(Te) dun

Alie Hoek - van kooten / 5 reacties

Vraag

Ik zit al een lange tijd met een vraag. Ik ben dertien jaar en best wel dun. Maar de afgelopen jaren ben ik proberen bij te komen, alleen dat lukt niet. Ik heb van alles geprobeerd, veel sites bezocht, maar het hielp niets. Ik ben ook dun geboren en ik eet meer dan mijn vriendinnen. Mijn moeder was vroeger ook dun en is nu gewoon normaal. Ze zegt dat het wel goed komt, maar dat denk ik niet! Mijn tante is ook zo dun gebleven, ondanks dat ze meer dan acht kinderen kreeg! En mensen zeggen altijd tegen mij: zo, jij bent dun! Maar als ik mezelf bekijk zie ik niet dat ik zo dun ben. Het gaat voornamelijk over mijn armen, benen, buik en mij mijn ribben. Ik heb geen anorexia voor zover ik weet en ik vind mezelf dan ook niet dik, maar dun! Met kleding dragen is dat ook heel lastig. Ik vind het gewoon ontzettend vervelend. Veel meiden zeggen dat ze er ook zo uit willen zien, maar dat is niet leuk weet ik. Ik heb ook al veel gebeden (best raar om voor te bidden), maar tot nu toe zonder resultaat.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik heb het gevoel dat je je vooral afvraagt of je nu echt wel te dun bent. Het lijkt wel alsof met name de opmerkingen uit je omgeving je onzeker maken. Bedenk dan wel dat het heel goed zou kunnen zijn dat diegenen die zulke opmerkingen maken jaloers op je slanke figuur zijn. De meeste mensen kampen immers met overgewicht. Je schrijft dat je moeder en tante ook dun zijn. Lichaamsbouw is vaak erfelijk bepaald is. Als zij verder gezond zijn, dan hoort dat kennelijk bij jullie familie en is er dus niet zoveel aan de hand.

Je zou ook nog eens kunnen gaan praten met een diëtiste. Zij kan je allereerst vertellen of je nu echt wel of niet te dun bent. Dat kan worden berekend aan de hand van de BMI de zogenaamde Body Mass Index. Je zou dat ook zelf kunnen doen. Op internet vind je daar genoeg gegevens over. Mocht je inderdaad te dun zijn, dan kan de diëtiste je vervolgens dieetadviezen geven om dan eventueel wat aan te komen.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

eetstoornis
5 reacties
mortlach
Goed antwoord op een lastige kwestie. Het is eigenlijk schandalig dat het 'vrij schieten' is op vrouwenlichamen. Er is altijd wat, en het is blijkbaar gewoon als vreemden daar wat van zeggen. Te dik, te dun, te lang, te veel dit, te weinig dat. Je zou er inderdaad onzeker van worden. Ik denk persoonlijk niet dat het met jaloezie te maken heeft.

Wat betreft het antwoord van mevr. Hoek, daar is weinig aan toe te voegen.

Wat ik wel wil zeggen is dat je misschien kunt proberen rustig maar assertief te reageren op de mensen die menen dat ze het recht hebben opmerkingen over jouw lichaam te maken. Als zij zeggen "Joh, wat ben jij dun!", dat je dan reageert met "Weet je, het is ontzettend onbeleefd wat je nu zegt en dit soort opmerkingen maakt meiden onzeker over hun lichaam. Je zou het ook niet leuk vinden als ik jou zou vertellen wat er allemaal 'verkeerd' is aan jou lichaam. Doe het dan alsjeblieft ook niet bij mij. Het is al lastig genoeg weerstand te bieden aan het bombardement wat Internet, televisie en bladen over ons heen stort."

Of zoiets.

Sterkte!
3parels
Als je te dun bent, dus ondergewicht hebt, kun je ook eens berekenen hoeveel calorieën je binnen krijgt. Als je nooit meer dan 2000 kcal eet, is het niet gek dat je niks dikker wordt. Probeer elke dag boven 2500 kcal te komen om aan te komen. Ook als je geen honger hebt, wel eten. Gezonde dingen uiteraard. Een diëtiste is dan wel aanbevolen.

En leer accepteren dat je goed bent zoals je bent. De één is wat dikker dan de ander. Aan de bouw van je lichaam kun je niet veel veranderen. Je kunt er wel goed voor zorgen. Iedereen heeft wel iets wat ie niet mooi vindt aan zijn eigen lichaam. Maar probeer je eigen lichaam wel lief te hebben. Je bent goed zoals je bent.
mortlach
Waarom "gezonde" dingen? Van wortels en glazen water word je ook niet dikker. De "ongezonde" dingen zijn veel effectiever als het je puur om calorieën gaat. Maar goed, de juiste plek voor voedingsadvies zal toch echt de diëtist(e) zijn.
3parels
@Mortlach,

haha... ik zou zeker adviseren eens lekker te snacken bij McDonald... maar doe het niet elke dag. Tekort aan vitamines is slecht voor je, maar onbeschaamd 's avonds lekker een zak chips leeg kanen naast gewoon gezond eten, kan wel helpen ja!
vrouw78
Hoi vraagsteller,
Je schrijft: mensen zeggen altijd jij bent dun.
Ik ken een jonge vrouw die klein is. Tegen haar wordt vaak gezegd jij bent klein. Laatst reageerde ze: ja onkruid groeit harder dan een mooie bloem.
Ik bedoel ermee, mss dat je een reactie kunt bedenken die je kunt geven als mensen zeggen dat je dun bent.
Kun je je lichaam accepteren?