Vluchtelingen

Redactie Refoweb / 17 reacties

Vraag

Er is een hoop aan de hand vandaag en morgen! Ook de politiek heeft geen antwoord op de massale toestroom van vluchtelingen. Hoe gaan we hiermee om? De helft van de inwoners van Syrië is gevlucht voor de terreur van de islam. De mensen vluchten naar Europa die de grenzen wagenwijd heeft opengezet. Daarnaast heeft Isis (daesh) te kennen gegeven religieuze terroristen onder de vluchtelingen mee te sturen. Natuurlijk om ons schrik aan te jagen en verwarring te veroorzaken. In de media worden er veel verschillende dingen beweerd. De één zegt sluit de grenzen, bouw een muur (!) en de ander; nee joh, als je er bent vieren we een feestje. Het contrast kan niet groter zijn. Nu weet ik dat Jezus heeft gezegd; Als jij een vreemdeling te eten hebt gegeven, heb je het mij gedaan. Maar... Of is het de bedoeling dat we al die vluchtelingen kunnen laten zien wie Jezus is?! Ergens ook wel weer logisch, we hoeven misschien niet bang te zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

17 reacties
markusa
Massale toestroom? Volgens het COA heeft nl tot de dag van vandaag 33000 vluchtelingen binnengekregen. Ervanuitgaande dat er gemiddeld 3 personen per gezin zijn zijn dat 11000 gezinnen. Nederland heeft 6500 steden en dorpen. Dus in elke stad of dorp vangen we gemiddeld 2 gezinnen op, dat is toch wel te overzien?

"Daarnaast heeft Isis (daesh) te kennen gegeven religieuze terroristen onder de vluchtelingen mee te sturen."

Geloof ik helemaal niets van, het is juist een zonde om het zgn kalifaat te verlaten..
Samanthi
Je hoort heel mensen zeggen dat vluchtelingen per definitie gelukszoekers zijn of dat zij hier de sharia willen invoeren, een mooi alternatief om ze te weigeren en je niets van het leed van anderen aan te trekken.
mluther
De discussie rond de vluchtelingenproblematiek heeft een vervelend karakter gekregen. Als je zegt dat het zo niet kan doorgaan, ben je niet barmhartig. Oplossingen zijn niet gemakkelijk, als die er al zijn.

Toch is het goed om signalen van o.a. dat IS strijders Europa in smokkelt uiterste serieus te nemen. Ik denk zeer zeker dat er een gedeelte van angst zaaien bij zit, maar al zouden het i.p.v. de genoemde 4000, 500 zijn. Bedenk je eens wat dat betekend. Nee, we moeten niet in angst gaan leven, maar wel realistisch zijn en blijven. De VN waarschuwt de EU nu al, dat als we niets doen er nog 15 miljoen vluchtelingen deze kant opkomen. Een goede opvang in de regio is noodzakelijker als ooit.

Tot slot, is aan de andere kant nuchterheid geboden. We weten niet wat de toekomst brengt. Toekomstvoorspellingen schieten weinig op. Laten we juist de zorgen die we hebben in gebed bij God brengen. Zodat er daadwerkelijk een duurzame oplossing bedacht mag worden.
Haas
Wat de toekomst brengen moge!

https://www.youtube.com/watch?v=BdDBLbsykTA
pindas83
@markusa
Dit is toch juist een uitgelezen kans voor die IS klanten om hier te gaan huishouden!?
Ik denk dat je heel naïef bent als je dat voor onmogelijk of zeer onwaarschijnlijk houdt.

Het uitmoorden en verkrachten van zelfs kinderen wordt niet geschuwd maar het zou een zonde zijn om het kalifaat te verlaten en in het "verrotte" westen de boel te terroriseren?
mluther
@pindas83 Je reageert niet op mij, dat weet ik niet. Het gevaar is dat we in angst gaan leven. Dat moeten we niet doen. Angst werkt vaak verlammend. Helaas worden tegenstellingen vaak uitvergroot. In plaats van oog te hebben voor eventuele gevaren, zonder die te overschatten (of te onderschatten). Er is een kans dat IS strijders Europa binnen worden gesmokkeld. We hebben echter geen aantallen. En een van de dingen die kenmerkend is voor terrorisme is angst zaaien.

Angst werkt vaak verlammend en zou een christen niet mogen kenmerken. Niet dat een christen geen angst kent, maar de angst wordt minder als we voor ogen houden dat we een God hebben die alles regeert. Het is een illusie dat we iets kunnen veranderen. Ik besef me dat ik het zwart-wit afschilder. Natuurlijk er zit een spanningsveld tussen eigen verantwoordelijkheid en Zijn plan met ons. Echter denk ik dat veel (Reformatorische) christenen zich vooral laten voeden door angst. Een diep Godsvertrouwen zoals we dat in veel Lutherse gezangen terugvinden, missen we in deze tijd. Veel christenen zijn beïnvloed door het maakbaarheidsdenken. Er is veel maakbaar, maar dat begint niet bij ons, maar bij onze Heere Jezus Christus. Het is niet dankzij mij, maar ondanks mij.

Graag geef ik enkele artikelen mee uit het RD en de Elsevier (over o.a. IS en Islamisering):
http://imgur.com/a/Uw29X#0
en http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2015/9/IS-Onze-jihadisten-glippen-als-migranten-Europa-binnen-2681586W/
Ik heb nog niet veel media gezien die over deze zaken berichtgeving heeft gedaan. De mainstream media (RD valt daar ook onder - die kwam er gisteren pas mee), lijkt deze dingen bewust te verzwijgen. Natuurlijk het is aangrijpend om de vluchtelingen te zien, maar er wordt op emotie ingewerkt. Dat vind ik eigenlijk nog het meest kwalijke. Natuurlijk, beelden doen altijd iets met je, maar de beelden worden over extra gedramatiseerd neergezet. Het echte probleem, wordt van weggekeken of glashard ontkent.

De enige politieke partij die enigszins genuanceerd naar buiten is gekomen, is wat mij betreft de SGP. Niet, omdat het de SGP is, maar die heeft zowel oog voor de vluchteling als de nadelige gevolgen die dit alles kan hebben. Hoewel ik soms m'n bedenkingen heb bij het sociale beleid binnen de SGP, was ik dit keer positief verrast.
mluther
*Ik maak een foutje in m'n vorige reactie. "Je reageert niet op mij, dat weet ik niet." Moet uiteraard zijn: 'Je reageert niet op mij, dat weet ik.'
moedervan2
In de tijd van de Bijbel waren er ook altijd vluchtelingen in Israël welkom. Maar deze vluchtelingen moesten zich geheel en al aanpassen. In gewoontes, cultuur en geloof. En daar ging het mijn inziens in het verleden mis. Vluchtelingen/gastarbeiders komen binnen, wortelen zich hier en de meeste (ik zeg niet allen) blijven zichzelf. Mijn man heeft een Turkse collega die hier al meer dan 30 jaar woont, gebrekkig Nederlands spreekt en zijn vrouw spreekt helemaal geen Nederlands. Ze eisen ruimte voor zichzelf op. Bijv tijdens een BBQ... eerst namen ze hun eigen vlees mee, toen moest er vlees ook voor hen besteld worden, nu mag vlees al niet meer naast onrein vlees liggen, volgende keer blijven ze weg. Ondanks dat mijn man prima met deze collega kan werken, zegt hij toch: "Jij een beetje gekke jongen dat jij gelooft Maria van niks kindje krijgen. Lach ik om!" Maar o wee, als je vragen gaat stellen bij de profeet Mohammed, dan worden ze heel erg boos. Stel geen kritische vragen over de Koran of je wordt echt geschoffeerd. Maar jou belachelijk maken mag wel. En als je vraagt waarom ze nog steeds geen goed Nederlands praten of waarom er thuis geen Nederlands gesproken worden zeggen ze: "Ja.. altijd eigen taal en cultuur achter de hand houden, naar Turkije terug gaan als hier in Nederland niet goed meer is." Nou... ik krijg daar wel de stekels van op hoor. Zullen zulke mensen zich inzetten voor Nederland? En wederzijds respect? Ik zie het maar weinig. Ik zie het wel bij goed geïntegreerde moslims, die ervaar je ook niet als buitenlander. Maar het gros dat wel de Nederlands nationaliteit heeft, blijft zich als buitenlander gedragen.
Ik heb niks op moslims tegen en geloof ook niet dat elke moslim uiteindelijk een terrorist in zich heeft, maar ik geloof dat God in Nederland gewerkt heeft en er een christelijke natie van heeft gemaakt. Nu hebben we de afgelopen 50 jaar daar echt een potje van gemaakt dus maar van alles binnen te halen. Dat is onze eigen schuld. De utopie van een multiculti samenleving viert hoogtij. Hoe mooi kan het zijn om van elkaar te leren, elkaar vrij te laten en het mooie van elkaar te zien. Ja... prachtig allemaal, maar dat is de praktijk niet. Zolang ik nog niet met de vrouw van die Turkse collega kan praten, leren we niks van elkaar en hebben we elkaar niks te bieden.
Vluchtelingen helpen? Ja natuurlijk. Ze mogen van mij mee eten. Maar ze passen zich dan wel aan aan mijn huisregels. Een slaapplek voor een vluchteling? Van harte bij mij in huis... maar zondags gaat ie wel mee naar de kerk.
Dan wil ik wel eens zien, hoelang ze het bij me uithouden. De stroom vluchtelingen is niet voor niets richting Duitsland en Nederland. Het soepele beleid is voor iedere vluchteling een warm bad. Er wordt gewoon te weinig terug verwacht.
En ja... een getraumatiseerde vluchteling is een ellendig mens die hulp nodig heeft, maar wel zo lang als dit nodig is en niet oneindig. Zulke mensen mogen alleen maar dankbaar zijn, dat ze hier onderdak en voedsel krijgen. Ze moeten zich beschikbaar opstellen. Iets terug willen doen voor het land wat hen heeft opgevangen. En als het weer rustig is gaan ze gewoon weer terug en als dit niet kan, moeten ze zich aanpassen, de taal leren en integreren.

Hard? Volgens mij is het bijbels.
Omega
En dan nu ook de andere kant van het verhaal. Als asielzoekers geen toegang krijgen, dan nemen ze het. Politie wordt met stenen bekogeld en in elkaar geslagen. In Griekeland worden hele dorpen door vluchtelingen leeggeplunderd. In asielzoekerscentra in Duitsland (en Zuid-Europa) worden vrouwen en meisjes door mede asielzoekers verkracht. Rijke moslimlanden weigeren opvang.

Ook dat is de werkelijkheid.

M.i. is de beste en meest rechtvaardige oplossing door alleen vrouwen met kinderen en gezinnen toe te laten.
pindas83
@omega
Dat zou inderdaad een oplossing zijn maar het tegenovergestelde gebeurt. Het leeuwendeel is man tussen de 20-30 en lang niet allemaal
Syrisch.
Wellicht wel in bezit van een Syrisch paspoort maar het een koud kunstje er één te bemachtigen die niet van echt te onderscheiden is, zoals een journalist vandaag aantoont.
Je kan erop wachten dat het een zooitje wordt.
CrA
Wat was de oorzaak waarom er veel vreemde volkeren over het volk van Israël in OT heersten?
mluther
@CrA Wat wil je insinueren met een zinnetje? Wil je nu daadwerkelijk de Oudtestamentische tijd een op een overzetten? Wij zijn het volk van Israël niet. We zijn en blijven heidenen die door Gods genade mogen delen in het verbond, maar het is nog altijd Israël eerst en dan wij.

Dus, nee ik ga niet mee in een gedachte dat als er vluchtelingen deze kant opkomen dat het straf van God is. Sterker, we hebben er zelf voor gezorgd met onze interventies in het Midden-Oosten. In die zin is het echt onze eigen schuld. Daarom kunnen we ons er niet gemakkelijk van afmaken. Benader het liever positief. En er zijn onder de vluchtelingen trouwens ook een hoop christenen. Is dat dan ook een straf?
moedervan2
Even op de reactie van Omega:

Ik schrik enorm van dit soort berichten? Zijn dit mensen in nood? Aan de andere kant houden landen zoals Hongarije de grenzen gesloten waardoor mensen na een hele lange reis voor een dichte deur staan. Dat ze gefrustreerd zijn dat begrijp ik wel. Maar of stenen gooien, plunderen en verkrachten dan de oplossing is??? Pff... ik krijg t even benauwd!
CrA
Nee @mluther, niet 1:1, maar God blijft wel God. Wij zijn altijd geneigd om naar de 2e oorzaak te kijken en de eerste te vergeten. Lees de reactie van Omega. Mensen schrikken, krijgen het benauwd(terecht). Dan denkt men: zie je wel, dat komt omdat we deze mensen binnenhalen. Ze kijken eerst naar de tweede oorzaak, zonder te letten op de eerste oorzaak. En dat vind ik jammer, want, zoals je zegt, we moeten het positief benaderen. God heeft altijd het beste met ons voor, zoals Hij dat ook had en heeft met Israël. Zoals Hij Israël iedere keer weer terug deed keren tot Hem, zo zou het toch positief zijn, als ons land ook terug keerde naar God.
sjaloom
Reactie op moeder van twee,
Je ervaring is blijkbaar niet positief met asielzoekers. Zelf heb ik een heel andere ervaring. We hebben Koerdische achterburen gehad. Heel vriendelijke en bescheiden mensen. Ze wisten dat ze in de buurt niet door iedereen geaccepteerd werden . Dat maakte hen onzeker. Een voorbeeld: als we gelijk met onze fiets door de poort wilden, dan wilde ze mij altijd eerst laten gaan. Als ik zei, nee ga jij maar eerst dan keek ze of ze dat eigenlijk niet mocht. Ze was zo dankbaar als je gewoon alleen maar vriendelijk tegen haar was. Maar het zou toch vanzelfsprekend moeten zijn dat ze door iedereen met liefde en vriendelijkheid tegemoet gekomen wordt??
We moeten de vreemdeling liefhebben en een naaste voor hen zijn. Gisteren heb ik een hele mooie preek gehoord over de barmhartige Samaritaan. Wie is mijn naaste? Jezus draait het om en vraagt ons: voor wie ben jij zijn of haar naaste?!!
En we hoeven geen angst te hebben. In de liefde is geen angst. Als we het goede doen en hen die op ons pad komen helpen doen we wat Jezus van ons vraagt. En dat er soms toch mensen tussen zitten die verkeerde bedoelingen hebben, ja dat kan. Maar moeten we dan al die andere mensen en kinderen aan hun lot over laten?
Verder stoor ik me ontzettend aan de opmerking dat ze dankbaar moeten zijn voor hulp en opvang. Weet je wie dankbaar moeten zijn? WIJ, hier in Nederland. We mogen God wel iedere avond op onze blote knietjes danken dat Hij ons hier geboren liet worden. Dat we veilig en zonder angst kunnen leven en onze kinderen lekker in hun warme bedjes onder kunnen stoppen!!
Nederland is niet van ons. Heel de aarde is van God, onze Schepper. En Hij heeft ons hier een plaats gegeven. En als we de kans hebben om mensen, die vanwege oorlog, geweld of wat dan ook op de vlucht moeten, op te vangen dan doen we dat. Uit liefde en dankbaarheid voor God en onze naaste!!
helmuthoorn
@sjaloom
Het is christenplicht om onze naaste in nood bij te staan.
Helaas zijn veel zgn. asielzoekers slechts op zoek naar een makkelijk leventje in West Europa, daarbij valselijk geinformeerd door mensensmokkelaars en onverantwoordelijke EU functionarissen, die het volkomen onterecht hebben doen voorkomen als zou het hier een luilekkerland zijn.
Deze mensen willen niet langer vegeteren in de uitzichtloze situatie van Libanese, Turkse en Griekse vluchtelingenkampen en nemen daarin ook onverantwoordelijke risico's met hun vrouwen en kinderen om dit zgn. luilekkerland te bereiken.
Daar komt nog bij dat er ook mensen tussen zitten die helemaal niet uit oorlogsgebieden in het Midden Oosten afkomstig zijn en die valse, of helemaal geen, papieren bij zich hebben, met het oogmerk om zich, dankzij de Syrische crisis, in het zgn. ''luilekkerland'' van West Europa te kunnen vestigen.
Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn om al deze mensen hier op te nemen.
De nogal ondoordachte actie van bondskanselier Merkel van 3 weken geleden had een chaos in Zuid Duitsland, en een potentieele humanitaire ramp aan de grenzen van Hongarije en Kroatie, tot resultaat. En wanneer zelfs Duitsland een dergelijke toestroom niet aan kan dan kan een klein, dichtbevolkt land als Nederland, dat over veel minder middelen, mogelijkheden en ruimte beschikt dan Duitsland, dit al helemaal niet.
Zowel de VVD als ook de SGP pleiten daarom voor het bieden van hulp aan veilige landen in de regio om deze mensen daar beter op te vangen en dit te coordineren in EU- en VN-verband.
Hoewel Wilders m.i. een aantal valide punten heeft waar het de islam, de EU en Israel betreft, kan ik niet met hem meegaan wanneer hij stelt dat wij hier niemand moet toelaten. Want voor mensen die in hun land van herkomst daadwerkelijk voor hun leven moeten vrezen, zoals bijv. Syrische christenen, moet hier altijd plaats zijn. Daarvoor is echter wel grenscontrole en screening vereist.
Daarvoor is controle en screening aan de grenzen vereist.
Gerard314
Niet zo somber mensen.
Luister naar de wijze raad die mevrouw Merkel onlangs gaf:
‘Schuif weer eens een kerkbank in. Durf weer eens christen te zijn en dit te belijden’

Voor meer details en een filmpje:

http://www.protestantsekerk.nl/actueel/Nieuws/nieuwsoverzicht/Paginas/Grande-dame-Angela-Merkel.aspx