Chaos in de wereld

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Als ik zo naar het nieuws kijk en luister dan denk ik een ding: het is een chaos in de wereld en er komt gauw een einde aan. De Heere zegt, let op de tekenen. En dan denk ik vaak dat de Heere gauw terug komt. Ik worstel er mee of ik er wel klaar voor ben. Ik zie wel duidelijk een verandering in mijn leven, maar kan moeilijk Bijbel lezen en bidden. Ik doe alles zo onbedachtzaam en heb nog veel zonden waar ik moeite mee heb, maar er wel tegen probeer te vechten. Daarom ben ik ook bang dat ik nog niet klaar ben om God te ontmoeten. Maar ik waarschuw wel veel mensen in mijn omgeving. Vooral voor IS en ook nu met de vluchtelingen... Dan denk ik bij mijzelf, doe allemaal de ogen open en zie wat er gaande is. Mensen zeggen dan, heb vertrouwen in God. Wees niet zo angstig enz. Maar dat ben ik niet echt, ik ben alleen bang dat mensen hun ogen dicht houden en als het kwade wel dichtbij komt, dat ze dan niet voorbereid zijn. Terwijl ik het van mij zelf nog niet durf te beamen. Ik heb het idee dat mensen mij lastig vinden als ik ze hierover mail, spreek of app enz. Moet ik er mee stoppen? Zie ik het allemaal verkeerd? Ik weet het soms niet meer. Ik krijg idee dat mensen mij te overdreven vinden. Als een dominee hiervoor dan waarschuwt kan ik wel juichen. Maar bedrieg ik mezelf niet?

Antwoord

Het is een vreugde om te lezen dat je met deze dingen worstelt. Kwam dat maar meer voor. Daarom kan het nooit verkeerd zijn anderen daarvan deelgenoot te maken. Ongetwijfeld wordt dat niet altijd in dank afgenomen. Integendeel. Maar een dienstknecht is niet meer dan zijn Meester, zei Jezus. Als ik het nog eens overlees zou ik je willen aanraden een gesprek hierover met je eigen predikant aan te gaan. Want je persoonlijke vragen lenen zich niet direct voor een schriftelijke beantwoording. Voor een pastoraal gesprek moet je elkaar in de ogen kunnen zien.  Ga door op de ingeslagen weg en wees niet bang voor de mening van mensen, zeker niet voor hen die als een struisvogel de kop in het zand steken.  Wees Gode bevolen.

Ds. W. C. Meeuse