Geen zondebesef en geen berouw

Ds. W. Pieters / 27 reacties

Vraag

Ik zit met een knellende vraag. Ik heb geen zondebesef en geen berouw. Het doet me geen verdriet als ik eraan denk dat ik God dagelijks terg met mijn zonden en ik word ook niet bevreesd als ik me probeer voor te stellen, hoe toornig God op mij is! En dat mij de eeuwige verdoemenis staat te wachten! O, dat getuigt toch wel van een dood, levenloos hart! Dat laatste blijft me maar voor ogen zweven: dood, dood en geen berouw! Dan wordt het me, onder het bidden vooral, bang om het hart. En ik durf niet meer verder te bidden, want wat moet God met zo iemand als ik? Toch moet ik juist bidden, want alleen de Heere God kan mij dat ware leven geven. Maar dan komt er gelijk naar boven, dat God rechtvaardig is, als Hij mij voorbij gaat. O, wat moet ik toch? Een meisje.

Antwoord

Wat moet ik met deze brief? Ik weet het niet. Het is mijn bede dat God voor een oplossing zorgt, want wij kunnen elkaar niet helpen.

Als we geen zondebesef hebben, wat moeten we dan met een zonde-vergevend God? Als we geen berouw hebben, wat moeten we dan met de troost van de Heilige Geest? Als het ons geen verdriet doet, dat we de Heere dagelijks tergen, hoe zal er dan plaats komen voor de lijdende en stervende Borg Jezus Christus? Als we onbevreesd over de eeuwige verdoemenis kunnen nadenken en over Gods toorn, dan zijn we wel bijzonder hard!

Wat moet ik antwoorden op de vraag van dit meisje: wat moet ik toch? Er blijft maar een ding over: Heere, grijpt U dat meisje in haar hart, maakt U voor haar de zonde tot smart!

Het troost mij dat ik zeker weet dat van al de miljoenen kinderen van God in de loop der eeuwen er niet èèn is geweest, die anders was dan jij: geen zondebesef, geen berouw, geen verdriet en geen vrees. Het enige wat adamskinderen hebben, is: een hart, zo hard als graniet. Er is geen doorkomen aan. Er is geen beginnen aan. God alleen, de Almachtige, kan het doen met Zijn onweerstaanbare genade. Dan werkt Hij. Dat is mijn enige hoop in het schrijven van mijn Om Sions Wil artikelen en in het preken en in het catechiseren en in het bezoekwerk. Als de Heere het niet doet, gebeurt er niets.

Ezechiël heeft net zo'n ervaring beschreven in hoofdstuk 37. Hij ziet een vallei, een dal vol lijken. Nee, niet vol lijken al zou dan het wonder van levend worden net zo goed een daad van God alleen zijn geweest, maar vol geraamten. Nee, zelfs niet vol geraamten (lijken zonder vlees). Maar vol doodsbeenderen. En dan staat er ook nog bij om alles volstrekt, volstrekt en nog een keer volstrekt hopeloos te maken: en zie, zij waren zeer dor. Nu, wat moet ik als prediker met een kerk vol doodsbeenderen? Onbegonnen werk. Nu vraagt de HEERE: mensenkind, zullen deze beenderen levend worden? En Ezechiël antwoordt: Heere HEERE, U weet het.

En wij weten het: ze worden weer levend. Hoe? Doordat God het doet. Mis! Natuurlijk, je hebt gelijk: God alleen heeft het gedaan en de profeet heeft echt God niet geholpen. En toch: hoe maakt God deze zeer dorre doodsbeenderen levend? Ezechiël krijgt opdracht om het meest dwaze te gaan doen, wat je je kunt indenken: hij moet gaan preken tegen deze doodsbeenderen. En dan gaat het gebeuren: God laat eerst elk bot op zijn plaats komen. De losse knekels worden geraamten. Maar ze zijn nog lang geen levende mensen. Dan legt de Almachtige zenuwen en spieren op die geraamten; dan legt Hij er vlees op en dan trekt Hij er een huid over heen. Onbegrijpelijk, onmogelijk. Als ik er iets aan moest doen (of de verstgevorderde wetenschap in biologie, fysica, chemie of zo) dan was het volstrekt, volstrekt, volstrekt hopeloos, voor eeuwig. Voor jou ook, meisje dat de brief schreef.
En dan moet Ezechiël voor de tweede keer profeteren om aan te duiden dat er nu een heel nieuw wonder gaat gebeuren. En de HEERE zendt Zijn Geest in deze lijken, en zij worden levend en staan op hun voeten.

Dat is mijn enige hoop voor allen die dit lezen. O, al ben je morsdood, dan kan de Levende God jou levend maken.

Nog èèn ding: je schreef God is rechtvaardig als Hij mij voorbij gaat. Ik wens jullie allen toe, dat je dit gedurig zult bedenken en dat je mag leren het daarmee volledig eens te zijn.

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

berouwzondekennis
27 reacties
juni
ach meisje,zo zijn we toch allemaal?
die zondeval is zo bitter en diep!

met ons verstand weten we dat we zondaren zijn,maar t,zal ons niks helpen,als we niet wedergeboren worden,door het wonder!!!

je bent eerlijk,vertel alles aan de Heere,al je vijandschap!!je niet voelen,dodigheid,ja dood in zonde en mishage toch?

zeg maar,Heere kheb gehoord ,dat geen zonde U in de weg staan
alles kwijt ,geen kennis van wat dan ook!!!
wilt U plaats maken in mn hart?dwars tegen mn niet willen in!
en dit aanhouden!!!!met uw verstand
alleen de Heere kan het in th,art schenken.
praat niet na,wat je hoort,beleven=nodig!!!
AHHK76
Je voelt jouw zonden niet en toch word je bang als je bidt omdat je weet dat je niet voor God kunt (be)staan. In mijn Bijbel staat in 1 Johannes 1 : 9 dat God ons vergeeft, als wij vergeving vragen. Er staat niet bij dat je eerst jouw zonden diep moet kennen! Als jij naar God vlucht met jouw vragen en angst, dan zal Hij jou horen! Wie bidt die ontvangt en wie zoekt die vindt!

Dominee Pieters waarom schrijft u ?!:
Nog èèn ding: je schreef God is rechtvaardig als Hij mij voorbij gaat. Ik wens jullie allen toe, dat je dit gedurig zult bedenken en dat je mag leren het daarmee volledig eens te zijn.

Ik snap het doel en de bedoeling hier niet van en lees ook nergens in de Bijbel dat dit zo moet. Misschien lees ik niet goed en/of heb ik iets gemist??
Hartje3
AHHK76

De dominee herhaalt wat dit meisje zegt. Hij is het met haar eens.
Hij wenst dit ons toe omdat het naar mijn inzien ook de waarheid is. God staat toch in het recht ook jou voorbij te gaan? Je hebt het toch niet verdiend? Als mens zijn we hier vaak opstandig tegen, dat we toch wel iets goeds bij kunnen dragen of we nog wel iets zijn. Nee, we moeten alles kwijtraken en Jezus alleen overhouden. En de Heilige Geest moet het ons leren het hier met ons hele hart mee eens te zijn dat God rechtvaardig is als Hij ons voorbij had gegaan door onze eigen schuld. Als je dat in gaat leven voel je bewondering en diep ontzag voor de grote God als Hij jouw verlosser is.
karlo
Het er mee eens zijn dat God ons voorbij gaat?! Dat betekent: komen in die plaats van buitenste duisternis. Eeuwig van de Heere gescheiden. Dringende vraag: hoe kunnen we het hier in vredesnaam mee eens zijn??
Hartje3
Karlo

Ben je het waard dan dat God naar jou om ziet? Zou God onrechtvaardig zijn als hij jou voorbij ging?
karlo
Reactie geplaatst-even gezien-weer weggehaald-toch jammer-waarom eigenlijk??
karlo
Reactie weer terug, oké. Nee @hartje3, dat zou niet onrechtvaardig zijn, maar om het eens te zijn met de twee zaken die ik hierboven noem, vind ik huiveringwekkend verschrikkelijk en met @AHHK76 vraag ik mij af waar in de Bijbel staat, dat het zo gaat en zo moet gaan.
lydian
Ik heb ook veel moeite met deze uitspraken. God is ons niets verplicht om iets van ons, maar Hij verplicht Zich aan Zijn Eigen Woord. Ik las juist vandaag, de zaligmakende genade van God iz verschenen aan ALLE mensen!
De Heere Jezus zegt nergens , heb je wel genoeg verdriet over je zonden?
De Heere roept ook jou! Vlucht met alles naar Hem, en wacht niet af tot je een keer zondekennis krijgt!
Hij zegt , wend je naar mij toe, alle gij einden der aarde, en word behouden!
Hartje3
Ik ga het op proberen te zoeken uit welke teksten je dat kunt opmaken. Ik denk zelf niet dat het er letterlijk zal staan.
Hartje3
Het gaat er uiteindelijk alleen om wat de dominee noemt, dat het alles onverdiend is. Het is enkel GENADE!
Dat is het, daar zijn verder geen verwijs teksten voor nodig neem ik aan.
Justin
Ds Pieters zal bedoelen dat het goed is als een mens begrijpt en belijdt dat er geen reden in hem/haar is waarom God zijn zonden zou vergeven. Ons hart is toch volledig zondig? Onze verlangens verkeerd? Onze wil, niet op God gericht! Dan is het toch rechtvaardig - terecht - als wij onze eeuwige straf krijgen? God hóeft ons toch niet te verlossen? Dat is alleen Zijn keuze, Zijn genade!
Zonder dit besef heb je de Heere Jezus niet echt nodig denk ik. Als je ziek bent, heb je toch een dokter nodig, niet als je weet: ok, als ik hoofdpijn krijg, ga ik naar de dokter.

Hartelijke groet, een jonge vrouw
lydian
Hoe kunnen we eigenlijk zeggen, dat het recht is als God ons voorbij gaat?
Hij wil geen mensen voorbij gaan, maar mensen redden! Welk beeld van God creëren we zo?
Hij is zo genadig, barmhartig en groot van goedertierenheid, en Hij wil niet dat er enigen verloren gaan, maar allen tot bekering komen! Ja Hij zweert het bij Zichzelf, zo waarachtig als ik leef, Ik heb geen lust in de dood van zondaren, maar daarin dat zij zich bekeren en leven!
Justin
Natuurlijk wil God het liefst de mensen verlossen! Dat allen tot bekering komen en voor Hem zullen leven.
Maar daarnaast is het geen fout van God als Hij ons voorbij gaat. Wij zijn toch (in de zondeval van adam en eva) van Hem weggegaan? En vanwege onze zonden is de eeuwige straf toch heel terecht?
Zolang wij het nog 'logisch' of 'terecht' vinden dat God ons aanneemt tot Zijn kinderen, zijn we denk ik niet met lege handen tot Hem gekomen.
Hartje3
Justin je hebt het mooi verwoord!
lydian
Ik denk dat je me niet goed begrijpt, het is niet logisch of terecht dat God ons aanneemt, maar 100 procent genade. Maar zo als jij er over spreekt werk fatalisme in de hand! Uiteindelijk zul je niet verloren gaan , omdat je niet genoeg zonde kennis hebt gehad, of omdat God je nou eenmaal voorbij gegaan is, maar echt alleen maar om je ongeloof! Je bent geroepen, welmenend, en als je dan niet op Zijn uitnodiging in wilde gaan, onverschillig, of met vrome redeneringen, dan zul je terecht verloren gaan
Ik bedoel dat, je, overigens niet persoonlijk.
Antonia
Beste vraagsteller,

God kan zelfs uit stenen Abraham kinderen kan verwekken. Bij de Heere zijn alle dingen mogelijk.

Je zegt: "O, dat getuigt toch wel van een dood, levenloos hart! Dat laatste blijft me maar voor ogen zweven: dood, dood en geen berouw!"

Hoe ben je daar achter gekomen? Want een dode weet niet dat hij dood is. Een dode klaagt niet over zijn doodstaat.
Want de levenden weten dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al(Pred. 9:5).

Nadat Lazarus opgewekt was door het machtwoord van Jezus(Lazarus, kom uit), was hij omhangen met de doodsdoeken. Wat heb je nodig? Wat Jezus zei tegen Lazarus: Ontbindt hem en laat hem heengaan(Joh. 11:44).
Vera
"Zonder dit besef heb je de Heere Jezus niet echt nodig denk ik. Als je ziek bent, heb je toch een dokter nodig, niet als je weet: ok, als ik hoofdpijn krijg, ga ik naar de dokter."

@Justin: Sommige mensen voelen niet dat ze ziek zijn. Ze komen het te weten door bijvoorbeeld een bevolkingsonderzoek of door andere omstandigheden. Dan zegt de dokter niet: kom maar terug als u daadwerkelijk voelt dat u ziek geworden bent. Je kunt verstandelijk zeer ongerust zijn over je toestand zonder dit daadwerkelijk diep te beleven/voelen. En ook dan ben je welkom bij Christus.
Mona
Citaat ds Pieters: "Dat is mijn enige hoop voor allen die dit lezen. O, al ben je morsdood, dan kan de Levende God jou levend maken."

Ja, dat is onze enige hoop, want kan een dode iets? Wil een dode levend worden? Voelt hij iets? Kan hij het met God eens zijn dat God aan hem voorbij gaat?
Dit alles kan een dode niet.
Maar boven dat alles staat God, en Zijn wil is geopenbaard in Zijn Woord:
Dat hij geen lust heeft aan de dood van een goddeloze, maar daarin dat hij zich bekere en leve. Zoals Lydian ook al aangaf.
Een ieder die de Naam des Heeren aanroept zal zalig worden.
Wend u naar mij toe, alle gij einden der aarde, en wordt behouden.
God is rechtvaardig dat Hij ons voorbij gaat, want we hebben niets. Maar Hij WIL ons niet voorbij gaan!
Daar ligt onze redding.

We hebben niets van onszelf, geen leven, geen zondebesef, geen berouw.
Ga op je knieën, leg je harde, dode hart voor Hem neer en vraag of God je wil maken zoals Hij je hebben wil.
Dorah
Wat Antonia schreef zijn ook mijn gedachten bij deze vraag. Hoe weet de vraagsteller zo goed dat ze 'dood' is? Ergens heb ik de indruk dat ik tussen de regels door iets anders lees; namelijk angst. Hoewel, dat woord lees ik meerdere keren in haar vraag dus zo verborgen zit dat niet. Angst dat ze inderdaad in die staat verkeert. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat je niet moet stoppen met bidden en ik denk dat je dat ook niet zou willen.
Wat verwacht je? Waar wacht je op? Hoeveel tranen moeten er vloeien? Als je werkelijk ervan overtuigd bent dat je 'dood' bent, waarom bid je dan nog? Ik heb de indruk dat je ergens wel weet hebt van de nabijheid van God. Waarom bid je anders?
Zelf heb ik jaren niet kunnen voelen omdat dat was beschadigd en toch ben ik ervan overtuigd dat God ook toen al bij mij was en me droeg. Iemand die tot Hem komt, laat Hij niet in de kou staan! Het lijkt alsof je voorwaarden stelt aan jezelf, om tot Hem te mogen naderen. En die heb je niet nodig! Bid tot God, wandel met Hem, zoek Zijn kinderen op en leef! Je bent niet op aarde gezet om in angst te leven.
Er schiet me nog iets anders te binnen. Als het echt altijd zo moet gaan zoals jij schrijft, kunnen mensen met een autistische stoornis dan wel worden gered?
Als God naar jou zou omzien om jouw bidden en jouw berouw enz, dan betaalde je mee aan het verlossingswerk. Het is nu juist het grote wonder, dat God uit genade al in het paradijs de weggekropen Adam en Eva Zelf opzocht . We hebben het niet verdiend, het is alleen genade dat Hij je niet voorbij gaat. Want Hij gaat ook jou niet voorbij. Toen jij het nog niet eens besefte, heeft Hij al bij je doop beloofd dat Hij je zonden kan en wil afwassen. Hij roept je iedere dag! "Komt en koopt zonder geld en zonder prijs"