Terug naar popmuziek

G. Slurink / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje uit de HHK. Ik luisterde vroeger (2-3 jaar geleden) popmuziek. Ik heb het lang niet meer gedaan. Maar na een tijdje (een jaar geleden) ben ik het weer gaan luisteren. Op een gegeven moment realiseerde ik me dat het zonde was en echt niet goed was. Ik ben er toen een maand of 4-6 mee gestopt, maar nu luister ik het weer. Ik hoor het gewoon overal en ik herken liedjes en raak er weer aan gewend. Ik ken veel liedjes gewoon uit mijn hoofd! Ik vind dit nu echt erg. Elke keer dan zoek ik weer een liedje of luister ik het op m’n mobiel. Daar heb ik nu al mn muziek verwijderd, maar toch...

Vaak zit ik nu 's avonds op m’n bed te huilen en na te denken dat ik het niet waard ben om te leven. Vaak neem ik voor om bepaalde zonden niet meer (proberen) te doen. Net zoals met popmuziek luisteren. Alleen mislukt dat belachelijk vaak. Ik vind het zo erg dat ik het doe, maar kom er ook gewoon niet meer van af! Als ik net er even van af ben, dan hoor ik weer een liedje dat ik ken. Ik zing zachtjes mee en ik begin het weer te luisteren terwijl ik gewoon ter plekke weet dat het erge zonde is! Wat moet ik doen om van al die ellende en zonden af te komen voordat ik echt verslaafd ben?

Antwoord

Ik kan me heel goed voorstellen wat je schrijft. Ik ken dat ook uit eigen ervaring. Vroeger was popmuziek heel belangrijk voor mij. Ik ken ook veel liedjes uit mijn hoofd. Het veranderde toen ik tot bekering kwam. Toen heb ik al mijn popmuziek weggedaan. Eind goed, al goed, zul dan je denken. Maar nee. Een aantal jaren later, toen ik door allerlei moeilijkheden verzwakt was, begon de popmuziek weer te lokken. En na een tijdje had ik weer een hele verzameling aangelegd. Dat ging toen erg makkelijk, met mp3 files van internet. Niet alles, het meest erge liet ik wel liggen, maar er bleef genoeg over, veel van wat ik vroeger zo mooi had gevonden. En ik liet me daar weer in meeslepen. Ik voelde me toen zoals Petrus zegt in 2 Petr. 2:22: “De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder.” Elke keer ging ik weer in gebed tot de Heere Jezus om schuld te belijden en keer op keer deed ik weer verkeerd. Belachelijk vaak zoals je zegt. Bij mij hetzelfde. En er zat nog een hele hoop meer verkeerd in mijn leven, dingen waar ik me voor schaam om te noemen. Ik had mijn leven aan de Heere Jezus overgegeven. Maar ik was als een zwijn, het evangelie onwaardig.

Nu klopt het dat ik het evangelie onwaardig was. Maar het evangelie is ook niet voor mensen die het waard zijn. Het is Gods ontferming en niet om wat ik zelf doe of nalaat. Ik kan me je vertwijfeling voorstellen. Voor mij werd het uiteindelijk de oorzaak om Gods wil beter te leren begrijpen en weer te beginnen met intensief Bijbel te gaan lezen. Toen heb ik ook weer alle popmuziek weggedaan, maar het duurde een tijdje voor ik zover was. En het werd toen ook steeds vaster voor mij dat het evangelie geen eisen stelt, behalve bekering en geloof. Het is eenvoudig de boodschap van God aan de mensen: “U is heden de Zaligmaker geboren, welke is Christus, de Heere” (Luk. 2:11). Dat is Gods liefde voor ons.

Je kan dus niet zeggen dat je het niet waard bent om te leven. Het klopt dat we zondigen en ons geluk zoeken in allerlei andere dingen, en daarmee God krenken. Toch ben je voor God zoveel waard dat Hij Zijn Zoon ook voor jou heeft gegeven om jou vrij te kopen van de zonde. Hij wil iets goeds van je maken en je zelfs eeuwig leven geven (Joh. 3:16), tot lof van Hem, straks op de nieuwe aarde, waar we niet meer zullen zondigen en waar geen moeite meer is en niets verkeerds meer is (Openb 21:1, 4, 27).

Wat moet je doen om van al die ellende en zonden af te komen? Leg ze neer in gebed bij deze Zaligmaker, bij de Heere Jezus Christus. Zeg: “Lieve Heere Jezus, er is niets goed in mij. Ik heb een berg zonden achter me liggen en ik weet niet hoe groot de berg zonden is die nog voor mij ligt, die ik nog ga doen, ook al wil ik het niet. Maar ik geef ze aan U over. Uw woord zegt: wie in Mij gelooft zal niet beschaamd uitkomen (Rom. 10: 11). Mijn hoop is niet op mijzelf, maar op U!” En dan mag je zeker weten dat het goed zit tussen jou en God. Jezus liegt niet. Jezus zegt: wie tot Mij komt zal ik beslist niet wegsturen! (Joh. 6:37). Nooit! Niemand! Al waren je zonden rood als scharlaken, Hij maakt zo wit als sneeuw! (Jes. 1:18). Niet omdat er iets prijzenswaardig in jou of mij zou zijn. Maar om Zijn welbehagen (Ef. 1:5) en Zijn liefde (Ef. 3:19). Hij heeft het gezegd en Zijn woord is waar. Hoop daarom volkomen en alleen op de genade die ons gebracht wordt in de Heere Jezus! (1 Petr. 1:13).

Misschien vraag je dan nog: maar kan ik wat doen dat deze verleiding om mee te doen met die liedjes die zo tegen God ingaan mij niet meer zo gaan beheersen? Of misschien zijn wel andere verleidingen en zonden want iedereen heeft wel wat en als het ene weg is komt het volgende.

Het is denk ik goed onderscheid te maken tussen wat ik zal noemen 'zondigen' en 'leven in zonde'. Een leven in zonde is een leven zonder God en daar plezier in hebben. Doen wat je wilt en negeren wat God heeft gezegd, gericht op aards genot en de aardse begeerten. Dat kan zelfs gepaard kan gaan met een uiterlijke huichelachtige godsdienstige schijn. Maar iemand die zich met het hart tot de levende God bekeert en zich werkelijk onderwerpt aan Hem en met blijdschap de boodschap van verzoening en vergeving van zonde door het bloed van de Heere Jezus ontvangt, die stopt daarmee. Die leeft niet langer in de zonde, in een leven gericht op zichzelf. Dat kan simpelweg niet. Wie dat wel doet die heeft nog geen bekering en geen verzoening gekend en wordt streng door de Bijbel vermaand daar werk van te maken.

Maar een wedergeboren iemand kan nog wel zondigen en dingen doen die tegen Gods wil zijn. Die leeft niet meer in zonde maar die zondigt nog wel. Die heeft daar verdriet over. Maar die zonden worden hem of haar niet meer toegerekend. Paulus schrijft dat in een beetje lastig te begrijpen gedeelten in bijvoorbeeld Rom. 6-8, Gal. 1-3 en Kol. 2. Hij zegt dat zo iemand nu Christus toebehoort en met Hem gestorven en opgestaan is en een nieuw mens is geworden (alhoewel je daar aan de buitenkant misschien niet veel van ziet). Zo iemand is niet langer onder de wet, de wet kan zo iemand niet meer veroordelen. De wet heeft geen recht van spreken meer. Daarom zegt Paulus in Rom 8:1: "Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.” Naar het vlees wandelen is hetzelfde als wat ik noemde “in zonde leven.” Naar de Geest betekent in feite: in geloof in de Heere Jezus, want Gods Geest wil altijd onze aandacht richten op de Heere Jezus. Sommigen menen dat een christen hard aan de slag moet om zichzelf een beter mens te maken die niet meer zondigt en noemen dit dan 'heiliging'. Ze hopen dan op een kracht om te stoppen met zonde om na verloop van tijd weer hevig teleurgesteld te worden in zichzelf. Maar dat is niet wat de Bijbel zegt. Het is de Heere Jezus die ons rechtvaardigt, heiligt en verlost (1 Kor. 1:30). Probeer daar als je de Heere Jezus hebt aangenomen rust in te vinden. Dit vertrouwen op de Heere Jezus, dit geloof, is veel kostbaarder dan het strijden tegen de zonde. Het is kostbaarder dan goud en heeft waarde voor de eeuwigheid (1 Petr. 1:7).

Dat betekent niet dat we verder maar gewoon moeten doorgaan met zondigen. Ondanks dat een christen een nieuw mens is geworden, draagt deze nog steeds de oude zondige natuur, 'het vlees', met zich mee. Dat blijft nog zolang we in dit sterfelijk lichaam zijn. En daarom heeft een christen, een Christus-gelovige, nu nog een voortdurende strijd tussen vlees en Geest. Gods Geest, die we ontvangen bij onze bekering en door Wie we verzegeld zijn (Ef. 1:13-14) helpt ons onze zondige aard te zien en wil ons de goede kant op leiden, in de eerste plaats door onze ogen daarvoor te openen. Maar ons vlees trekt ons de andere kant op en heeft nog steeds die oude zondige neigingen. Ook als we niet meer “wandelen naar het vlees” blijft onze oude natuur nog wel telkens opspelen. Daarom wordt een christen opgeroepen “het vlees te doden”, dat wil zeggen: te leren geen gehoor meer te geven aan de verleidingen en verkeerde neigingen. Dat vraagt strijd, een strijd die je nog vaak verliezen zal, maar God zal geven dat er ook telkens weer overwinningen zullen zijn.

Paulus zegt dat we dit moeten doen door de Geest. Eenvoudig gezegd betekent dat: door het geloof in de Heere Jezus. Door ons telkens meer te richten op de Heere Jezus, zijn discipel te worden, van Hem te leren (via Bijbel lezen) en Hem na te volgen, gaan we steeds meer de neigingen van het vlees afwijzen. Maar deze strijd zal in dit leven nooit weg zijn. Het is ook een onderdeel van het lijden in deze wereld dat bij het leven van een christen hoort. De verlossing ervan zal pas zijn bij de opstanding. Misschien is het juist wel goed zo, zo worden we er voortdurend aan herinnerd dat het niet is uit onszelf, maar alleen uit genade. We mogen weten dat Jezus Christus ons eens daarvan verlossen zal (Rom. 7:24-25) en moeten leren daar rust in te vinden.

Dus de weg is: breng je zonden telkens weer in het licht en verberg ze niet. Leg ze elke keer weer voor de Heere Jezus in gebed en laat ze daar achter. Lees je Bijbel en leer daardoor de Heere Jezus en de wil van God beter te kennen. Leer volkomen te vertrouwen op Hem. Blijf strijden in afhankelijkheid van Hem tegen alle verkeerde verleidingen en neigingen. Er zullen vast nog veel meer verleidingen en verzoekingen van allerlei aard komen in je leven en je zal nog vaak struikelen en zondigen. Maar weet dan altijd: het bloed van Jezus Christus, dat voor ons werd gestort op Golgotha, reinigt van ons van alle zonde (1 Joh. 1:7). En er zal een dag zijn dat alles nieuw is (Openb. 21:5). Richt je daar op en kijk daar naar uit!

Tot slot nog een praktische tip aangaande muziek luisteren: misschien helpt het andere muziek te gaan luisteren, bijvoorbeeld (instrumentale) hymnes of wat anders. Misschien is er een bepaald instrument dat je mooi vindt, viool, fluit, hobo of wat anders. Er is vast wel iets. Muzieksmaak is ook deels een zaak van gewenning. Misschien ga je zo wel allerlei muziek ontdekken die je telkens mooier vind en die tot opbouw is in plaats van tot afbraak.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt. Als je nog verder vragen hebt, vraag gerust verder.

Ontvang een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

popmuziek
2 reacties
mluther
Beste vraagsteller,

Je vraag is herkenbaar, in de zin dat je de zonde uit je leven wil verbannen, maar op den duur weer terugvalt. Het antwoord van dhr. Slurink heeft je denk ik al genoeg gegeven om over na te denken en mee 'verder' te kunnen. Toch wil ik je ook nog iets aanreiken.

Kort geleden las ik het volgende citaat: "Verlies je niet aan iets wat jouw hart geen vervulling biedt." Die woorden raakten m'n hart. Het probleem is vaak dat we de zonde niet proberen te doen, maar het ons overgeven aan Hem achterwegen laten. Dat gaat eventjes goed, totdat we weer onderuit gaan en teleurgesteld zijn in onszelf.

Overigens is dat overgeven aan Hem gemakkelijk gezegd. Ik herken er veel in als je zegt, 'God ziet me al aankomen'. We kunnen ons hypocriet voelen dat we zondigen en vervolgens weer om vergeving komen. Toch is dat denk ik de weg die Hij ons wijst. 'Wend je tot Mij', zegt onze Heiland. Hij weet wel wat voor mensen we zijn. Sinds het Paradijs is er nog niet veel veranderd. We verstoppen ons liever voor God, in plaats van dat we schuld belijden. Wat zijn we rijk gezegend als we leren ons hart aan Hem te verliezen. Dat geeft vervulling.

Een laatste citaat (van George Macdonald) wat ik je nog mee wil geven is deze: “Volmaakt in geloof is hij die tot God kan komen bij uiterste armoede aan gevoel en verlangen, zonder gloed of ambitie, zeulend met lage gedachten, mislukkingen, achterstalligheden, verdwalende gedachten, en tot Hem zegt: 'Gij zijt mijn toevlucht'”
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Ik ervoer dat het niet lukte om 1 zonde alleen los te laten als ik tegelijkertijd andere zonden vasthield. Bekering betekent je hele leven te veranderen.
Jezus zegt:
Lukas 9: 24 Want wie zijn leven wil behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven verliezen zal omwille van Mij, die zal het behouden.
Met je hele leven verliezen bedoelt Hij denk ik dat je alles moet loslaten wat je van God scheidt. Want zonde stoort de relatie met God.
Je kunt het verhaal van de rijke jongenling eens lezen en erover nadenken, wat dat voor jou betekent (Markus 10 vanaf vers 17).
Ook deze verzen kunnen helpen:
1 Joh. 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
Reageer gerust: emaildfj1@gmail.com