Preteristische visie

Redactie Refoweb / 19 reacties

02-10-2015, 10:16

Vraag

In Mattheüs 24 spreekt Jezus over het einde van de wereld en Zijn wederkomst en zegt dan in vers 34: “Voorwaar zeg Ik u: Dit geslacht zal geenszins voorbij gaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.” Rechtvaardigt dit een preteristische visie? En zo niet, hoe moeten we het dan wel zien?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

19 reacties
Gerard
02-10-2015 / 12:02
Als je goed genoeg engels kan, kan ik aanraden eens te googlen op GK Beale en je te verdiepen in wat hij te zeggen heeft (preken, boeken, commentaren etc.).
Ik ben nog steeds daarmee bezig, voor mij helpen zijn inzichten enorm. Hij zoekt (en vindt) heldere verklaringen voor al dergelijke teksten en vele andere in de Bijbel zelf. Tegerlijkertijd worden daarmee dergelijke teksten enorm aktueel en praktisch in het dagelijks leven, voor alle christenen van alle tijden, zowel als troost als vermaning.

Voorheen heb ik het boek Openbaring en aanverwante teksten zoals Matt 24, en ook profetien van Daniel, Zacharia, Jesaja enz altijd gezien als iets van de toekomst. Na de uitwerkingen van Beale te hebben gehoord en gelezen kom ik daar toch wat van terug. Beale is een soort van semi-pretorist: in zijn visie hebben al deze dingen betrekkingen op alle christenen, vanaf de eerste christenen in Handelingen 2 tot aan de wederkomst, met een mogelijke toewerking naar een climax aan het eind van de tijd.

Zo brengt hij al deze dingen veel dichter bij, ook voor zelfreflectie, want ik voel me er vaak wel wat ongemakkelijk bij omdat deze gedeelten nu veel meer mijn tekortkomingen in het volgen van Jezus blootleggen. Dat maakt al deze dingen veel persoonlijker, het gaat niet over anderen maar over mij. En dat is ook waarom ze voor ons ziin opgeschreven. Nu begin iik ook beter te begrijpen waarom Openb 1:3 zegt: "Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij."
QM
03-10-2015 / 14:02
Volgens het artikel in de link moet het woord geslacht opgevat worden als 'de hele mensheid'. Dat is helaas niet in overeenstemming met de grondtekst. Het Griekse woord γενεα betekent namelijk geslacht in de zin van 'generatie'.
CrA
03-10-2015 / 20:07
Met dit geslacht wordt bedoeld: het geslacht dat tegen Jezus is. (Matth. 24: 5,11,24) Dit geslacht is nog niet voorbij maar zal geheel te niet gemaakt worden als Jezus terugkomt. (2 Thess. 2:8)
QM
06-10-2015 / 08:46
@CrA: Deze uitleg is toch ook niet in overeenstemming met wat er in de Bijbel staat? Tegenstanders van Jezus zijn geen geslacht, en zeker geen generatie.
Bovendien is het belangrijk om hier naar de context te kijken. In het vers ervoor zegt Jezus namelijk tegen zijn discipelen: "Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet dat het nabij is". Hij zegt dat zijn discipelen deze dingen zullen zien, dus het gaat weldegelijk om die generatie.
CrA
07-10-2015 / 10:27
@QM, Jezus begint in Matth 24 met de voorzegging van de verwoesting van Jeruzalem en de tempel. Met dit geslacht worden ook de Joden bedoeld. Ze verwierpen Christus. Tegen Jezus. Tot de wederkomst zal de generatie van anti christussen niet uitgestorven zijn. De antichrist werkte al heimelijk in Paulus tijd 2 Thess 2:7
QM
07-10-2015 / 19:59
U noemt de tegenstanders van Jezus van alle tijden een generatie. Een generatie is echter een groep mensen die in dezelfde periode geboren zijn. Bij u gaat het om een groep die eeuwenlang bestaat en dat is dus geen generatie.
Gerard
07-10-2015 / 21:15
@QM, vraagje...
Het woord geslacht (γενεα) komt 44 maal voor in het NT, Matt 11:16, Mat 12:39, Luk 11:29, Luk 11:31, Hand 2:40, Fil 2:15, Hebr 3:10 om maar enkele te noemen. Gaat het jouw inziens in al deze gevallen om één bepaalde generatie?
Het woord stamt af van γένος komt 21 maal voor (1 Petr 2:9, Matt 17:21 etc.) Betreft dit ook telkens één bepaalde generatie?
QM
08-10-2015 / 18:45
Het woord γενεα betekent in het grootste deel van de gevallen gewoon betrekking op de mensen uit Jezus' tijd. Mogelijk kan het in sommige gevallen een andere betekenis hebben als generatie, maar dat is in deze tekst niet het geval. Dat blijkt namelijk uit de context: Jezus zegt tegen zijn discipelen dat zij deze dingen zullen zien.
CrA
08-10-2015 / 22:36
In de periode tot de wederkomst van Jezus zal iedere keer bij herhaling een nieuwe generatie van een antichristelijke macht opstaan, die voor een periode zijn kracht zal laten gelden. Die vele anti-christussen komen op, 'blinken' en verzinken (worden verdaan door de Geest Zijns monds). Het gaat dus niet om een groep die eeuwenlang bestaat, maar om groepen die voor een periode bestaan.Het is geen horizontale lijn, maar een piekenpatroon.
QM
09-10-2015 / 09:11
Het gaat hier niet om meerdere generaties of om een reeks geslachten, maar er staat 'dit geslacht'.
CrA
09-10-2015 / 11:35
..en die vele anti-christussen hebben dezelfde aard als dit geslacht(Joden).
QM
10-10-2015 / 13:59
Mensen van latere geslachten kunnen wel dezelfde aard hebben, maar ze kunnen geen onderdeel van dat geslacht zijn. Ze vallen niet onder 'dit geslacht'.
CrA
12-10-2015 / 13:57
'dit geslacht' alleen de Joden in Jezus' tijd? Dan ook de discipelen alleen de volgelingen in Jezus' tijd. Dit betekent dat Matth. 24 ons niets meer te zeggen heeft. Deze visie neemt de troost voor Jezus' volgelingen van vandaag weg.
QM
12-10-2015 / 19:44
Ik zie niet de logica van deze redenatie in. Ik heb het alleen over het woord geslacht, niet over de discipelen of over de boodschap van Mattheüs 24.
CrA
13-10-2015 / 11:06
We moesten het toch in de context zien?
QM
13-10-2015 / 19:12
Ja, de betekenis van het woord geslacht kun je uit de context opmaken. Het probleem is dat u zei: "'Dit geslacht' alleen de Joden in Jezus' tijd? Dan ook de discipelen alleen de volgelingen in Jezus' tijd." Ik zie totaal het verband niet.
CrA
14-10-2015 / 15:06
Als je stelt, dat met 'dit geslacht' alleen de Joden in Jezus tijd worden bedoeld, dan is dit toch alleen van belang voor de discipelen uit Jezus' tijd? Hebben christenen uit Syrië, die op de vlucht zijn voor IS, wat aan het enkele feit dat God eeuwen geleden de vijandige Joden ombracht? Volgens mij niet. We mogen dit breder zien, want Jezus Zelf doet dit ook. Hij begint in dit hoofdstuk met de voorzegging van de verwoesting van de stad en tempel en gaat door naar Zijn wederkomst. Dit op de vragen van Zijn discipelen in vs 3. Jezus geeft aan wat er aan de verwoesting en Zijn wederkomst vooraf gaat. En dat zijn dezelfde zaken: verleiding, verdrukking.
QM
15-10-2015 / 15:21
Ik geef alleen aan wat er staat, op basis van de grondtekst.
CrA
17-10-2015 / 16:14
Wat er geweest is, dat zal er weer zijn.
Wat er plaatsvindt, dat zal weer plaatsvinden.
Er is niets nieuws onder de zon.
Pred.1:9
Soms is het nodig eerst zelf kennis te maken met 'dit geslacht' om de honing uit dit hoofdstuk te halen.

Terug in de tijd

Sinds anderhalf jaar weten mijn man en ik dat kinderen krijgen voor ons via een natuurlijke weg bijna onmogelijk is. We zijn langer dan 3,5 jaren getrouwd en zitten nu in een proces waarbij we een ke...
6 reacties
01-10-2014
Geachte dominee C. Harinck. Ik las uw mooie antwoord op een vraag over Ruth. In dit antwoord las ik de volgende zin: “Een beroep op de typologie en de analogie is hier tevergeefs want nergens in de Bi...
3 reacties
01-10-2013
Geachte dominee. Dit is een wellicht wat lastige vraag. In de hervormde kerk, waar ik lid van ben, speelt op dit moment de SOW-discussie, u welbekend. De rechterflank van deze kerk wil de "kerk der va...
Geen reacties
01-10-2001
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering