Kater na bevredigen

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik wil mezelf niet meer bevredigen omdat ik dan telkens weer een kater heb als ik het heb gedaan. Ik heb verkering, als we nu elkaar bevredigen heb je dan hetzelfde gevoel? Of is dat gevoel er dan niet?

Antwoord

Graag wil ik iets zeggen over wat je aan de orde stelt in je vraag. Je hebt het over jezelf bevredigen en dat laat uiteindelijk geen goed gevoel bij je na. Je hebt het zelfs over een kater. Misschien mag ik beginnen met de zeggen dat in de tijd, waarin wij leven seksualiteit een artikel is, waar je vrij over mag beschikken. Ik denk dat dat in de Bijbel niet zo is. Daar is de seksualiteit gegeven voor de lichamelijke beleving van de liefdesgemeenschap tussen een getrouwde man en een getrouwde vrouw. De geslachtsgemeenschap hoort thuis in het huwelijk. Dat zegt ook al iets over zelfbevrediging. Zonder daar dramatisch over te doen moet wel gezegd worden dat zelfbevrediging niet op de ander is gericht, maar altijd op je eigen lustgevoelens. Daarbij spelen in de regel ook onreine begeerten en gedachten een rol. Je moet je fantasie immers laten gaan.

Als jij jezelf bevredigt krijg je daar een kater van, zeg je. Of zou er misschien sprake zijn van een bepaald schuldgevoel? Op zich is dat een goede zaak. Want zelfbevrediging is niet iets onschuldigs. Paulus roept immers in Rom. 12:1 op -om slechts één tekst uit de Bijbel te noemen- om onze lichamen te stellen tot een levende, heilige, Gode welgevallig offer. Daarom is het belangrijk om die schuld eerlijk aan de Heere te belijden en Hem ook daar vergeving om te vragen. En Hem te bidden om de Heilige Geest, Die de kracht wil geven om tegen je lustgevoelens, die een uitweg krijgen in zelfbevrediging, te strijden. Dat kan soms een lange weg van strijd zijn, maar het is de moeite waard die weg van strijd tegen jezelf te gaan.

Uit wat ik nu gezegd heb zul je wel begrijpen dat het niet goed is om, nu je verkering hebt gekregen, elkaar te bevredigen. Om het weer in je eigen woorden te zeggen: je krijgt er inderdaad allebei een kater van. Bijbels gesproken: het roep bij beiden schuldgevoelens op. Daarom: ga biddend met elkaar op weg en zoek geen seksuele gemeenschap met elkaar (het klinkt ouderwets, maar het is precies zoals de Heere het wil) voor je met elkaar getrouwd bent. Breng elkaar ook niet in verzoeking door met elkaar te spelen. Anders gezegd: bewaar elkaar voor dat mooie moment dat je met elkaar gehuwd bent. Dat kun je uit gehoorzaamheid aan de Heere en uit liefde en respect voor elkaar toch wel opbrengen? Gods kracht en zegen daarbij toegebeden.

Ds. G. van de Groep

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging