoemd. Dus zeg maar: Schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Ik huiver er voor als het schriftuurlijke verbleekt en ik er huiver er evenzeer voor als het bevindelijke verbleekt.

Hartelijke groet,
Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)