Geluiden voor ongeboren kind

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Wat merkt een ongeboren baby van het lichaam van zijn/haar moeder? Ik ben namelijk zwanger en heb vaak onrustige darmen, moeite met de grote boodschap en last van brandend maagzuur en veel lucht in m'n buik enz. Is dit alles hinderlijk of zelfs gevaarlijk voor de baby of kan het geen kwaad?

Antwoord

Een baby zal zeker dingen horen. Ook geluiden van buiten, muziek ed. kunnen worden opgevangen, zeker aan het einde van de zwangerschap. Mij is geen onderzoek bekend waaruit blijkt dat dit een positieve of negatieve invloed heeft. Belangrijk is te weten dat ieders buik geluiden maakt door de bewegingen van de darm. Ik zou er dus niet mee zitten.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

zwanger
1 reactie
anna30
De geluiden van de moeder zijn voor een baby rustgevend en ontspannend. Het borrelen van je buik, het kloppen van je hart en het ruisen van je hartslag.
Na de geboorte komen veel baby's tot rust bij het horen van zulke geluiden, die herkennen ze uit de periode dat ze in moeders buik zaten.
In de buik is het nooit stil.
Als een baby is geboren slaapt hij/zij vaak beter als er geluiden/geroezemoes om hem heen is, dat was in de buik ook altijd zo. Veel verhalen zijn bekend van baby's die alleen willen slapen bij bv geluid van een fohn of stofzuiger. (ik raad het je af om dit in te zetten overigens)
Dus nee, het is niet schadelijk of onaangenaam voor je kind.