Synagoge in Budapest

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Op de grote synagoge in Budapest zag ik een achtpuntige ster. Waar verwijst deze ster op een synagoge naar? Kunt u mij daar meer over vertellen?

Antwoord

Volgens een van mijn Joodse vrienden heeft een achtpuntige ster geen enkele betekenis in het Jodendom, dus ook niet voor Messiasbelijdende Joden. Het komt wel meer voor in Oost-Europese landen, o.a. is het wel afgebeeld op grafstenen.

Er zijn allerlei speculaties over de betekenis. Sommigen beweren dat de twaalf vlakken rond het centrale vierkant de twaalf stammen zouden symboliseren. Het blijft speculatie.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Joden